Business Internaţional

Jocurile Olimpice reprezinta un joc riscant pentru sponsori

12.05.2008, 18:06 25

Strategia sponsorilor Jocurilor Olimpice de la Beijing este una riscanta si presupune doua abordari diferite. In timp ce in China se promoveaza participarea marilor companii la evenimentul sportiv, Vestul simte foarte putin implicarea companiilor in desfasurarea Olimpiadei, scrie cotidianul german Spiegel.
Cand vine vorba de evenimente sportive, simpla participare conteaza cel mai mult. Sau cel putin asa stateau lucrurile pentru cele peste 60 de companii care au platit mai multe miliarde de euro pentru privilegiul de a participa la Jocurile Olimpice de la Beijing in calitate de sponsori.
In schimbul sponsorizarilor, companiile au primit un loc de cinste in ierarhia foarte fin delimitata a sponsorilor, care, in functie de nivel, inseamna o serie de drepturi si privilegii. Un numar de 12 corporatii, printre care Coca-Cola, McDonald's si Visa fac parte din asa numita categorie a "partenerilor Olimpici internationali" ai Comitetului Olimpic International, ceea ce inseamna ca au dreptul de a se folosi de imaginea Jocurilor Olimpice in campaniile lor publicitare si nu numai. Se pare ca fiecare dintre aceste companii a platit pana la 100 de milioane de dolari (62 milioane euro) pentru aceasta pozitie privilegiata.
Urmatorii pe lista sunt sponsorii nationali, care in cazul Asociatiei Germane pentru Sporturile Olimpice de exemplu, sunt conglomeratul energetic E.ON si gigantul auto Mercedes-Benz.
Urmatorul nivel este reprezentat de sponsorii Comitetului de Organizare al Jocurilor Olimpice din Beijing, printre care se numara Adidas si Volkswagen.
In cazul celor de la Volkswagen, subsidiara companiei din China, precum si cele doua companii cu capital joint-venture pe care le opereaza in aceasta tara au platit cel putin 50 de milioane de euro (80 de milioane de dolari) pentru participarea in calitate de sponsor.
De asemenea, subsidiarele Volkswagen din China au furnizat organizatorilor Jocurilor Olimpice o flota de 5.000 de autovehicule la Beijing.
In schimbul acestor cotizatii, compania germana nu a primit foarte mult, mai exact, are dreptul de a se folosi de sigla JO in reclamele la produsele sale, dar numai pe teritoriul chinez. Acest lucru poate deveni in curand mai degraba un avantaj avand in vedere incidentele din ultima vreme legate de desfasurarea JO la Beijing.
Producatorul german de masini este de asemenea foarte prudent cu expunerea sa in afara Chinei. Subsidiara Audi urma sa participe la traseul Tortei Olimpice prin intermediul modelului Q7, dar planurile au fost contramandate in ultima clipa, din motive logistice, dupa cum au declarat purtatorii de cuvant ai companiei.
Secretarul Partidului Comunist Chinez delegat in cadrul joint-venture-ului cu Audi a lansat imediat un sir de declaratii cel putin ingrijoratoare pentru compania germana.
"Este o onoare pentru noi ca Audi sa poata acompania Torta olimpica in drumul sau. Sub nicio forma Audi nu va reprezenta un motiv de rusine pentru misiunea noastra", a afirmat oficialul chinez. Este intr-adevar o miscare riscanta. Retragerea unui sponsor al Olimpiadei ar putea transforma Audi intr-o tinta a furiei maselor din China, avand in vedere delicatetea situatiei la nivel politic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO