Business Internaţional

Saint-Gobain, sub presiunea apelurilor la divizare

09.03.2007, 13:38 14

Directorul executiv al Saint-Gobain a respins apelurile privitoare la divizarea grupului francez din domeniul materialelor de constructii, spunand ca recenta crestere a valorii actiunilor companiei nu are nicio legatura cu speculatiile privitoare la intentia companiei de a vinde divizii, scrie Financial Times.
"Saint-Gobain a obtinut rezultate financiare foarte bune gratie strategiei pe care am urmat-o pana acum", a declarat Jean-Louis Beffa, directorul executiv al companiei. "Divizarea grupului in acest moment nu ar avea niciun sens".
Jean-Louis Beffa, in varsta de 65 de ani, se va retrage in iunie dupa 21 de ani ca director executiv, dar va ramane in cadrul companiei ca presedinte non-executiv.
Unii observatori cred ca succesorul lui, Pierre-Andre de Chalendar, in prezent director de operatiuni in cadrul companiei, ar putea fi tinta unor presiuni din partea investitorilor in sensul realizarii unor vanzari importante. In urma acestora, compania s-ar concentra asupra activitatii sale de baza, productia de materiale de constructii, inclusiv sticla.
De exemplu, brokeri din cadrul ABN Amro cred ca firma ar trebui sa renunte la active periferice in valoare de 20 miliarde de euro, in timp ce altii considera ca in domenii ca cel al ceramicii si produselor abrazive compania inregistreaza performante slabe.
Desi s-a aratat dispus sa vanda divizia de productie de sticle a companiei si se gandeste sa se desparta de divizia de materiale compozite, Beffa declara ca numai realizarea unui numar limitat de vanzari ar avea sens.
"Poate ca exista companii care ar dori sa preia parti din Saint-Gobain, insa prefer sa pastrez afacerea intacta si sa profit de ratele scazute ale dobanzii pentru achizitii", spune Beffa.
Beffa se declara in favoarea interventiei guvernelor in cadrul industriilor in sensul sustinerii marilor companii in vederea cresterii competitivitatii acestora, de exemplu prin finantarea unor ample programe de cercetare si dezvoltare, criticand in acelasi timp guvernul britanic pentru a nu fi luat suficiente masuri pentru ca marile companii cu sediul in Marea Britanie sa nu intre sub controlul companiilor straine.
Din momentul in care Saint-Gobain a fost privatizata in 1986, anul in care Beffa a preluat conducerea, actiunile grupului au inregistrat performante mai bune cu 25% decat indicele global al tuturor companiilor listate din lume.
Pana acum in acest an pretul actiunilor grupului a crescut cu peste 17%, de la 63,6 euro pana la 74,57 euro, triplandu-se de la inceputul anului 2002.
Totusi, in ciuda performantelor solide obtinute din acest punct de vedere, investitorii au continuat sa pledeze pentru o transformare majora a companiei.
Unii observatori considera ca actuala crestere a pretului actiunilor reflecta mai putin un sentiment de satisfactie cu privire la performantele grupului, cat o anticipatie a unor viitoare vanzari de divizii in urma carora compania ar fi evaluata mai sus in urmatoarele 12 luni.
Conform acestei teorii, Pierre-Andre de Chalendar, care va prelua conducerea companiei in iunie, ar putea fi pregatit pentru vanzarea unor importante operatiuni non-core odata ce va renunta la actuala sa pozitie de director de operatiuni.
Mike Betts, analist in cadrul J.P. Morgan, spune ca "in general, Beffa a avut multe realizari in timpul mandatului sau, insa compania are in continuare nevoie de un nivel mai profund de restructurare pentru a se putea concentra mai mult pe operatiunile din sectorul productiei de materiale de constructii. M-as pronunta pentru vanzarea a 25% din operatiunile acesteia in acest scop".
De aceeasi parere este si Nicolas Godet, analist in cadrul Exane BNP Paribas.
Privind in urma, Beffa este insa mandru de modul in care a evoluat compania, cu "pasi mici", si nu considera ca sunt necesare vanzari importante. El spune ca orice vanzare mai ampla ar fi echivalenta cu un "big bang" pentru filosofia businessului. In ultimii ani, strategia lui Beffa s-a bazat pe extindere, atat din punctul de vedere al produselor, cat si al acoperirii geografice.
O astfel de miscare a fost reprezentata de achizitia in 2005, in schimbul a 3,9 miliarde de lire sterline (7,6 miliarde de dolari) a companiei britanice BPB, cel mai mare producator de rigips din lume.
Din vanzarile in valoare de 41,5 miliarde de euro inregistrate de companie anul trecut, 25% au fost realizate in afara Europei de Vest.
"Cu zece ani in urma aveam fabrici in 24 de tari, in timp ce astazi numarul fabricilor se ridica la 52", spune Beffa.
In 2006, profitul net al Saint-Gobain a crescut cu 29,5%, pana la 1,6 miliarde de euro comparativ cu 2005, pe fondul unui avans de 18,5% al vanzarilor.
Beffa spune ca pana in 2014, 30% din productia companiei va fi realizata in regiuni cum ar fi Asia de Est, America de Sud si Europa de Est, in crestere fata de 20% in prezent. In momentul in care Chalendar va prelua pozitia de CEO, el nu se va bucura nici pe departe de o libertate deplina. Beffa va ramane in cadrul companiei in pozitia de presedinte non-executiv timp de trei ani, lucru care va asigura "continuitatea" activitatilor companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO