Business Internaţional

Salvarea ziarelor sunt abonamentele digitale: Încasările din abonamente online au crescut cu 60% în 2013

Salvarea ziarelor sunt abonamentele digitale:...

Autor: Daniela Stoican

10.06.2014, 18:50 99

Numărul cititorilor de ziare pe print şi pe segmentul digital este în creştere la nivel global, dar veniturile digitale ale ziarelor cresc într-un ritm mai rapid faţă de publicitatea online, arată sondajul anual World Press Trends publicat de Asociaţia Mondială a Ziarelor şi a Editorilor de Presă (WAN-IFRA). Veniturile ziarelor din abonamentele online au crescut cu 60% în 2013, în schimb publicitatea online a ziarelor a crescut cu doar 11% în 2013.

„Dacă problema veniturilor nu va fi rezolvată şi nu vor fi puse la dispoziţia ziarelor suficiente fonduri pentru ca acestea să-şi îndeplinească rolul în societatea pe care o servesc, democraţia va fi în mod inevitabil afectată”, a spus Larry Kilman, secretar general al WAN-IFRA, care a prezentat sondajul în faţa a o mie de publisheri şi şefi de ziare din întreaga lume.

Veniturile din abonamentele pentru conţinut online au crescut cu mai mult de 2.000% în ultimii cinci ani, dar de la o bază de pornire foarte scăzută.
„Publicul conştientizează din ce în ce mai mult că obţine ceea ce plăteşte şi are o disponibilitate din ce în ce mai mare de a plăti pentru conţinutul ziarelor pe platforme digitale”, spune Kilman.

Deşi veniturile din publicitatea online continuă să crească, ele reprezintă încă doar o mică parte din veniturile totale ale ziarelor. La nivel global 93% din veniturile ziarelor continuă să provină din print.

Rolul pe care îl joacă ziarele în societate este acum mai important decât oricând pentru democraţie. „Dacă firmele din presa scrisă nu pot obţine suficiente venituri din segmentul digital, dacă nu pot oferi produse de interes şi atrăgătoare atât pentru cititori cât şi pentru firmele de publicitate, sunt sortiţi să vină cu produse mediocre, care nu-i diferenţiază prin nimic de masa de ştiri false”.

Ziarele fac eforturi pentru a creşte loialitatea cititorilor pe platformele online. O metodă este de a dezvolta prezenţa publicaţiilor pe reţelele sociale, pentru a interacţiona cu publicul şi a-şi dezvolta brandul. O altă metodă este de a-şi promova materialele în avans. Prin îmbunătăţirea experienţei de navigare web, ziarele doresc să încurajeze vizitarea mai frecventă a site-urilor lor.

Tirajul de print a crescut cu 2% la nivel global în 2013 faţă de anul anterior, dar în ultimii cinci ani a scăzut cu 2%. Aproximativ 2,5 miliarde de persoane citesc ziare pe print la nivel mondial şi 800 de milioane folosesc platforme digitale.

Cea mai mare creştere a tirajului ziarelor din ultimii cinci ani, de 7,5%, a avut loc în Orientul Mijlociu şi Africa. În schimb cea mai mare scădere, de 23,02%, s-a produs în Europa. În America de Nord scăderea a fost de 10,25%.

Veniturile din publicitate ale ziarelor tipărite au scăzut cu 6% la nivel global în 2013 şi cu 13% în ultimii cinci ani. Veniturile ziarelor din publicitatea online au crescut cu 11% în 2013 şi cu 47% în ultimii cinci ani, dar reprezintă în continuare o porţiune destul de mică din veniturile totale din totalul de publicitate de pe internet. 
Veniturile globale din editarea ziarelor, care cuprind vânzările de ziare şi veniturile din publicitate au stagnat la 163 miliarde de dolari în 2013, dar cifra a scăzut de la 187 miliarde de dolari în 2008.

Sondajul World Press Trends cuprinde date din peste 70 de ţări, care reprezintă mai mult de 90% din valoarea industriei globale a ziarelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO