Business Internaţional

Frauda din sectorul polonez al asigurarilor auto devine o afacere

09.10.2002, 00:00 23

Frauda comisa in sectorul asigurarilor auto a atins cel mai inalt nivel in ultimii trei ani, conform gigantului polonez din sectorul asigurarilor PZU. Directorul adjunct al PZU, Jerzy Cywoniuk, a spus ca operatorii corupti din cadrul atelierelor de reparatii auto, care conlucreaza cu proprietarii auto pentru a "umfla" costurile daunelor produse in timpul unor accidente, sunt principalii vinovati.
"Exista cu siguranta mai multi 'profesionisti' in acest domeniu in prezent decat cu un an in urma, si prin profesionisti vreau sa spun ca aceste fraude sunt comise in mod organizat," a spus Cywoniuk. "Iar cel mai frecvent tip de frauda este comisa in atelierele de reparatii".
Conform cifrelor actuale legate de aceasta industrie, publicate de Camera de Asigurari a Poloniei, organismul care reglementeaza acest sector, se estimeaza ca pana la 50% din toate cererile de despagubire legate de asigurarile auto sunt frauduloase, iar dintre acestea numai 1% pot fi dovedite a fi astfel din cauza dificultatilor in a gasi dovezi concrete.
Conform lui Mike Adlem, director al departamentului de servicii de contabilitate din cadrul Deloitte&Touche, care a estimat nivelurile fraudei pentru una dintre cele mai mari companii poloneze din domeniul asigurarilor, frauda din acest sector este controlata de grupuri organizate.
"Exista oameni care au facut din acest tip de frauda o adevarata afacere," a declarat Adlem. El a adaugat ca efectul acestui tip de frauda asupra companiilor poate fi unul devastator din cauza costului mic al primelor de asigurare in raport cu sumele care sunt platite pentru automobile implicate in accidente sau furate.
Adlem a mai spus ca cel mai frecvent caz de frauda este acela in care un proprietar de automobil cere despagubiri pentru o masina furata, cand de fapt acesta a vandut-o deja si a trimis-o in Rusia sau a scapat de ea. Anul trecut, au fost raportate 59.458 de furturi de automobile.
Conform lui Cywoniuk, rata scazuta a succesului inregistrat de Polonia in lupta cu acest tip de frauda este rezultatul legilor severe legate de datele personale, care interzic companiilor de asigurari sa faca schimb de informatii.
"Pur si simplu nu putem verifica daca un client este asigurat la alte companii," a spus Cywoniuk. El a adaugat ca nu se poate calcula nici macar numarul soferilor care nu au incheiat asigurarea obligatorie, desi banuieste ca 20% din automobilele care circula in prezent nu sunt asigurate.
"Sper ca odata ce vom fi admisi in Uniunea Europeana schimburile de date vor fi permise intr-o anumita masura, asa cum se procedeaza in tarile membre ale UE", a declarat Cywoniuk.
Acest schimb ar putea fi posibil chiar mai devreme. Saptamana aceasta se asteapta ca Parlamentul polonez sa emita hotarari finale pentru patru legi noi care vor inlesni descoperirea fraudelor legate de asigurarile auto in incercarea de adaptare la standardele UE.
Fundamentala pentru aceste legi va fi crearea a doua baze de date, una cuprinzand posesorii de asigurari obligatorii auto si o alta legata de brokerii si agentii din domeniul asigurarilor.
Conform presedintelui Camerei de Asigurari a Poloniei, Jerzi Wysocki, aceste baze de date vor permite accesul la statistici industriale importante, nu numai in Polonia, ci si in Uniunea Europeana, si vor ajuta companiile de asigurare in depistarea fraudelor.
Insa, conform unor surse din cadrul acestei industrii, vor trece cel putin cinci ani pana cand vor aparea rezultatele asteptate.
"Se pune insa problema finantarii acestei infrastructuri", a mai declarat sursa mai sus mentionata.
Insa, indiferent de dificultatile legate de finantare, odata admisa in Uniunea Europeana, Polonia va trebui sa imparta date legate de inregistrarea automobilelor si de asigurari auto cu tarile vecine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO