Business Internaţional

Piata poloneza de carne i-a dezamagit pe americanii de la Smithfield

23.05.2005, 15:31 49

SCand Smithfield Foods a cumparat producatorul polonez de carne Aimex, conducerea companiei a privit Polonia si a vizualizat Iowa, scrie Financial Times.

Ideea era ca Polonia, cu marele sau sector agricol, cu pamantul si cu mana de lucru ieftine, sa formeze baza unui sistem de producere a carnii puternic industrializat, axat pe modelul american de integrare verticala. Se viza, astfel, furnizarea de produse catre o mare parte a pietei europene.

Compania detine circa 10 procente din piata poloneza. Animex a avut vanzari in valoare de 410 milioane de dolari (324 milioane de euro) anul trecut, si se asteapta la o crestere de pana la 20% anul acesta, ajungand astfel la cifra de 492 milioane de dolari (389 milioane de euro). Animex controleaza in Polonia marcile Morliny si Kragus si se asteapta ca o treime din ceea ce produce anul acesta sa ajunga pe pietele internationale. Exporturile de carne din Polonia au crescut cu 30% in 2004, pana la suma de 4,2 miliarde de euro.

Insa viziunea legata de controlul de la purcel de lapte la carnaciori si sunca s-a confruntat cu mari probleme. Guvernul polonez nu a afisat entuziasm la adresa agriculturii pe scara larga, compania a fost hartuita de proteste din partea ecologistilor, iar fermierii nu au acceptat sa se conformeze modelului propus. Smithfield s-a confruntat si cu numeroase scandaluri, printre care unul cu privire la descoperirile facute de un jurnalist sub acoperire, care scoteau la iveala faptul ca firma "reimprospata" carnaciorii stricati, schimba datele de expirare pentru anumite produse si apoi le reintroducea pe piata. Dupa toate acestea, compania a devenit un subiect politic.

"Au incercat sa aduca stilul lor de administrare si metodele de productie, insa piata noastra e foarte diferita", a spus Bogna Sikorska, analist al pietei alimentare din Polonia. Acum Smithfield si-a gasit un nou subiect de interes pe piata europeana - Romania.

"Suntem foarte dezamagiti de felul in care am fost tratati de catre guvernul din Polonia", declara Richard Poulson, vicepresedinte executiv al companiei americane. "A fost un razboi in crestere pentru noi in Polonia, si, sincer sa fiu, Romania este pentru noi o metoda de a acoperi investitia. Este o diferenta ca de la zi la noapte intre modurile in care ne-au tratat guvernul polonez si cel roman", a adaugat Poulson.

Compania a investit in Polonia o suma estimata la 230 de milioane de dolari (182 de milioane de euro).

Smithfield a cumparat anul trecut grupul romanesc Contim, care produce aproximativ 200.000 de capete porcine anual. Compania detine si Agroalim, unul dintre cei mai mari distribuitori de carne de pe piata autohtona.

In loc de a crea mari ferme industriale, Smithfield se bazeaza acum pe contractele cu fermele poloneze mici, care s-au angajat la cresterea de porcine in numar mai mic. Nici aceasta varianta nu este lipsita de controverse, 24 de fermieri fiind pasibili de a fi acuzati pentru blocarea terenurilor unor ferme care semnasera un contract cu Smithfield.

Cresterea exporturilor de carne poloneza se bazeaza pe preturile mici si pe credinta consumatorilor ca produsele provenite din Polonia sunt mai ecologice si mai pure decat altele. Aceasta imagine insa s-ar putea schimba in urma scandalului de la fabrica detinuta de Animax, Constar. Smithfield a adus la Animax o celula americana de criza, care vizeaza un raspuns la publicitatea negativa pornita de ultimele evenimente. Desi fabrica si-a reluat activitatea, multe lanturi de magazine sunt rezervate in a mai cumpara produse fabricate de Constar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO