Business Internaţional

Cum incearca sa se reinventeze Philips

26.03.2008, 14:21 17

O singura privire aruncata pe coperta raportului anual al Philips pentru 2007 dezvaluie schimbarea de imagine prin care a trecut compania in ultimii sase ani, de cand la conducerea ei se afla Gerard Kleisterlee, scrie Financial Times.
In 2001, pe coperta raportului anual trona un monitor flat screen pe care se derulau rezultatele obtinute de compania olandeza in anul respectiv. In 2007, imaginile stereotip au fost inlocuite cu concepte, iar coperta contine o imagine cu un barbat si o femeie tinandu-se de mana sub cerul albastru si sub sloganul "mai simplu, mai puternic, mai bun".
Diferenta de abordare ilustreaza eforturile depuse de Kleisterlee pentru a schimba imaginea brandului Philips dintr-o companie bazata pe tehnica intr-una "concentrata pe oameni", care evita mentionarile legate de componenta electronica.
Kleisterlee, acum in varsta de 61 de ani, a implementat o serie de reforme drastice, printre care si vanzarea mai multor divizii ale Philips. Directorul a vandut mai intai divizia producatoare de semiconductori condusa inainte de tatal sau, divizia de componente electronice si prima divizie condusa de el in calitate de director la Philips, unitatea de echipamente audio. Philips inseamna in acest moment doar trei divizii: produse pentru ingrijirea sanatatii, corpuri de iluminat si "consumer lifestyle", care combina diviziile de aparatura electrocasnica si de ingrijire personala.
"Divizia de semiconductori era considerata de multi oameni ca 'baza operatiunilor', deoarece toate diviziile se folosesc de semiconductori", a declarat Kleisterlee. "Am ajuns la concluzia ca ceea ce ne tine impreuna nu este folosirea semiconductorilor, ci misiunea noastra comuna", a mai adaugat directorul Philips.
Misiunea la care se refera Kleisterlee este centrata pe sanatate si starea de bine si include una dintre cele mai mari achizitii de pana acum, aceea a companiei producatoare de echipamente medicale utilizate in terapia somnului Respironics, contra sumei de 3,6 miliarde de euro (5,5 miliarde de dolari).
Desi Philips ocupa doar locul trei dupa GE si Siemens la conceperea echipamentelor medicale revolutionare, Kleisterlee vrea sa profite de caracterul "casnic" al brandului pentru a crea o legatura intre mediul medical si cel al locuintei personale.
Achizitia Respironics, ale carei produse trateaza apneea obstructiva din timpul somnului - o boala care se manifesta prin oprirea repetata pentru cateva secunde a respiratiei in timpul somnului - poate fi pusa in legatura cu achizitia producatorului de biberoane Avent, pe care Philips l-a cumparat in septembrie 2006.
"Vrem sa largim gama de distributie a produselor din domeniul sanatatii. Respironics reprezinta doar primul pas in crearea unui sistem sanitar acasa la pacienti", a declarat Kleisterlee.
Eforturile depuse pentru a modifica felul in care investitorii, clientii si mass-media se raporteaza la Philips inseamna de asemenea ca directorul companiei vrea sa fie privit ca mai mult decat seful unei companii de electrocasnice.
"Electrocasnicele au ramas doar o parte foarte mica - o putem numi reminiscenta - in cadrul portofoliului nostru pe segmentul lifestyle. Atata timp cat divizia isi indeplineste functia de a imbunatati viata clientilor din punctul de vedere al sanatatii si starii de bine, totul este perfect", a mai declarat Kleisterlee.
In acelasi timp, divizia de electrocasnice reprezinta si elementul care aduce adesea probleme companiei. Competitia acerba din Statele Unite a dus la pierderea unei cote din piata si la o scadere a vanzarilor de produse electrocasnice Philips in al patrulea trimestru. Acest lucru pune in pericol atingerea obiectivului de dublare a profitului companiei pana in 2010, iar directorul de la Philips a promis ca va lua "o serie de decizii importante" pentru a ridica gradul de profitabilitate.
Kleisterlee nu a dorit sa dea detalii in legatura cu acesti pasi, dar a afirmat ca Philips va fi foarte atenta la pietele cu potential ridicat pentru anumite produse.
"Pe o serie de piete unde nu vedem o profitabilitate suficienta pentru anumite produse, cum ar fi, de exemplu, un televizor sau un DVD recorder, nu vom incerca cu disperare sa vindem cu orice pret", a declarat directorul.
In vreme ce investitorii s-au aratat incantati de reformele aplicate de Kleisterlee si l-au sustinut in declaratiile conform carora Philips este destul de bine pozitionata in cazul unei crize economice de proportii, directorul declara ca mai sunt multe de facut. Valoarea actiunilor companiei a scazut de la 35 de euro (54 $) in 2001 la 25 de euro (38,6 $) in prezent.
"Trebuie sa te intrebi ce ai facut pentru a crea valoare?", spune Kleisterlee, specificand ca el a venit la conducere in timpul unei perioade de succes si dezvoltare economica. "Sper din tot sufletul ca prin deciziile pe care le-am luat am protejat cat mai multe valori... daca pastram divizia de semiconductori, pretul actiunilor noastre ar fi ajuns in jurul a 11-13 euro pe actiune", a declarat Gerard Kleisterlee.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO