Business Internaţional

Constructorii de masini cauta noi cai pentru a plati datoriile

27.10.2004, 00:00 16



De la statiuni de ski la castele, producatorii de masini detin active neobisnuite care sa ii ajute sa treaca de vremurile mai grele, relateaza Financial Times. Vizitatorii din Torino sunt in dubiu in legatura cu relatia dintre Jocurile Olimpice de Iarna care se vor tine in orasul lor, si compania Fiat, producatorul auto care isi are sediul aici. Fiat sustine ca este cel mai mare sponsor, marcile sale Lancia, Alfa Romeo si Iveco profitand de oportunitatea de a-si asocia numele cu oamenii de succes din sport. Dar cea mai mare parte din cei doua miliarde de telespectatori care vor urmari Olimpiada, nu vor sti ca intre Fiat si Sestriere, statiunea de ski unde se vor desfasura proble de coborare, exista o legatura si mai stransa: statiunea este chiar proprietatea grupului Fiat.



Statiunea a fost construita in 1920 de catre familia Agnelli, care a fondat si care mai inca detine controlul companiei. Fiat a declarat: "Acestia au decis ca ar fi dragut sa avem o statiune de ski in care angajatii sa se relaxeze". Statiunea este probabil cel mai ciudat bun aflat in posesia unei companii producatoare de masini. Multe din celelate active detinute de companii- inclusiv primul producator de lapte din soia detinut in trecut de Ford, au fost vandute in timpul unor perioade de criza prin care a trecut industria. Chiar si diviziile care au fost considerate esentiale in trecut, sunt vandute, pe masura ce producatorii europeni si americani de automobile se confrunta cu o competitie din ce in ce mai acerba, cu problemele legate de pensii, cu presiune din partea actionarilor sau cu protestele angajatilor. Adam Jonas de la Morgan Stanely declara urmatoarele: "Lasand la o parte castelele si alte lucruri, a existat un curent in care companiile se concentreaza asupra activitatilor de baza. Nu este nici o coincidenta ca aceste actiuni au inceput pe masura ce presiunea a crescut".



General Motors este un exemplu bun. In 1996, pentru a finanta o gaura de 10 miliarde de dolari din fondul de pensii, a vandut EDS, compania de consultanta IT. Un an mai tarziu, compania de electronice pe care o detinea a fost si ea vanduta, iar in 1999 a impartit compania producatoare de piese de schimb, creind Delphi. Anul trecut a vandut restul din Hughes Electronics adunand suma de 7 miliarde de dolari. A incercat totodata, dar fara succes, sa gaseasca un cumparator pentru activitatile sale de creditare. Compania a declarat: "Au vandut multe din activele pe care le detineam, pana la cladirea GM din New York". Toate fondurile pe care le-am strans au fost folosite pentru a acoperi gaurile din fondurile de pensii si de sanatate.



Ford a urmarit si el curentul, divizand productia de componente in compania Visteon. Chrysler, producatorul american de automobile numarul trei, parte a DaimlerChrysler, tocmai a terminat sa vanda si sa reuneasca intr-un joint venture toate afacerile sale. Reprezentantii companiei au declarat ca a fost nevoie sa vanda tot pentru a trece peste o perioada mai grea.



Procesul dureaza de ceva timp. GM a vandut Fridgidaire, producatorul de frigidere, in 1979. Ford a pierdut sediul si ferma de 3.000 de acri care au fost cumparate de Henry Ford, fondatorul companiei.



Acum, continuarea legendei industriei a ramas pe mana catorva companii. In afara de Sestriere, Fiat mai detine un palat din secolul XVIII in Torino si o banca in Elvetia, precum si ziarul LaStampa.



MG Rover, producatorul englez de masini, are in proprietate castelul Studley din Warwickshire, care era pe vremuri un colegiu de fete avand ca specializare horticultura. Jaguar, detinut de Ford, avea o ferma de 23 de acri langa fabrica din Coventry.



Acum, ca producatorii de masini se afla sub presiunea actionarilor, putini sunt dispusi sa cheltuiasca pe castele, ferme sau statiuni de schi.



Dar exista si exceptii. Cu un deceniu in urma, Volkswagen a construit un hotel si un parc tematic langa sediul sau din Wolfsburg, Germania, care inca se mai afla in proprietatea sa. Compania BMW, care acum este extrem de profitabila, construieste un parc tematic langa sediul sau din Germania.



In rapoartele financiare date recent publicitatii, Ford Motors si General Motors au apelat la activitati conexe pentru a recupera pierderile. Acest lucru provoaca ingrijorarea unei parti a investitorilor care isi exprima grijile din doua puncte de vedere: afacerile cu capital sunt foarte vulnerabile la ratele dobanzilor aflate in crestere si implicarea lor in alte afaceri ar putea sugera faptul ca acestea nu mai sunt competitive in domeniul lor de baza. Aceasta situatie poate fi confuza si pentru investitori, este de parere David Sowerby, analist la Loomis, Sayles&Co. Cum trebuie acestia sa priveasca companiile producatoare de masini: trebuie sa ia in considerare activitatea de baza sau sa le considere ca pe niste firme financiare precum American Express sau Citigroup? Acesta adauga ca ambele parti au avut de suferit dupa ce Bill Ford l-a inlocuit pe Jacques Nasser in functia de CEO cu trei ani in urma si a realizat un plan de 5 ani prin care sa obtina un profit net de 7 miliarde pe an. Pe de alta parte profiturile Ford Credit si Hertz sunt un lucru bun. In acest an Ford planuieste sa castige intre 4,5 si 4,8 miliarde din serviciile financiare si 1 miliard din vanzarile de automobile.



Industria automobilistica acorda foarte multe fonduri pentru cercetarea si dezoltare, pentru ca este in cautare de noi idei profitabile. Companiile cheltuiesc miliarde de dolari sa dezvolte puterea generata de hidrogen. Dar alte tehnologii sunt in curs de perfectionare.



Cel putin una dintre ele pare sa aduca Ford inapoi la una din ideile promovate de departamentul de cercetare si dezvoltare.



In 1940, Henry Ford a dezvoltat o caroserie de masina realizata din fibre de plastic iar fasolea a fost folosita ca materie prima pentru fiecare componenta a masinii.



Acum Ford si alte companii japoneze au inceput sa dezvolte fibre de plastic realizate din plante. Altii cauta combustibili alternativi si sisteme de navigare prin satelit. Industria automobilistica s-ar putea sa se afle din nou in pozitia de a achizitiona alte active cel putin neobisnuite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO