Business Internaţional

​Guvernul Merkel, vinovat sau nu în scandalul Dieselgate?

​Guvernul Merkel, vinovat sau nu în scandalul Dieselgate?

Autor: Catalina Apostoiu

02.07.2017, 08:00 428

Un raport al unui comitet de analiză a scandalului în care a fost implicat constructorul auto VW şi a modului în care statul a supervizat respectarea legislaţiei din domeniul emisiilor poluante relevă poziţii divergente în parlamentul german şi ridică semne de întrebare în privinţa nivelului emisiilor de CO2 în Europa, scrie Handelsblatt.

Guvernul german fie nu a avut absolul niciun rol în scandalul Dieselgate, care a costat VW miliarde sub formă de amenzi în SUA, fie s-a făcut vinovat prin a fi permis producătorilor auto să încalce limitele legate de emisii într-un fel care ar putea da de lucru în continuare autorităţilor din Uniunea Europeană. Acestea sunt verdictele divergente ale legislatorilor după o anchetă de un an condusă de un comitet parlamentar special german.

Reprezentanţii creştin democraţilor Angelei Merkel şi ai partenerului de coaliţie al acesteia, social democraţii, spun că “nu există motive pentru a critica” rolul guvernului nici înainte, nici după izbucnirea scandalului la sfârşitul anului 2015. În schimb, “reglementările europene inadecvate” sunt de vină, susţin legislatorii respectivi în cadrul raportului publicat recent.

Însă partidele din opoziţie au interpretat dovezile acumulate din munţi de documente şi o serie de audieri într-un mod foarte diferit. Astfel, potrivit partidului de extremă stânga, comitetul a demonstrat “complicitatea dintre sfera politică şi industrie”, în timp ce reprezentanţii ecologiştilor au declarat că guvernul şi agenţiile de reglementare au dezvoltat o cultură a ignorării realităţii”.

Guvernele germane sunt cunoscute pentru susţinerea acestei industrii care oferă locuri de muncă pentru aproape 800.000 de oameni şi generează aproximativ 240 miliarde de euro anual. Germania este locul de origine al celor mai mari trei producători de componente auto ai lumii, Bosch, Continental şi ZF Friedrichshafen. Merkel , cât şi guvernele anterioare au făcut cu success lobby în UE pentru protejarea intereselor industriei, de exemplu prin noi legi nu prea stricte privitoare la emisii. Unele voci critice spun că relaţiile sunt prea apropiate, reflectând acuzaţiile partidelor din opoziţie.

Noul raport de 719 de pagini reuneşte detalii care sugerează că este posibil ca autorităţile să fi ştiut de nereguli de ani întregi, şi că scandalul ar putea preocupa în continuare autorităţile europene.

În timp ce standardele americane privitoare la emisii se concentrează pe emisiile NOX, cele europene se bazează pe nivelurile de CO2. După cum indică raportul, discrepanţele în măsurarea nivelurilor de CO2 au dat bătăI de cap VW şi guvernului german de când cele două părţi s-au angajat să facă lumină în scandalul VW.

La scurt timp după izbucnirea scandalului în SUA, VW a anunţat că 800.000 de maşini ar putea fi afectate de “nereguli” legate de ţintele CO2. Raportul Bundestag se referă la 130 de modele VW considerate iniţial suspecte, însă acesta arată că până pe 9 decembrie 2015 vW redusese numărul modelelor suspecte la 9.

În raport se reaminteşte de asemenea că ministerul transporturilor nu a reuşit luni la rând să-şi publice propriile măsurători ale emisiilor CO2, realizate în paralel cu măsurătorilor NOX. Potrivit testelor iniţiale ale guvernului, cele mai poluante 30 de modele, germane şI străine, emiteau între 10 şi 36% mai mult CO2 decât limita. Ministerul a declarat că măsurătorile au reprezentat un “produs secundar” al testelor NOX, fiind “irelevante” drept rezultat, în timp ce un număr de producători auto au pretins că ministerul a repetat de atunci testele şi nu a găsit nicio neregulă.

În raport sunt prezentate în detaliu cazuri datând de ani întregi în care autorităţile au constatat că modele realizate de diverşi producători încalcă standardele legate de emisii, cât şi modurile în care autorităţile şi industria au rectificat astfel de probleme, legale în opinia creştin democraţilor şi social democraţilor, dubioase în opinia opoziţiei.

În 2011, autorităţile au permis VW să modifice software-ul unui Golf diesel care picase un test iniţial. Patru ani mai târziu, autorităţile americane au cercetat acelaşi model şi au descoperit software prin care erau manipulate testele de emisii, şi astfel a izbucnit scandalul care a afectat 11 milioane de autovehicule din întreaga lume.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO