Business Internaţional

Detroitul cauta 100 miliarde de euro pentru asigurarile de sanatate ale fostilor angajati

25.07.2007, 17:05 15

Supravietuirea marilor constructori americani ar putea depinde de negocierile purtate cu sindicatul salariatilor producatorilor de automobile (WAV) privind constituirea unui fond de 100 mld. $ (74 mld. euro) pentru asigurarile de sanatate ale pensionarilor companiilor.
Pretul estimat pentru asigurarea medicala pentru pensionarii General Motors, Ford Motors si Chrysler Group, divizia Daimler Chrysler vanduta fondului privat de investitii Cerberus Capital Management, este de aproximativ 100 miliarde de dolari (74 miliarde de euro), scrie CNN Money.
In timp ce discutii cruciale sunt purtate intre sindicat si cei trei mari producatori auto din Statele Unite, devine din ce in ce mai sigur ca producatorii vor fi nevoiti sa scada costurile salariale cu aproape o treime, sau cu 20 de dolari (14,49 euro) pe ora, pentru a fi capabili sa suporte pierderile imense din operatiunile lor din America de Nord si sa concureze cu rivalii de la Toyota Motor si Honda Motor.
Scaderea salariilor nu pare sa fie solutia, in special datorita salariilor de 28 dolari (20,29 euro) pe ora a membrilor sindicatului, care nu difera mult fata de salariile pe care producatorii asiatici le platesc pe ora in uzinele lor din Statele Unite. Mai degraba promisiunea asigurarilor medicale pentru pensionari si nevoile acestora sunt vazute ca fiind problema.
Odata cu inceperea negocierilor intre sindicat si Chrysler vinerea trecuta, cu GM si Ford incepand si ele de luni discutiile, in industrie se vorbeste despre un fond creat de producatori si controlat de sindicat care ar putea raspunde de costurile asigurarilor medicale pentru pensionari.
Asigurarea pentru pensionari este esentiala deoarece odata cu scaderea fortei de munca pe ora, numarul pensionarilor celor trei companii devine din ce in ce mai mare.
De exemplu, General Motors are 432.000 de pensionari, dar doar 80.000 de membri activi ai sindicatului la sarsitul anului trecut, mai putin de o treime din forta de munca pe ora pe care compania o avea in 1994. Impreuna, cei trei producatori auto au mai putin de 160.000 de membri ai sindicatului care sunt vizati de aceste discutii.
Un acord care a dorit eliminarea problemei pensionarilor realizat in decembrie intre Goodyear Tires si sindicatul muncitorilor din metalurgie, United Steelworkers, a dus la realizarea unui fond controlat de sindicat in valoare de un miliard de dolari (0,72 miliarde de euro), acesta asumandu-si obligatiile asigurarilor pensionarilor. Acordul a incheiat o greva care a durat trei luni.
A fost de asemenea parte a unui acord intre sindicat si falimentatul producator auto Dana. Fondul pentru pensionarii Dana se ridica la circa 700 mil. $ (507 mil. euro) in numerar si 80 mil. $ (58 mil. euro) in actiuni, numerarul venind de la firme private de investitii care sunt in proces de achizitionare a companiei.
Presedintele sindicatului salariatilor producatorilor auto, Ron Gettelfinger, a spus vineri ca afacerea Dana "nu este un precedent pentru un alt set de negocieri". Oficialii producatorului auto nu au dorit sa comenteze daca sunt in cautarea unui acord precum cele realizate de Goodyear sau Dana, chiar daca in ianuarie directorul financiar al General Motors, Fritz Henderson, le-a spus analistilor si investitorilor "ca ar fi corect sa spunem ca suntem mai mult decat interesati in acordul realizat de Goodyear".
Fondurile create de Goodyear si Dana sunt mult mai mici decat cele care trebuie ridicate de producatorii auto. David Cole, director executiv al Centrului pentru Cercetare Auto, estimeaza ca producatorii auto va trebui sa stranga intre 35 miliarde de dolari (25,36 miliarde de euro) si 40 miliarde de dolari (28,98 miliarde de euro) pentru a acoperi asigurarile medicale ale pensionarilor pe termen lung.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO