Business Internaţional

Cum sa faci o marca de renume din apa plata

29.11.2005, 15:17 311

Tot mai multe companii din lumea intreaga au transformat problema purificarii apei in afaceri profitabile de imbuteliere.

Mai bine de 3 miliarde de euro au fost cheltuite, in 2004, din bugetul statului francez pentru tratarea apei potabile. Aceasta suma reprezinta unul dintre cele mai importante bugete alocate in acest sens de statele europene. Cu toate acestea, francezii nu sunt foarte increzatori sa consume apa de la robinet, scrie cotidianul francez Le Figaro.

Mai mult de 25% dintre locuitorii Frantei nu beau niciodata apa de la robinet, in timp ce in Marea Britanie, procentajul respectiv se ridica la 50%. Principalele lor nemultumiri se refera la gustul apei dat de clorul utilizat pentru a elimina germenii si de concentratia ridicata a calcarului din apa, care implica unele costuri suplimentare pentru achizitia unor filtre speciale.

Pe de alta parte insa, problema apei potabile a sprijinit afacerile distribuitorilor de apa imbuteliata. Trei marci importante s-au instalat in viata cotidiana a francezilor de cativa ani, in ceea ce priveste distributia de apa imbuteliata: Nestle, distribuitor al marcilor Contrex si Vittel, numarul unu pe piata franceza, cu o cota de piata de 35%, urmat de Danone, distribuitor al marcilor Evian si Volvic, cu o cota de piata de 30% si Neptune, distribuitorul marcilor Cristaline si Courmayeur.

Cele trei companii s-au impus pe piata apei imbuteliate din Franta datorita unor cheltuieli de miliarde de euro numai in campaniile publicitare. Consumatorii au devenit insa mult mai economi si au inceput sa prefere acei distribuitori care practica preturi reduse. Astfel, Leclerc si Carrefour au devenit, in ultima perioada, principalii competitori ai Nestle si Danone in ceea ce priveste distributia de apa imbuteliata.

Pentru Carrefour, strategia este foarte clara. "In raioanele de apa imbuteliata, marcile proprii au cele mai mici preturi", explica Christophe Perier, responsabil de marketing pentru bauturile non-alcoolice. "Astfel, marcile proprii sunt si printre cele mai bine vandute dintre toate, in urma marcii Cristaline, distribuita de Neptune", a adaugat el. In Franta, cele trei marci proprii distribuite de Carrefour reprezinta 20% din vanzarile de apa ale lantului de magazine. Oficialii companiei se asteapta ca acest procentaj sa creasca in perioada urmatoare.

Leclerc a ales, la randul ei, o astfel de strategie pentru a-si imbunatati cota de piata. Prin intermediul filialei sale Scamark Galec (societatea cooperativa a lantului de magazine Leclerc) a achizitionat drepturi exclusive de exploatare a sursei de apa Laqueuille din cadrul parcului national din Muntii Vulcani, valabile 35 de ani.

Leclerc a investit, de altfel, 28 de milioane de euro in deschiderea unei fabrici proprii de imbuteliere. "Cota noastra de piata in ceea ce priveste volumul de apa imbuteliata comercializata este, in acest moment de numai 13,2%. Vrem sa ajungem la o cota de piata de 18-19% cat mai repede posibil", spune Michel-Edouard Leclerc. El este foarte increzator ca va reusi sa realizeze acest lucru.

In fiecare an, Leclerc cheltuieste aproape

2 miliarde de euro pentru imbutelierea a circa 12 miliarde de litri de apa. 60% din aceasta cantitate a fost vanduta in supermarketuri si hipermarketuri.

Distribuitorii de apa imbuteliata sunt nevoiti insa sa se confrunte cu costurile foarte ridicate ale procesului imbutelierii. De altfel, continutul nu reprezinta decat 10% din pretul unei sticle de apa. Ambalajul (plasticul si eticheta) costa cel mai mult. El reprezinta 40% din pretul unei sticle de apa imbuteliata. Productia (intretinerea masinilor si respectarea normelor de calitate) reprezinta aproximativ o treime din pret, in timp ce logistica (stocajul, transportul si asezarea pe raft) se ridica la 11% din pretul final. Taxele reprezinta restul de 39% din pret. Stephane Perrault, responsabil de achizitii in cadrul Auchan, estimeaza ca vanzarile de apa plata naturala vor inregistra o scadere in perioada ce urmeaza, din moment ce consumatorii prefera din ce in ce mai mult preturile scazute. "Piata apei imbuteliate sufera de doi-trei ani incoace, iar aceasta tendinta nu se va inversa in viitorul apropiat", spune Perrault.

In opinia lui, situatia este usor mai optimista in cazul apei carbogazoase. El spune ca adevaratele inovatii, precum Badoit Rouge, Contrex Fines Bulles sau apa de la Perrier, si campaniile publicitare ale acestora contribuie eficient la cresterea vanzarilor. Coca-Cola, cel mai mare distribuitor de bauturi racoritoare din lume, care ocupa si locul trei printre distribuitorii de apa imbuteliata, nu intentioneaza sa relanseze marca proprie de apa imbuteliata Dasani.

"Proiectul respectiv nu se mai afla printre prioritatile noastre", au recunoscut reprezentantii diviziei franceze a companiei. Proiectul Dasani a fost suspendat pe 24 martie 2004, in Franta, cu numai o luna inaintea lansarii sale aici.

Coca-Cola a trebuit sa retraga 500.000 de sticle de pe piata britanica, dupa ce tocmai lansase apa Dasani, din cauza unui procent foarte ridicat al unei substante suspectate a fi cancerigena in cazul unui consum indelungat. Astfel, Coca-Cola a abandonat proiectul.

Un al doilea inconvenient a fost pretul foarte ridicat al apei Dasani, de 30 de ori mai mare decat cel practicat de compania britanica Thames Water. In Marea Britanie, Dasani provenea din apa de la robinet, tratata.

Coca-Cola spera sa obtina, in primul an, o cota de piata de 2%. Pentru aceasta a investit intre 20 si 30 de milioane de euro in campaniile publicitare de inceput. Dasani este, astazi, la cinci ani de la lansarea sa, a doua marca de pe piata apei plate din Statele Unite, in urma marcii concurente, Aquafina de la Pepsico. In Statele Unite insa, Dasani nu reprezinta o simpla apa de la robinet, purificata. alina.vasilca@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO