Business Internaţional

Publicatiile din Norvegia au descoperit cum sa compenseze prin Internet scaderea tirajelor

Publicatiile din Norvegia au descoperit cum sa compenseze prin Internet scaderea tirajelor

Site-ul tabloidului norvegian Verdens Gang inregistreaza un trafic saptamanal de 2 milioane de vizitatori

02.03.2007, 20:55 34

Un publisher norvegian a gasit o metoda eficienta de a imbina varianta tiparita cu cea online, veniturile din operatiunile de pe Internet acoperind scaderea variantelor tiparite.
Dupa ce au aflat despre ultimele stiri mondene, vizitatorii site-ului www.vg.no, versiunea online a celui mai bine vandut tabloid din Norvegia, se pot intoarce la stirile din lumea afacerilor, prin simpla vizitare a site-urilor din josul paginii, scrie International Herald Tribune.
Titlurile financiare ii conecteaza pe cititori la E24, un ziar online de business. Nu multe tabloide afiseaza un format asa formal pe prima pagina si chiar si mai putine redirectioneaza cititorii catre alte publicatii. Dar VG, sau Verdens Gang si E24 sunt ambele detinute de Schibsted, un publisher cu sediul in Oslo care abordeaza altfel lucrurile pe Internet, castiga sume impresionante de bani, pentru inceput.
Intr-o perioada in care alte ziare inregistreaza scaderi in numarul cititorilor si al reclamelor, Schibsted prospera. Si nu exista avertizari cu privire la scaderea profitului, iar veniturile s-au apreciat cu 28% in trimestrul patru. Operatiunile online vor genera aproximativ 20% din veniturile totale ale companiei anul acesta, conform analistilor de la Kaupthing, o banca cu sediul la Reykjavik, in timp ce alte mari publicatii abia ating valoarea de 10%.
Poate mai important, cel putin pentru investitori, afacerile online vor furniza pana la 60% din profiturile operationale anul viitor, conform analistilor de la Kaupthing. Schibsted a devenit atat de emblematic pentru succesul online, incat Bharat Anand, profesor la Harvard Business School, scrie unul dintre celebrele studii de caz ale institutiei despre aceasta companie.
"Clar este ceva special acolo", a declarat Anand. "Nu este nicio indoiala cu faptul ca au reusit aceasta tranzitie inaintea altor publicatii, si ca urmare detin o pozitie mai buna", a adaugat el.
Incepand cu 1995, Schibsted a inceput investitiile in paginile de Internet si si-a pastrat increderea in mediul virtual cand alte publicatii se indoiau de succesul publicatiilor online. In ultimii ani, investitiile au inceput sa devina profitabile, iar acum Schibsted este cel mai mare jucator de pe Internet din Norvegia si Suedia. De asemenea ei s-au extins pe noi piete precum Franta si Spania, pornind cu ziare gratuite sub denumirea de "20 Minutes" ( 20 de minute), si a atras noi campanii publicitare pentru Internet.
Kjell Aamot, director executiv al companiei, a declarat ca Schibsted a realizat inca de acum zece ani ca "fiind un publisher obisnuit din Norvegia nu ii va asigura succesul in timp".
"In timp ce alte companii care detin ziare au abordat modele existente, noi am trecut de la o strategie defensiva, la inceputul erei Internetului, la una foarte ofensiva", a declarat Aamot.
Anand a declarat ca unul din motivele pentru care Schibsted s-a putut transforma asa repede a fost pentru ca s-au angajat noi manageri din afara industriei, chiar si de la McKinsey, firma de consultanta. In loc sa se dedice exclusiv ziarelor, ei au declarat ca sunt pregatiti sa sacrifice afacerile existente pentru a dezvolta unele noi pe Internet.
In loc sa izoleze publicatiile VG sau Aftenposten, compania a dezvoltat noi branduri numai pentru Internet, care contin aceleasi informatii ca si publicatia scrisa. Tirajul ziarelor a scazut. VG a vandut in medie 316.000 de copii saptamanal in trimestrul patru, in scadere de la 344.000 cu un an in urma.
Dar acum o firma specializata in reclamele pe Internet, www.finn.no, a devenit unul dintre cele mai vizitate zece site-uri din Norvegia, iar in Suedia a intrat sub numele de Blocket. Veniturile de la site-urile clasificate au ajutat la redresarea financiara a ziarelor.
"Daca este vorba de un nou canal, sunt dispusi sa riste si sa lase piata sa decida", a declarat Tor Jakob Ramsoy, consultant la McKinsey. "Principalul lucru care trebuie sa-l faca este sa realizeze ca cel care cumpara decide."
Pentru a fi sigur, Schibsted detine mai multe avantaje in fata altor publisheri pe pietele mai mari, unde peisajul media este mai competitiv si mai diversificat.
Norvegia are cel mai mare numar de cititori de ziare din lume, conform Asociatiei Mondiale a Ziarelor, ceea ce duce la trecerea cititorilor catre publicatiile online mai usoara.
In timp ce portaluri precum Yahoo, sau motoare de cautare ca Google domina alte piete, Schibsted a transformat www.vg.no in cel mai vizitat site din Norvegia, care a atras mai mult de 2 milioane de vizitatori saptamanal. Patru alte site-uri detinute de Schibsted se afla in top 20, iar compania are o clasificare asemanatoare in topurile din Suedia.
Dominand asa de mult traficul pe Internet de pe fiecare piata, Schibsted a reusit sa evite una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta publicatiile pe plan mondial: deoarece multi vizitatori ai ziarului online ajung prin simpla apasare pe un link dintr-un motor de cautare catre acea pagina, multi dintre ei pleaca de pe acea pagina la fel de repede precum au venit. Asa ca multe dintre companiile de publicitate aleg sa-si cheltuiasca fondurile cu Google, pagina pe care stau cel mai mult vizitatorii.
Cresterea inregistrata de site-urile companiei arata beneficiile in atragerea vizitatorilor pe "usa din fata" si mentinerea lor in "casa" Schibsted.
La vg.no, principalul banner de reclama pentru 24 de ore costa 34.000 dolari (25.888 euro), mai mult decat o pagina intreaga, color, intr-un ziar, iar bannerul este ocupat pana in iunie, conform declaratiilor lui Aamot. Schibsted chiar a infiintat un motor de cautare norvegian, Sesam, care concureaza cu Google.
Pozitia forte pe care se afla VG si Aftenposten, un alt site din top zece din Norvegia, a ajutat Schibsted sa infiinteze alte branduri destinate Internetului precum E24, care contine siteuri din Norvegia si Suedia. Un link de la Aftenposten sau VG cu care E24 isi imparte resursele, imediat aduce mii de cititori, a declarat Hans Christian Vadseth, publisher al E24 din Norvegia.
Desi siteul norvegian E24 a fost creat in urma cu mai putin de un an, deja atrage peste 450.000 de vizitatori saptamanal, mult mai multi decat cele doua principale ziare financiare ale Norvegiei, Finansavisen si Dagens Naeringsliv, a adaugat el.
"Pana la aceasta experienta probabil nu intelegeam foarte bine potentialul pe care il ai cand controlezi masinile de trafic", a declarat Aamot.
"E24.no a devenit profitabil incepand cu cea de-a cincea luna si se asteapta sa genereze o rata a profitului de 8% in 2007", a subliniat Vadseth. Un site E24 din Suedia, infiintat in 2005 de asemenea, a devenit profitabil.
Vadseth a declarat ca site-ul norvegian este asteptat sa vanda publicitate in valoare de 3,5 milioane euro, valoare modesta, insa Norvegia este o piata mica, iar costurile pe care le presupune E24 sunt mai mici decat cele ale unui ziar.
"Site-urile de Internet incep fara a avea probleme legate de costul hartiei de ziar", a declarat Dag Sletmo, analist la Kaupthing din Oslo. Schibsted isi poate permite sa piarda reclama din partea ziarelor si sa ramana profitabila, a adaugat el, doar prin simpla masura ca ratele de profit sunt mult mai mari pe Internet. O publicatie online genereaza venituri numai cu 30% mai mari pentru Schibsted in comparatie cu ziarul, insa profitul este cu 65% mai mare.
Atat de atractive sunt publicatiile pe Internet precum E24, incat o publicatie rivala din Norvegia, denumita Na24, urmareste o strategie similara, ceea ce face din piata una dintre cele mai competitive pentru site-urile de business din lume, sustin analistii. Pana acum, suficiente banci, companii de telecomunicatii si alte companii de publicitate considera ca Na24, asemeni rivalului sau, ca fiind profitabil, a declarat editorul Inge Berge.
"Precum E24, Na24 beneficiaza de linkuri care sa redirectionze cititorii de pe alte site-uri, care reprezinta jumatate din traficul realizat", a declarat Berge. Na24 este detinut de TV2, o televiziune care mai detine alte patru ziare regionale, si Carl Allers Etablissement, publisher de reviste. Na24 mai are ceva de oferit partenerilor sai: furnizeaza stiri video de business de pe un nou canal de televiziune infiintat recent de catre TV2.
Analistii au declarat ca alti publisheri din Europa de Nord s-au adaptat miscarii de mutare a publicatiei online. Dietmar Shantin, director la Newsplex, o divizie de consultanta a Ifra - organizatie publicistica cu sediul in Germania, a declarat ca Nordjyske Stiftstidende, un ziar regional din Danemarca, a fost unul dintre primele care au recunoscut importanta integrarii online, intr-o perioada in care multe ziare considerau paginile de Internet simple extensii enervante.
Acum ca Schibsted si-a stabilit locatia pe Internet, "marea intrebare este: este un succes repetabil sau este un succes pe maximum zece ani?", a spus Anand de la Harvard Business School. "Si cat de departe se poate extinde din Scandinavia?"

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO