Business Internaţional

Companiile ucrainene se adaptează unei realităţi pe care politicienii au refuzat mult timp s-o vadă: războiul cu Rusia va fi unul de durată

Companiile ucrainene se adaptează unei realităţi pe...

Autor: Bogdan Cojocaru

21.12.2023, 23:11 483

De la baza sa din oraşul Dnipro din centrul Ucrainei, compania Biosphere furniza ţărilor din fosta Uniune Sovietică produse de uz casnic şi de curăţare. Cererea era solidă. Comenzile erau bune, scrie Bloomberg.

Apoi, ca în tot restul ţării, viaţa a fost dată peste cap în februarie anul trecut, când Rusia a atacat. Vânzările s-au prăbuşit cu 30%. Biosphere tre­buia să umple golul pe măsură ce ucrai­nenii intrau în război. Rezul­tatul: un şerveţel umed într-un plic verde-kaki, potrivit pentru soldaţii din tranşee. Noile lavete sunt conce­pute pentru a nu foşni şi a nu alerta inamicul. Şerveţelul de unică folosin­ţă este capabil să cureţe întregul corp.

Produsul este doar una dintre nu­meroasele inovaţii pentru efortul de război care au demonstrat rezistenţa Ucrainei în ultimele 22 de luni. Biosphere este acum un exemplu al modului în care companiile s-au a­dap­tat la o realitate pe care politi­cienii au fost mai reticenţi să o accepte: conflictul nu se va încheia prea curând, iar Ucraina are nevoie de un plan B. Ajutorul financiar străin s-a blocat.

Ceea ce se mişcă este economia. Companiile s-au orientat către pieţe şi produse noi - multe pentru in­dus­tria de apărare - şi consumatorii chel­tuiesc bani cât timp îi mai au.

PIB-ul a crescut cu 9% în al trei­lea trimestru în ritm anualizat, după o explozie de aproape 20% în al doi­lea. Economia ar putea  să atingă astfel nivelul de dinainte de război, de 200 miliarde dolari, anul viitor, es­timează banca de investiţii Dragon Capital, în pofida devalorizării mo­ne­dei şi exodului de oameni.

„Războiul va fi lung, iar starea şi calitatea economiei îi vor determina rezultatul“, a spus Andrii Zdesenko, directorul executiv al Biosphere. „Dezbaterea din SUA şi Europa cu privire la viitorul ajutoarelor ar trebui să-i facă pe preşedinte şi pe guvern să se uite în interiorul ţării – la afacerile ucrainene. Înţelegem res­pon­sabilitatea pe care o purtăm.“

Companiile care produc de la alimente şi saci de gunoi până la tehnologie militară - dintre care multe şi-au pierdut fabricile, partenerii comerciali şi personalul - îşi asigură supravieţuirea contribuind în acelaşi timp la efortul de război.

În prezent, veniturile bugetare sunt egale cu aproximativ 60% din totalul cheltuielilor guvernamentale, banii străini contribuind la finanţarea salariilor din sectorul public şi asistenţei medicale.

Ministerul de finanţe a anunţat pe 13 decembrie că cheltuielile militare de anul viitor vor fi acoperite în mare parte din impozitele plătite de companii şi persoane fizice.

Aleksandr Konotopskii, fondatorul şi preşedintele companiei din domeniul dispozitivelor de securitate Ajax Systems, a ales să meargă mai departe, adică să-şi adapteze afacerile. Alternativa era falimentul.

În luna de după invazia rusă, compania a folosit 160 de camioane pentru a-şi reloca fabrica din Kiev lângă graniţa cu Ungaria şi Slovacia. A reluat producţia în luna următoare şi până în vară a deschis o nouă fabrică în Turcia. De asemenea, a lansat o nouă aplicaţie care-i avertizează pe ucraineni cu privire la raidurile aeriene şi are aproximativ 24 de milioane de instalări până acum.

„Strategia mea actuală este să mă pregătesc pentru un război care nu se va termina niciodată“, a spus Konotopskii, care a fost clasat printre cei mai bogaţi 20 de ucraineni în 2022 de revista Forbes Ucraina. „Va trebui să construim pe ceea ce avem aici şi acum“.

În Dnipro, la aproximativ 400 de kilometri (250 de mile) sud-est de Kiev, Biosphere a oprit toate vânzările către Rusia şi Belarus în ziua în care trupele lui Vladimir Putin au invadat Ucraina, pe 24 februarie 2022. Se estimează că de atunci aproximativ 6 milioane de oameni - majoritatea femei şi copii - au părăsit Ucraina, ceea ce înseamnă că există mai puţină piaţă pentru lucruri precum scutecele şi produse de curăţat.

Dar compania şi-a ţinut deschise cele patru locaţii, şi-a mutat ceva producţie spre vest şi are un depozit suplimentar în cazul în care cel principal din Dnipro va fi bombardat. Lucrează, de asemenea, la modificarea mixului de produse. După şerveţelele umede urmează ceaiul, o piaţă controlată anterior de companiile ruseşti. Biosphere a cumpărat echipamente italiene pentru a începe producţia până la sfârşitul anului.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO