Business Internaţional

Economia Germaniei face fata majorarii TVA

02.04.2007, 17:44 12

Principalul showroom al BMW din Frankfurt, capitala financiara a Germaniei, este plin de clienti. Sunt putine semne ca se resimt urmarile cele mai mari mariri de taxe din istoria tarii.
"O crestere de trei puncte procentuale a TVA in Germania la inceputul lui 2007 nu a avut aproape niciun efect asupra vanzarilor", a declarat Philipp von Sahr, un angajat cu o vechime de peste 20 de ani la BMW, care conduce divizia din Frankfurt, scrie Bloomberg.
Declaratia lui Von Sahr ilustreaza una dintre cele mai mari surprize din istoria economica recenta. Atunci cand cancelarul Germaniei Angela Merkel a prezentat planul de imbunatatire a starii financiare a tarii prin cresterea taxelor, economistii au preconizat o crestere semnificativa a inflatiei si o inrautatire a situatiei economice a tarii. La trei luni dupa majorare, inflatia a crescut. Dar cresterea economica preconizata pentru 2007 este unul dintre factorii pozitivi care compenseaza impactul negativ al cresterii TVA.
La showroom-ul BMW din Frankfurt vanzarile de automobile nu au fost afectate deoarece majoritatea sunt achizitionate de oameni de afaceri, care isi pot recupera pierderile aduse de majorarea TVA. Dar Von Sahr considera ca vanzarile ridicate se datoreaza in primul rand calitatii automobilelor.
"Supermarketurile si hipermarketurile probabil s-au confruntat cu vanzari majore in ultimele luni ale anului dupa care in ianuarie acestea au suferit o scadere semnificativa. Pentru noi perioada de vanzari majore, urmata de cea de scadere a fost mult mai redusa. Am avut un inceput de an bun", a continuat Von Sahr.
Pe plan national, dealerii de automobile nu au inregistrat acelasi succes. In februarie, inmatricularile au scazut cu 15% in comparatie cu aceeasi perioada din 2006, conform autoritatilor germane. Vanzarile de retail din Germania de asemenea au scazut cu 5,1% in ianuarie in comparatie cu decembrie. Dar datele confirma ca s-a schimbat doar perioada de varf a vanzarilor. Achizitiile de automobile noi au crescut foarte mult inainte de sfarsitul anului, inainte de majorarea TVA. In acelasi timp, revenirea Germaniei a fost suficient de puternica pentru a face fata presiunii: cererea a suportat cresterea taxei, productia industriala este in crestere, iar increderea in segmentul de afaceri, conform indicatorilor precum indicele de afaceri Ifo, ramane la cote ridicate.
"Este greu sa afirmi daca cresterea TVA a speriat populatia sau a determinat companiile sa angajeze mai putin personal sau sa investeasca mai putin", a declarat Dirk Schumacher, economist la banca de investitii Goldman Sachs.
O scadere s-a preconizat numai in primele trei luni ale lui 2007, dar acum economistii estimeaza ca pe 15 mai se va comunica o crestere a PIB-ului Germaniei cu pana la 0,5% in primul trimestru, avand in vedere aprecierea de 0,9% in trimestrul patru al lui 2006.
Institutul pentru Economie Mondiala (IfW), cu sediul la Kiel, a estimat ca, pana in ianuarie, cresterea TVA a dus la aprecierea inflatiei cu pana la 1%.
Dar efectele au fost inlaturate de scaderea pretului la petrol. In ciuda prognozelor negative, inflatia din zona euro a fost de doar 1,8% in februarie, fiind sub pragul de 2% al Bancii Centrale Europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO