Business Internaţional

Eurofighter, avionul-produs al Razboiului Rece

24.07.2003, 00:00 21



Proiectul avionului Eurofighter a costat 50 de miliarde de lire sterline, crearea sa a durat 30 de ani, iar inamicul impotriva caruia a fost proiectat sa lupte nu mai exista, comenteaza The Guardian.



Cu zece ani mai tarziu decat fusese planificat, RAF a primit, in iulie, primele aparate Eurofighter. Produs in comun de Marea Britanie, Germania, Spania si Italia, Eurofighter este cel mai scump proiect de aparare european, cu un buget suficient de mare - peste 50 de miliarde de lire pentru 600 de avioane - pentru a construi zece tuneluri sub Canalul Manecii.



Dupa lansarea proiectului, acesta a trecut prin numeroase crize de ordin tehnic si financiar, modificari de proiect, schimbari de guverne si reasezari in lista prioritatilor strategice. Rezultatul final este "unul dintre cele mai avansate avioane de lupta din lume", afirma Stewart Penney, editor la revista Flight International.



Totusi, proiectul ridica in continuare semne de intrebare in Marea Britanie. Pe de o parte, este vorba despre istoria sa plina de probleme si, pe de alta parte, este vorba despre faptul ca "pilotii britanici au doborat ultimul avion inamic in 1982 in Falkland", afirma Penney. De atunci, razboialele in care a fost implicata Marea Britanie au fost duse impotriva unor inamici care fie nu dispuneau de forte aeriene, fie nu au avut ocazia sa le foloseasca. Iar Eurofighter a fost conceput intr-o perioada cu prioritati total diferite, cand armatele occidentale se asteptau ca formatii masive de avioane sovietice sa insoteasca o invazie in Europa.



Cum aceasta amenintare nu mai este de actualitate, nici rolul avionului Eurofighter nu mai este foarte clar. Criticii sustin ca avionul a devenit exemplul perfect al capacitatii industriei de a crea produse redundante care depasesc bugetul initial si de a gasi piete pentru acestea. "Eurofighter este complet depasit. Este o fiara a razboiului rece", afirma Susan Willett, analist in probleme de aparare.



Sustinatorii proiectului, printre care se numara si John Wall, reprezentant al federatiei sindicale Amicus, afirma insa ca avionul este strict necesar pentru industria aerospatiala britanica, numarul locurilor de munca dependente de acest proiect fiind fiind estimat intre 10.000 si 80.000. "Este vorba despre ingineri, tehnicieni, muncitori calificati, deseori in specialitati pentru care nu exista multe locuri de munca. Fara experienta locala, Marea Britanie ar fi trebuit sa cumpere avioane de lupta din America sau chiar Rusia, afirma Penney.



Initial, Eurofighter a fost conceput pentru a fi un avion practic si ieftin. Dupa sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, a devenit tot mai clar ca ca producerea unui avion militar complex nu este posibila intr-o tara de dimensiuni medii; in Marea Britanie, un proiect de avion de lupta si bombardament, denumit TSR2, a fost abandonat in 1965.



In anii '70, a fost luata decizia de a construi European Combat Aircraft, denumirea initiala a apartului Eurofighter. In deceniul urmator, Marea Britanie, Franta, Germania, Spania si Italia au inceput colaborarea, iar in octombrie 1985, British Aerospace a creat un prototip de Eurofighter, preconizand intrarea in serviciu a acestuia la jumatatea anilor '90.



Din acel moment au inceput sa apara problemele. In 1985, Franta a decis ca doreste un avion care sa aiba drept principal scop atacarea tintelor de la sol, in timp ce restul participantilor la proiect doreau aparate cu care sa atace alte avioane. In vara acelui an, Franta s-a retras din proiect si a inceput sa dezvolte modelul propriu Rafale.



In Marea Britanie, la sfarsitul anilor '80 au aparut indoielile politice in legatura cu programul Eurofighter. Nu dupa mult timp, Zidul Berlinului a cazut, iar pentru Germania capacitatea de respingere a unui atac sovietic a coborat pe lista de prioritati. In 1992, costurile reunificarii au determinat aducerea in discutie a retragerii Germaniei din proiect. Desi acest lucru nu s-a intamplat, problemele economice au continuat sa afecteze proiectul, in conditiile in care impartirea activitatii intre tarile participante a sporit, practic, costurile.



La show-urile aeriene din anii '90, Eurofighter a fost asteptat cu interes, dar a devenit cunoscut mai degraba pentru problemele sale tehnice. In luna noiembrie a anului trecut, cand parea pregatit sa intre in serviciu, un prototip s-a prabusit in Spania, dupa ce i s-au oprit motoarele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO