Business Internaţional

Produsele pentru slabit: esecuri pentru profit

07.02.2003, 00:00 12

Industria produselor, tehnicilor si procedurilor pentru slabit nu a fost niciodata intr-o forma mai buna, spre deosebire de multi dintre clientii acesteia. Insa, avand in vedere ca cercetarile sugereaza ca 95% din cei care urmeaza o dieta se ingrasa din nou, oare aceasta industrie se bazeaza pe acest tip de esec pentru a face profit?
Industria a inregistrat un avans meteoric. In ziua de astazi, a devenit o adevarata moda sa urmezi o anumita dieta. Iar, in timp ce economia globala trece in continuare printr-o perioada de criza, aceasta industrie nu pare sa dea semne de incetinire a ritmului de crestere.
Nu exista date statistice oficiale cu privire la volumul cheltuielilor efectuate pe produse de dieta, insa estimarile variaza intre 40 si 100 miliarde de dolari numai in Statele Unite, depasind valoarea bugetului guvernului pentru sanatate si educatie.
Se pare, insa, ca de fapt chiar aceasta industrie alimenteaza cresterea nivelului obezitatii pana la urma, pentru ca daca ar avea succes, ar disparea.
Corpul uman este de mult timp considerat o marfa. Insa, pe masura ce nivelul obezitatii in Occident creste, potentialul acestui factor este extraordinar pentru companiile din sectorul alimentar.
Astfel, acelasi producator poate furniza produse pre-ambalate care au ajuns sa domine rafturile supermarketurilor, oferind in acelasi timp o varietate din ce in ce mai larga de produse dietetice. In cele din urma, ceea ce conteaza pentru o companie este latura financiara.
Un studiu efectuat de Norwich Union Healthcare sugereaza ca la numai o luna dupa ce au promis sa fie mai "hotarati, in forma si mai sanatosi", jumatate din cetatenii britanici care au facut aceasta promisiune sunt, in mod nesurprinzator, in aceeasi forma. Vestea buna pentru industria produselor dietetice este ca acesti cetateni au cheltuit in scopul avut in vedere 335 milioane de lire sterline. Norwich Union sustine ca aceste rezultate au fost generate de o "lipsa de vointa" din partea cetatenilor respectivi, printre motivele principale numarandu-se lipsa de motivatie si stilul de viata.
Totusi, in studiu se arata ca nu lipsa de vointa este factorul principal, ci ceea ce se intampla cu adevarat in cadrul acestei industrii.
Nici o industrie nu ar avea de castigat de fapt daca toti am urma o dieta sanatoasa pentru o perioada mare de timp.
Castigurile pe care le obtin revistele de dieta, companiile din sectorul produselor dietetice si chiar si clinicile ce trateaza alergiile alimentare nu sunt greu de imaginat.
"Interesul acestei industrii este acela de a se asigura ca va continua sa functioneze," declara Paula Franklin, medic si manager general al "Lighten Up", un grup care incearca sa ajute oamenii sa slabeasca fara a recurge la diete.
"Chiar si acele companii care par sa ajute oamenii in acest sens nu fac acest lucru de fapt", spune Franklin. Ea sustine din nou ca stilul modern de viata este cel ce creeaza acest paradox.
Forumul National impotriva Obezitatii (NOF) nu este atat de critic fata de aceasta industrie. "Cred ca oamenii trebuie sa faca ceva in legatura cu greutatea lor", a declarat Ian Campbell, purtator de cuvant al NOF.
Acesta a adaugat ca produsele dietetice sunt de multe ori inselatoare si ca oamenii pot deveni dependenti de o anumita marca.
Susie Orbach, o binecunoscuta psihoterapista, conduce o campanie impotriva acestei industrii, propunand chiar chemarea unor companii din aceasta industrii in fata instantei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO