Business Internaţional

Imigrantii modeleaza economia oraselor americane

12.02.2007, 15:55 23

Manuel Miranda avea 8 ani cand familia sa a imigrat in New York din Bogota. Parintii sai, care fusesera avocati, au inceput sa vanda mancare gatita aici. Acum, Miranda are 32 de ani si conduce o afacere de familie cu 16 angajati in Queens. Fluxul de imigranti columbieni in New York s-a mai domolit acum, scrie International Herald Tribune.
Acum, spune Miranda, tinta sa este o piata vasta, neexploatata: restul SUA. "Nu am relatii, insa. Nu cunosc pe nimeni care m-ar putea ajuta sa trec la urmatorul nivel", spune el.
Multi intreprinzatori straini ca Miranda se afla in impas, nestiind incotro sa se indrepte. In oras, chiriile in crestere si densitatea populatiei stau in calea dezvoltarii, in timp ce in enclavele etnice din suburbii competitia este foarte stransa. In alte parti, insa, oportunitatile sunt mai numeroase ca oricand.
Daca aceste businessuri profita de noile sanse sau cedeaza in fata noilor obstacole, economia orasului va resimti din plin efectele.
"Imigrantii au impulsionat din punct de vedere antreprenorial economia multor orase, de la New York la Los Angeles", a declarat Jonathan Bowles, director al Centrului pentru un Viitor Urban, o organizatie nonprofit care studiaza dinamica afacerilor pornite de imigranti care au transformat zone nedezvoltate in centre comerciale vibrante in ultimele decenii. "Aceste afaceri reprezinta un impuls pretios si important pentru New York City si exista riscul de a le pierde in urmatorul deceniu."
Un raport publicat recent de centru scoate in evidenta atat potentialul, cat si problemele oraselor pline de intreprinzatori imigranti. Acestia se confrunta adesea cu bariere de natura lingvistica, cu probleme legate de obtinerea de credite si de intrare in contact cu agentiile care sustin dezvoltarea afacerilor. Raportul identifica o generatie de companii fondate de imigranti.
In Los Angeles, cel putin 22 din cele 100 de companii cu cel mai rapid ritm de dezvoltare din 2005 au fost create de imigranti. In Houston, o companie de telecomunicatii creata de un pakistanez a detinut prima pozitie in topul celor mai de succes firme mici din oras in 2006.
Insa chiar in cazul acestor orase si in New York, unde primarii promoveaza programe de sustinere a micilor companii, raportul arata ca intreprinzatorii care provin din alte tari au fost trecuti cu vederea in momentul elaborarii strategiilor pe termen lung privind dezvoltarea economica.
Unele companii se descurca oricum.
Sachin Mody, CEO al companiei Rajbhog Foods si fiu al fondatorilor acesteia, arata ca firma are aproximativ 70 de angajati si trei fabrici si isi comercializeaza produsele vegetariene in magazine din 41 de state si Canada. Acum sase ani, in fata schimbarilor pietei, compania a inceput sa deschida magazine in sistem de franciza in Jersey City, New Jersey si Hicksville, New York, unde indienii s-au stabilit in numar mare.
Recentul val de nou-veniti in Statele Unite a atins New York-ul mai devreme, ajungand la un nivel record la mijlocul anilor '90. In jur de 90.000 de imigranti inca mai sosesc in fiecare an in New York, in scadere insa fata de 168.000 in 1990.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO