Business Internaţional

Multinationalele de retail se extind pe pietele emergente

23.06.2004, 00:00 44

Europa de Est si India sunt principalii beneficiari ai investitiilor facute anul trecut de retailerii internationali, relateaza Financial Times, in urma unui studiu realizat pe 30 de piete emergente.
Multinationalele care opereaza pe segmentul de retail au inregistrat o crestere de 33% din extinderea pe noi piete. Anul trecut au fost inaugurate magazine noi in 16 tari.
AT Kearney, firma de consultanta care a realizat raportul, a declarat ca investitiile tot mai mari in sectorul de retail - in special in Rusia, India si China - au fost propulsate de puterea de cumparare in crestere a consumatorilor.
"Concurenta se intensifica spe masura ce atat companiile de retail autohtone, cat si cele internationale, se grabesc sa se extinda pe sectoare noi, in orase noi", a declarat Fadi Farra, manager al diviziei de consumatori si retail a AT Kearney.
Potrivit firmei de consultanta, investitiile au crescut substantial si pe pietele europene ale Sloveniei, Croatiei si Letoniei. Pentru prima oara, in topul primelor 30 de destinatii ale investitiilor globale de retail, au aparut pentru prima oara Iran si Arabia Saudita.
Rusia s-a clasat din nou, pentru al doilea an consecutiv, in fruntea listei. "Riscul de a face investitii in Rusia s-a diminuat pe masura ce tara a progresat lent inspre stabilitatea politica si economica si s-a apropiat de data aderarii la Organizatia Mondiala a Comertului", se explica in studiu. "In Rusia continua cresterea  puternica pe segmentul de retail si exista o piata de retail usor saturata in jurul oraselor Moscova si St. Petersburg".
Cele mai active au fost sectoarele de alimente si marfuri in general, companii precum Wal-Mart, Tesco si Auchan continuand sa se extinda pe plan international. Si in tarile care au aderat recent la Uniunea Europeana s-a observat o crestere a investitiilor de retail de la companii precum Aldi&Lidl si magazine de intretinere a locuintei precum B&Q si Home Depot.
Sondajul realizat a aratat ca retailerii locali s-au extins la randul lor pentru a putea concura cu rivalii de talie internationala; in acelati timp ei au cerut protectia statului pentru lanturile autohtone de magazine.
Investitiile in Rusia si China au determinat temperarea cheltuielilor pe pietele mature din estul europei, printre care Polonia, Ungaria si Republica Ceha. Potrivit AT Kearney, retailerii internationali si-au creat deja o piata in aceste tari, ceea ce a dus mai degraba la tendinte de consolidare, decat de sporire a cheltuielilor in randul concurentilor locali.
caseta:
In China, pietele de retail vor fi complet deschise investitorilor straini pana la sfarsitul acestui an. Aceasta este una din conditiile impuse pentru aderarea Chinei la Organizatia Mondiala a Comertului.
Retailerii de talie mondiala precum Wal-Mart (SUA), Carrefour  si Auchan (Franta), au patruns pe piata chineza si concureaza pentru cota de piata, deocamdata in marile orase.
La sfarsitul anului, cand China va renunta la restrictii, multinationalele vor avea acces si la orasele mai mici ale tarii.
ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO