Business Internaţional

Moment de cotitură în istoria Peugeot: Familia fondatoare renunţă pentru prima dată la control, în schimbul fondurilor salvatoare de la chinezi şi de la statul francez

Moment de cotitură în istoria Peugeot: Familia...

Autor: Vlad Popescu

19.02.2014, 11:57 1441

Peugeot va atrage finanţare prin vânzarea de noi acţiuni şi certificate şi încheierea unui parteneriat cu grupul spaniol Banco Santander, a anunţat miercuri compania franceză.

Guvernul francez şi Dongfeng vor plăti câte 800 milioane euro, primind în schimb câte un pachet de 14% din acţiunile Peugeot. Noii acţionari vor finanţa astfel jumătate dintr-o majorare de capital de 3 miliarde euro.

Compania a primit totodată o linie de credit de 2,7 miliarde euro de la un grup de bănci. Alte 770 milioane euro vor fi atrase prin emiterea de certificate de preempţiune pentru acţiuni la acelaşi preţ la care va fi efectuată majorarea de capital.

Schema reprezintă un punct de cotitură în istoria de 118 ani a Peugeot, familia fondatoare renunţând pentru prima dată la controlul asupra companiei în încercarea de a obţine finanţare pentru dezvoltare şi extinderea către pieţele emergente.

Familia Peugeot va participa de asemenea cu fonduri proprii la majorarea de capital, astfel încât la final să deţină o participaţie egală cu cele ale guvernului francez şi ale Dongfeng. Cei trei acţionari principali vor desemna fiecare câte doi directori în Consiliul de Administraţie.

Dongfeng a anunţat că ţinteşte, prin parteneriatul cu Peugeot, vânzări anuale de 1,5 milioane de automobile până în 2020, sub marca proprie şi mărcile franceze.

"Este o afacere bună şi pentru Dongfeng, şi pentru PSA. Dongfeng va avea acces la tehnologiile PSA şi la reţeaua internaţională de distribuţie. Pentru PSA, investiţia îi ajută să evite o criză iminentă", comentează pentru Bloomberg un analist financiar chinez.

Acţiunile Peugeot au urcat miercuri dimineaţă la Paris cu până la 8,8 euro şi au atins cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani. Titlurile Dongfeng au închis în scădere cu 1,1% pe bursa de la Hong Kong.

Dongfeng, fondată în 1969, operează trei fabrici în joint venture cu Peugeot în China. Cele două companii vor să majoreze cu două treimi producţia din China până în 2015, la 750.000 de automobile pe an.

Peugeot a înregistrat o pierdere operaţională de 177 milioane euro anul trecut, al doilea consecutiv cu rezultate negative. Compania a fost afectată grav de criza economică din Europa, unde vânzările auto au ajuns la minimul ultimilor 20 de ani.

Moştenitorii lui Armand Peugeot, care a fondat compania în 1896, deţin 38,1% din voturile în acţionariatul producătorului auto şi o participaţie de 25,5% din acţiuni.

"Trebuie să redefinim o strategie câştigătoare în America Latină şi Rusia, care va necesita produse globale şi platforme low-cost, localizate în aceste ţări", a declarat miercuri directorul financiar executiv al PSA Peugeot Citroen, Jean-Baptiste de Chatillon.

Parteneriatul cu banca Santander, cea mai mare din Spania, vizează o linie de finanţare care poate urca până la 1,5 miliarde euro până în 2018. Santander va asigura astfel 90% din operaţiunile diviziei Banque PSA, banca producătorului auto, care finanţează achiziţii de automobile.

Compania a anunţat totodată că funcţia de CEO va fi preluată de la 31 martie de către Carlos Tavares, fostul director executiv de operaţiuni la Renault.

Peugeot vrea ca până în 2015 cel puţin jumătate din livrările de autovehicule ale companiei să aibă loc în afara Europei. Ponderea pieţelor non- europene în afacerile grupului a urcat anul trecut la 42%, faţă de 38% în 2012. Unu din cinci vehicule vândute anul trecut de Peugeot au avut clienţi din China.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO