Business Internaţional

Mitt Romney şi “the magic slate”

Mitt Romney şi “the magic slate”

Autor: Iulian Anghel

25.03.2012, 13:40 312

Candidatul republican pentru alegerile prezidenţiale Mitt Romney a fost constrâns să se justifice în această săptămână după o gafă de proporţii a unuia dintre consilierii săi - Eric Fehrnstrom. Acesta a comparat campania electorală a şefului său cu jucăria "the magic slate" (ardezia magică) - acel ecran pe care copii pot să deseneze şi să şteargă imediat ce au desenat, scuturând jucăria.

Afacerea s-ar putea numi - spune corespondentul la Washington a Radio France International -"Mitt Romney şi ardezia magică". Ea a început miercuri la CNN.

Mitt Romney este cel mai bine plasat competitor în cursa internă a republicanilor pentru obţinerea susţinerii partidului în alegerile prezidenţiale din noiembrie. El a pierdut însă la finele săptămânii cursa în statul Louisiana în faţa principalului său contracandidat, ultraconservatorul Rick Santorum.

La CNN, un jurnalist l-a întrebat miercuri pe unul dintre consilierii apropiaţi ai candidatului, Eric Fehrnstrom: Va fi Romney capabil să convingă electoratul moderat, dacă va obţine învestitura pentru prezidenţiale, după ce în campania internă a avut poziţii foarte conservatoare?

"Pentru campania din toamnă puteţi apăsa butonul reset.", răspunde Fehrnstrom. "Este aproape ca ardezia magică. O scuturaţi şi începeţi totul de la zero."

Adversarii lui Romney nu-şi mai încap în piele de bucurie. Chiar din acea seară, Rick Santorum şi Newt Gingrich au apărut în întâlniri electorale echipaţi cu faimoasele de acum jucării "'ardezia magică" pentru a demonstra conservatorismul de faţadă al adversarului lor.

Joi Romney, considerat până acum un conservator moderat a fost constrâns să dea explicaţii: "Fac campanie în calitate de republican conservator. Am fost un guvernator republican şi conservator (în statul Massachusetts - n.n.) şi voi fi un preşedinte republican şi conservator."

Dar Washington Post remarcă: în materie de politică, gafele care cântăresc greu sunt cele care par să confirme bănuielile deja existente.

Iar asupra lui Romney planează suspiciunea că ar umbla cu cioara vopsită.

Mitt Romney a câştigat marţea trecută alegerile primare republicane din Illinois (fieful lui Barack Obama care a fost senator al acestui stat), dar le-a pierdut sâmbătă pe cele din Louisiana. El rămâne astfel cu 21 de victorii în cele 33 de state sau teritorii care şi-au exprimat pămă acum opţiunea.

Mijloacele financiare ale lui Romney sunt excepţionale faţă de ale adversarilor, candidatul obţinând sprijinul corporaţiilor şi al Wall Street-ului. În ciuda zecilor de milioane de dolari pe care i-a obţinut din donaţii pentru campania sa, el nu s-a distanţat decisiv de adversarii să, deşi părea că va avea o misiune uşoară.

Romney a strâns până acum în campanie 75 mil. dolari, cu mult peste banii strânşi de adversarii săi, dar nici la jumătate faţă de cei strânşi de preşedintele în exerciţiu, Barack Obama - 180 de milioane de dolari.

În alegerile care i-au adus primul mandat de preşedinte, Obama a strâns din donaţii uriaşa sumă de 750 mil. dolari, iar campania din 2008 a fost cea mai costisitoare din istorie.

Dar regulile electorale au fost modificate în 2010, iar sumele care pot fi donate acum nu mai sunt plafonate, dacă sunt oferite prin intermediul aşa-numitelor Super-PAC-uri (super comitetete de acţiune politică). Super PAC-urile nu pot susţine în mod direct un candidat, dar sunt libere să achiziţioneze spaţii publicitare pentru promovarea unui mesaj. Sumele strânse de Super PAC-uri nu apar în evidenţele donaţiilor directe către candidaţi (unde contribuţia rămâne, în continuare, plafonată). Aşadar sumele donate care au fost anunţate ar putea să nu însemne decât o mică parte din ce înghite uriaşa maşină de tocat bani a campaniei electorale americane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO