Business Internaţional

Costuri mai mari de transport şi întârzieri în livrări, energie şi mâncare mai scumpe: atacurile rebelilor Houthi de la Marea Roşie aruncă în haos comerţul mondial

Costuri mai mari de transport şi întârzieri în...

Autor: Catalina Apostoiu

21.12.2023, 00:05 160

Un număr în creştere de atacuri ale rebelilor Houthi din Yemen asu­pra navelor din Marea Roşie pe fondul conflictului dintre Israel şi Hamas iscă îngrijorări privitoare la impactul asupra comerţului mondial, mai ales că perturbările survin într-o perioadă când traficul prin Canalul Panama, o rută comercială majoră între Asia şi SUA, este restricţionat.

Atacurile au determinat unele din­tre cele mai mari companii de transport maritim şi giganţi din sectorul petrolier să-şi reorienteze operaţiunile dinspre Canalul Suez, o arteră crucială pentru transportul de bunuri de larg consum şi energie, fiind aşteptate întârzieri şi scumpiri pe viitor.

Bunuri şi carburanţi din Asia şi Orientul Mijlociu sunt transportate către Europa şi SUA prin această arteră de la deschiderea sa în 1869, scrie The New York Times.

Aproape 15% din importurile europene sunt transportate pe mare din Asia şi Golful Persic, majoritatea trecând prin Suez. Prin Suez trec şi exporturile ucrainene de grâu către China.

Compania petrolieră BP a anun­ţat că-şi suspendă transporturile prin Canalul Suez invocând „situaţia în de­teriorare legată de securitate pen­tru transportul maritim“. Companii care transportă produse ca jucării şi electronice din Asia au anunţat la rândul lor că nu vor mai trimite nave în zonă. O navă aparţinând uneia dintre acestea, gigantul Maersk, a fost atacată săptămâna trecută, drept rezultat acesta anunţând că toate navele sale care se îndreaptă către Suez vor fi redirecţionate.

Aproximativ 12% din comerţul mondial trec prin Canalul Suez, iar 5% prin Canalul Panama. Când com­paniile de transport maritim evită cele două canale, acestea sunt forţate adesea să cheltuie milioane de dolari în plus pe combustibili pentru rute mai lungi.

În ultimele zile, costurile de transport maritim au crescut cu aproximativ 20%.

O parte din aceste costuri adiţionale ar putea fi trecute mai departe către consumatori chiar într-o perioadă în care inflaţia este în încetinire în SUA şi Europa. Atacurile au scumpit deja petrolul. Ţiţeiul Brent s-a scumpit cu aproximativ 8% în ultima săptămână.

Şi preţul gazelor a crescut în Europa ca urmare a perturbărilor de la Marea Roşie.

„Este o problemă pentru Europa. E o problemă pentru Asia“, a declarat John Stawpert, senior manager la International Chamber of Shipping, pentru voanews.com. Acesta a remarcat că 40% din comerţul dintre Asia şi Europa trece în mod normal prin Canalul Suez.

Aproape toate bunurile pentru Crăciun au fost livrate, însă comenzile online ar putea întârzia, spun analiştii.

Industria globală a transportului maritim se pregăteşte pentru posibilitatea de a funcţiona fără cea mai importantă rută comercială a sa timp de săptămâni întregi de-acum încolo, potrivit Bloomberg.

Chiar dacă SUA pun la punct un grup de lucru pentru a-i forţa pe rebeli să-şi oprească atacurile, companiile de transport sunt în aşteptarea detaliilor şi îşi fac griji în legătură cu procesul de implementare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO