Business Internaţional

Intarzierile Airbus se resimt in veniturile EADS

05.10.2006, 18:30 10

Grupul EADS, lovit serios de criza dezvoltata la Airbus, investigheaza rolul managerilor in intarzierile care i-au cauzat pierderi de miliarde de euro.
Actiunile companiei aeronautice si de aparare EADS, care detine 80% din constructorul de aeronave Airbus, au suferit cel mai mare declin din ultimele trei luni, dupa ce reprezentantii Airbus au anuntat ca intarzierea in lansarea avioanelor A380 va determina o reducere a veniturilor companiei de circa 4,8 mld. euro (6,1 mld. dolari) pana in 2010.
Directorul adjunct al EADS, Tom Enders, s-a declarat pentru o reorganizare radicala a constructorului de aeronave, care va livra doar un singur avion de tip A380 in 2007, fata de cele noua planificate. Actiunile EADS au pierdut nu mai putin de 12% ca urmare a acestui fapt, scrie Bloomberg.
"Situatia este una foarte serioasa. Este efectiv vorba de cateva miliarde de actionari care isi vad detinerile subtiate, iar conducerea va investiga acest caz", spune Enders.
Intarzierea, cauzata de unele probleme la instalarea sistemului electronic la bordul aeronavelor, i-a nemultumit pe clientii companiei si a antrenat o scadere de 34% a actiunilor la bursa in acest an.
Reprezentantii Emirates, cel mai mare client pentru modelul A380, a anuntat ca va lua in calcul toate posibilitatile privind cele 45 de aeronave pe care le-a comandat. Virgin Atlantic Airways ar putea anula de asemenea o comanda pentru sase avioane din acest model.
"Vom lua in calcul toate optiunile, inclusiv anularea comenzii, continuarea acesteia, plati compensatorii sau inlocuirea acestora cu alte modele", a declarat Paul Charles, director in cadrul departamentului de relatii cu publicul din cadrul Virgin Atlantic Airways.
Singapore Airlines, care urma sa primeasca aeronavele A380 la sfarsitul acestui an, va primi plati compensatorii pentru intarziere.
"Circul legat de aeronavele A380 ar putea sa dea un impuls managementului pentru implementarea schimbarilor care erau necesare", spune Scott Hamilton, care detine firma de consultanta in domeniul transportului aerian din Seattle.
"Airbus a fost un animal politic inca de la infiintare si asta se vede in toate interventiile politice la liniile de asamblare ale companiei din Germania si Franta. Aceasta este o sursa de ineficienta", a continuat el.
Actiunile EADS au scazut ieri cu 6,6%, pana la 21,15 euro, la bursa din Paris, cel mai mare declin inregistrat de acestea de la jumatatea lui iunie, cand compania a anuntat ultima intarziere la acest model de aeronave si cresterea costurilor.
Christian Streiff, directorul executiv al Airbus, a anuntat marti ca scaderea costurilor companiei se va face prin reduceri de personal si alte masuri, precum schimbari in productie. El a tinut sa precizeze faptul ca in urma acestei reorganizari procesul de productie va fi unul mai eficient.
Valoarea contractelor swap de credit avand ca suport obligatiuni ale EADS in valoare de 2 mld. euro a crescut pana la 29.958 euro anual, de la 27.455 euro in ziua precedenta.
Contractele cu o scadenta de cinci ani, care au ca scop protejarea detinatorilor de obligatiuni, sunt incasate de acestia in cazul in care compania este in situatia de a nu putea sa-si onoreze obligatiile. Pretul acestor contracte se majoreaza atunci cand riscul creste.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO