Business Internaţional

Dacă devine realitate, Canalul Istanbul va aduce cele mai mari petroliere ale lumii în Marea Neagră

Dacă devine realitate, Canalul Istanbul va aduce cele mai mari petroliere ale lumii în Marea Neagră

Canalul Istanbul va decongestiona traficul din Strâmtoarea Bosfor, una dintre cele mai aglomerate rute navale

Autor: Constanta Catalina Apostoiu

22.05.2011, 23:43 3629

Proiectul ar putea de asemenea redirecţiona transportul depetrol dinspre Rusia, Ucraina, Georgia şi Kazahstan către regiuneamediteraneană spre cele mai mari petroliere ale lumii dinsprenavele mai mici care tranzitează acum strâmtoarea, scrieBloomberg.

În acelaşi timp, planul le va da de lucru investitorilorimobiliari şi dez­voltatorilor turci, care se luptă acum pentru obucată din ceea ce Erdogan consideră a fi unul dintre cele mai mariproiecte de dezvol­tare din lume: cons­truirea unui nou oraş pemalurile canalului.

"Vorbim de cons­truirea nu numai a unui canal, ci a unui oraşlângă Istanbul de trei milioane de oameni", a declarat Serdar Inan,preşe­dinte al Inanlar Insaat. Erdogan a lăudat oferta Inan de acheltui 30 mld. $ pentru realizarea proiectului. Inan estimeazăvenituri totale din construcţia acestuia şi a facilităţiloradiacente de peste 300 mld. $ în 15 ani.

Cea mai mare parte a veniturilor vor veni din construirea,vânzarea şi admi­nistrarea clădirilor de apartamente, hotelurilorşi a altor facilităţi de pe malu­rile canalului. Erdogan spune căproiectul va include de asemenea un nou aeroport, cel mai mare dinTurcia, şi două noi oraşe, unul de ambele părţi ale Bosforului.

Kiler Holding, care a inaugurat cea mai înaltă clădire aIstanbulului în acest an şi a vândut mai apoi acţiuni în cadruldiviziei sale imobiliare pe 20 aprilie, a depus cerere pentrudrepturile asupra numelui de "Istanbul Canal" la cinci ore dupăanunţarea planului. Dezvoltatorul miliardar Ali Agaoglu îl susţinede asemenea.

Cu siguranţă, mai multe planuri de o amploare similară au eşuatîn Turcia şi de asemenea nu este pentru prima oară când un proiectlegat de construirea unui nou canal în Turcia este luat îndiscuţie, însă niciunul nu s-a mate­rializat.

Succesul noului plan al lui Erdogan depinde de depăşirea celuimai mare avantaj al strâmtorii Bosfor, acela că transportul pe aicieste aproape gratuit.

Pentru a face noul canal, care va costa cel puţin 12 mld. $,viabil din punct de vedere comercial, constructorii îl vor proiectapentru cele mai mari petroliere ale lumii, care nu pot trece prinBosfor.

"Sperăm cu tărie că acest proiect se va materializa", a declaratAmit Agaelli, manager al diviziei de chartering de nave al PalmaliHolding, companie deţinută de miliardarul Mubariz Mansimov. "Înspecial pentru deţinătorii de petroliere mari, costurile detransport vor scădea semnificativ, cu 20% până la 25%, poate maimult."

Aproximativ 8% din preţul unui baril de petrol este legat decosturile de transport, potrivit unui studiu al CentruluiInternaţional pentru Drept şi Securitate Robert Strauss.

Petrolierele sunt de obicei utilizate pentru livrările de petrolîntre continente, oferind cele mai mari reduceri de costuricomparativ cu vasele mai mici, potrivit lui Nikos Varvaropoulos,din cadrul Optima Shipbrokers.

În Bosfor, întârzierile cresc pe perioada iernii, când duratamai scurtă a zilelor şi condiţiile meteo nefavorabile limiteazănumărul de vase care pot trece.

Construirea unui canal prin care pot trece petroliere mari i-arputea încuraja pe exportatorii de petrol din Rusia, care transportăîn prezent din porturile nordice, să "redirecţioneze o parte dinvolume către ruta sudică", a declarat Henrik Ramskov, COO al MaerskTankers, care deţine şi operează peste 250 de petroliere.

Cel mai mare operator de petroliere mari din lume este MitsuiO.S.K. Lines, potrivit Clarkson Research. Pe locul doi se situeazăFrontline, condus de mi­liardarul de origine norvegiană JohnFredriksen.

Direcţionarea traficului de transport către un nou canal dinafara centrului Istanbulului ar reduce pericolul pro­ducerii unuiaccident sau a unei deversări pentru milioanele de oameni carelocuiesc pe malurile Bosforului. Întârzierile în traversareastrâmtorii îi costă pe transportatori 1,4 mld. $ pe an, potrivitlui Erdogan. Acesta spune că proiectarea canalului ar dura doi ani,acesta urmând a fi deschis cu ocazia celei de-a 100-a aniversări aRepublicii Turcia în 2023.

Porturile de la Marea Neagră va trebui reconfigurate pentru a seadapta la cele mai mari petroliere, spune Luis Mateus, analist încadrul Riverlake Shipping.

Turcia va lua în considerare ma­jorarea tarifelor pentru Bosfor,a declarat ministrul turc al transporturilor Habib Soluk. Ministrulde externe Selcuk Unal a declarat că toate aspectele planului vorfi discutate cu semnatarii Convenţiei de la Montreux în timpulprocesului de proiectare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO