Business Internaţional

Cum sunt remodelate lanţurile de aprovizionare pentru o nouă eră a comerţului

Cum sunt remodelate lanţurile de aprovizionare pentru o...

Autor: Catalina Apostoiu

01.05.2023, 23:09 154

Nearshoring. Automatizare. Diversificarea furnizorilor. Sustena­bilitate. Companiile îşi adaptează o­pe­raţiunile în faţa schimbărilor lega­te de presiunile de pe pieţe şi geo­po­litică, scrie The Wall Street Journal.

Când un indicator al presiunilor de la nivelul lanţurilor de aprovizio­nare a coborât la începutul anului la niveluri de dinaintea pandemiei, unii au interpretat acest lucru ca pe sfâr­şitul penuriilor de produse, bloca­jelor din porturi şi perturbărilor le­gate de transport înregistrate în ulti­mii trei ani şi începutul unei noi ere de stabilitate.

Totuşi, experţii din industrie spun că o „revenire la normal“ nu în­seamnă o revenire la lanţurile con­ven­ţionale de aprovizionare. În schimb, spun experţii şi consultanţii, experienţele din pandemie, dublate de schimbările de geopolitică duc la modificări mai ample, potenţial de du­rată ale modului în care firmele gestionează fluxul bunurilor, de la procurarea de materii prime la pro­ducţie şi distribuţie.

„Unele presiuni au dispărut, există mai puţine penurii, iar lucru­rile sunt mult mai calme, însă cu sigu­ranţă nu am revenit la normal“, arată Patrick Van den Bossche, de la firma de consultanţă Kearney. „O mulţime de lucruri s-au schimbat“.

Constructorii auto germani au semnalat la începutul anului o tem­perare a presiunilor asupra lanţurilor de aprovizionare cu care s-a confrun­tat industria, raportând vânzări în creş­tere pe ultimul trimestru al anu­lui trecut, potrivit Financial Times.

Cât priveşte penuriile din indus­tria semiconductorilor, ce a fost mai rău a trecut, potrivit preşedintelui gi­gan­tului suedezo-elveţian ABB, no­tea­ză CNBC. „Cred că încetinirea creş­terii economiei mondiale a aju­tat, iar acum sunt optimist pentru viitor“.

Schimbările manifestate acum la nivelul lanţurilor de aprovizionare includ o dependenţă mai redusă de Asia, în special China, şi un grad mai ridicat de automatizare pentru ges­tio­narea liniilor de asamblare şi ope­raţiunilor depozitelor, scrie WSJ.

Există însă schimbări mai profunde, spun experţii, care vor afecta la scară mai generală modul în care companiile îşi procură materiile prime şi componentele, unde produc bunurile şi cum îşi distribuie produsele finite către consumatori. Împreună, aceste schimbări marchează cea mai dramatică transformare a modului în care sunt gestionate lanţurile de aprovizionare de când aderarea Chinei la OMC în 2001 a adus o nouă eră a globalizării.

Experţii spun că lanţurile de aprovizionare post-pandemice sunt clădite cu accent pe regionalizare, cu producţia mai aproape de locul în care companiile se aşteaptă să-şi vândă bunurile. De asemenea, companiile îşi extind baza de furnizori la nivel mondial şi recurg la automatizare la nivel general.

Schimbările sunt un efort de a face lanţurile de aprovizionare mai rezistente în faţa perturbărilor.

Yossi Sheffi, director la Center for Transportation and Logistics din cadrul MIT, arată că adoptarea accelerată a tehnologiei în timpul pandemiei va avea un impact de durată asupra lanţurilor de aprovizionare.

Însă impactul mai puternic, susţine acesta, va veni odată cu evaluarea de către companii a modului în care au reacţionat în faţa presiunilor din pandemiei şi s-au adaptat.

„Companiile au învăţat o mulţime de lucru pe care nu le considerau posibile. Acest lucru înseamnă că acestea pot face mai mult decât credeau că e posibil. Au învăţat cum să fie agile, iar aceasta ar putea fi cea mai importantă lecţie“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO