Business Internaţional

Cum câştigă China cursa mondială din sistemul de învăţământ

Cum câştigă China cursa mondială din sistemul de învăţământ

Autor: Andreea Mindrila

16.11.2011, 20:00 1103

Performanţa sistemului de învăţământ din China, cel puţin în oraşe precum Shanghai şi Hong Kong, este la fel de spectaculoasă precum creşterea economică a ţării, depăşind din acest punct de vedere multe din statele dezvoltate.

Dar care este cheia succesului? Privirea a fost aţintită asupra Chinei când au fost publicate rezultatele testelor internaţionale de matematică, ştiinţă şi literatură din cadrul Programului de Evaluare Internaţional a Studenţilor organizat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), scrie BBC News. Shanghai, care a participat pentru prima dată la aceste teste, a obţinut primul loc la toate cele trei domenii. Hong Kong, care s-a descurcat bine în ultimul deceniu, a avansat de la un sistem de învăţământ în care se obţineau rezultate bune la unul în care se obţin rezultate foarte bune. Aceste două oraşe chineze au întrecut sistemele educaţio­nale din întreaga lume care se aflau până nu demult în topul clasamentului.

Mai mult de 80% din elevii de liceu din Shanghai urmează programe after-school, unde petrec trei, patru ore în fiecare zi făcându-şi temele sub atenta suprave­ghere a unui îndrumător.

Cu siguranţă, Shanghai şi Hong Kong, oraşe cu expu­nere internaţională, au acor­dat o mare importanţă edu­caţiei, fiind dispuse să adopte practici educa­ţionale din diferite sisteme de învăţământ pentru a-şi asigura succesul. Guvernul din Hong Kong alocă anual pentru învăţământ mai mult de 20% din cheltuielile guverna­men­tale.

"Shanghai şi Hong Kong sunt sisteme educaţionale mici, oraşe-state, unde sunt con­centrate idei, forţă de muncă şi resurse pentru educaţie", spune profesorul Cheng.

Shanghai şi-a dotat sălile de studiu cu echipamente, şi-a modernizat şcolile şi şi-a reformat programa de învăţământ. S-a renunţat la sistemul "şcolilor cheie" în care resursele erau orientate doar către studenţii foarte buni şi şcolile de elită. În schimb, cadrele didactice au fost instruite pentru a folosi metode de predare mai interactive, iar şcolile au fost dotate cu computere.

"La sfârşitul anilor 1990 am adoptat un sistem în care toate cadrele didactice trebuia să aibă studii superioare. Dacă vrem să avem realizări semnificative, pregătirea profe­sorilor este foarte importantă", spune Catherine KK Chan, secretar adjunct pentru educaţie în guvernul de la Hong Kong.

În prezent, Hong Kong, ca şi Singapore, selectează profesorii dintre cei mai buni 30% absolvenţi, spre deosebire de SUA unde, potrivit unui studiu OCDE, cadrele didactice sunt selectate preponderent din rândul celor care au avut rezultate slabe.

Dar societatea din aceste oraşe se schimbă rapid, şi atât pentru Shanghai, cât şi pentru Hong Kong deţinerea unor poziţii de top s-ar putea dovedi a fi mai uşor de obţinut decât de menţinut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO