Planificarea ÅŸi achiziÅ£ia de bileÂte pentru călătorii care combină mijÂloace diferite de transport pot fi foarte dificile pentru cei care călăÂtoresc în UE. Pentru a compara difeÂrite opÅ£iuni, mulÅ£i recurg la servicii digitale.
O nouă iniÅ£iativă la nivel de bloc ce urmează să intre în vigoare în luna iunie are drept obiectiv o integrare mai bună a transportului public ÅŸi serviciilor de transport feroviar penÂtru un transport multimodal de pasageri simplificat.
ÃŽn acest context, o dezbatere aÂprinÂsă a izbucnit între companiile de transport feroviar ÅŸi platformele indeÂpendente de ticketing, scrie Euractiv.
Ambele părÅ£i încearcă să influenÂÅ£eze Comisia Europeană înaintea lansării iniÅ£iativei privind serviciile de mobilitate digitale multimodale (MDMS).
Conform iniÅ£iativei, călătorii vor putea vizualiza o gamă de opÅ£iuni de călătorie pentru a ajunge la destinaÂÅ£ie, de la zboruri, la călătorii cu autoÂbuzul ÅŸi călătorii transfrontaliere pe calea ferată. Pe lângă preÅ£ ÅŸi durată, pasagerii vor fi informaÅ£i ÅŸi cu privire la amprenta de carbon a fiecărui mod de transport.
Menită iniţial să înlesnească rezervarea de călătorii cu trenul pe distanţe lungi, iniţiativa a fost extinsă pentru a include o gamă mai largă de opţiuni de călătorie.
Robin Loos, ofiÅ£er de transport susÂtenabil în cadrul organizaÅ£iei BEUC, a declarat că iniÅ£iativa are poÂtenÅ£ialul de a îmbunătăţi foarte mult actualul sistem de rezervare pentru trenuri pe distanÅ£e lungi, pe care îl descrie ca fiind „de coÅŸmar“.
După ani de dezbateri privitoare la modalităţile de încurajare a călăÂtoriilor mai sustenabile, Loos consiÂderă noua iniÅ£iativă drept un „câştig pentru consumatori“.
Companiile de transport feroviar din UE critică însă iniţiativa ca fiind exagerat de favorabilă platformelor digitale, argumentând că părţi din aceasta le subminează operaţiunile.
Comentariile privind starea precară a sistemului de rezervare a călătoriilor pe calea ferată au fost resÂpinse de către Alberto Mazzola, diÂrecÂtor executiv al CER, o importantă asociaÅ£ie din sectorul feroviar.
De cealaltă parte, asociaÅ£iile care reprezintă platformele de booking susÅ£in că iniÅ£iativa este una revoluÂÅ£ionară.
Emmanuel Mounier, secretar general al uneia dintre acestea, Travel Tech, a declarat că firmele de transport feroviar sunt vinovate pentru barierele ce stau în calea îmÂbunătăţirii sistemelor de ticketing.
Dezbateri aprinse au existat şi înaintea prelungirii cu zece ani, până în 2032, a serviciilor gratuite de roaming în UE.
Ţările UE au făcut presiuni pentru măsuri favorabile furnizorilor telecom, cea mai mare parte a acestora fiind foste monopoluri de stat, în timp ce legislatorii UE sunt în mod tradiţional mai sensibili la interesele consumatorilor.