Business Internaţional

Companiile germane incep sa-si faca calcule odata cu apropierea Jocurilor Olimpice de la Beijing

26.05.2008, 00:40 21

Numarandu-se printre sponsorii JO, companiile germane Adidas si Volkswagen vor reusi sa penetreze mult mai bine piata emergenta din China. Intrarea pe aceasta piata trebuie insa sa respecte cerintele impuse de catre conducerea companiilor pentru asigurarea imaginii acestora, scrie International Herald Tribune.
"Sponsorii cu siguranta nu se afla intr-o pozitie foarte confortabila", a declarat Wigan Salazar, partener al firmei de consultanta in PR Publicis Consultants. "In acelasi timp trebuie sa se adreseze unui anumit segment de piata, dar care sa contina un mesaj valabil pentru intreaga piata per ansamblul ei", a adaugat Salazar.
In ciuda protestelor pro Tibet, toate companiile care sponsorizeaza Jocurile Olimpice si-au stabilit ca tinta una dintre cele mai mari piete la nivel global.
China, cu aproximativ 1,3 miliarde de potentiali consumatori, este un adevarat camp de batalie pentru companiile occidentale, unde Adidas se lupta cu Nike, iar Volkswagen cu gigantul american General Motors.
Companiile germane trebuie insa sa faca fata presiunilor venite de pe plan intern, si sa-si apere valorile care le-au consacrat, una dintre acestea fiind tocmai apararea drepturilor omului, drepturi incalcate frecvent de catre autoritatile chineze in cazul Tibet.
Cancelarul german Angela Merkel a fost extrem de virulenta impotriva pozitiei oficiale a Chinei cu privire la independenta Tibetului, exprimandu-si pozitia anul trecut in timpul intrevederii cu Dalai Lama, liderul spiritaul al Tibetului.
Adidas, care in timpul Olimpiadei din 1936 de la Berlin a furnizat echipamentul atletului american de culoare Jesse Owens, care l-a enervat la culme pe Hitler dupa ce a castigat patru medalii de aur, se pregateste acum pentru o controversa a principiilor pe care compania le-a sustinut de-a lungul anilor.
Criticii companiei germane se vor folosi de intalnirea anuala a actionarilor de luna aceasta pentru a-si exprima ingrijorarile privind sponsorizarea de catre Adidas a JO de la Beijing. Mai multe organizatii non-guvernamentale, printre care si Reporteri Fara Frontiere, sunt de parere ca toate companiile care contribuie la sponsorizarea JO din China isi leaga imaginea de un stat care nu respecta drepturile omului.
Cativa sportivi, printre care si cei din echipa olimpica a Germaniei, au anuntat deja ca vor participa la JO purtand un semn distinctiv in semn de protest fata de abuzurile Chinei fata de tibetani.
"Nu ne vom considera moral responsabili pentru o situatie pe care nu noi am creat-o si pentru care nu putem fi trasi la raspundere", a declarat directorul executiv al Adidas Herbert Hainer, in incercarea de a nu implica compania in scandalul incalcarii drepturilor omului de catre guvernul chinez.
Oficialii Adidas, Volkswagen si Puma, care insa nu este sponsor oficial al JO, dar care furnizeaza echipamentul sportiv pentru echipele olimpice, au declarat ca pana in momentul de fata imaginea companiilor nu a fost afectata de sustinerea pentru JO sau de conflictul din Tibet.
Cu toate acestea, peste un sfert din vanzarile anuale ale Adidas, care se ridica la peste
7,2 mld. euro, provin de pe pietele din Asia. Conducerea companiei admite totusi faptul ca vanzarile ar putea fi afectate pe masura ce desfasurarea JO se aproprie. Pentru ca un potential efect asupra imaginii companiei sa nu afecteze vanzarile de pe alte piete, totul este extrem de bine calculat in campaniile publicitare ale Adidas.
Conducerea Puma a anuntat deja ca va sponsoriza oficial echipele olimpice ale Iranului si Israelului in ciuda conflictelor dintre cele doua state din Orientul Mijlociu.
"Companiile implicate in sponsorizarea JO nu pot sa astepte multa vreme, fara sa comenteze de ce sprijina o anumita echipa", a declarat Salazar.
"Indiferent de ce spun, companiile nu ar trebui sa pastreze tacerea. Este cel mai rau lucru pe care ar putea sa-l faca", a adaugat el.
Hainer a apreciat ca cele mai multe critici indreptate asupra sponsorilor Jocurilor Olimpice au venit din partea mass-mediei franceze si germane, in timp ce mass-media din alte state
s-au concentrat mai mult pe aspectele pozitive pe care le implica sponsorizarea Olimpiadei de la Beijing.
Conducerea Volkswagen, una dintre cele mai recunoscute companii germane pe plan mondial, precum si primul producator auto strain care a intrat pe piata din China, a declarat ca se va concentra mai mult pe operatiunile din China.
Volkswagen a refuzat sa se afilieze boicoturilor comerciale ridicate impotriva Chinei de unele dintre companiile occidentale, fiind de parere ca JO reprezinta o foarte mare oportunitate pentru companie sa-si creasca cota de piata din aceasta tara.
"Solutiile pentru problemele din Tibet sunt de ordin politic, nicidecum unele de ordin comercial", a declarat Andreas Meurer, purtatorul de cuvant al Volkswagen. Meurer a mai apreciat ca majoritatea criticilor impotriva companiilor sponsori ai JO vin cu preponderenta din partea mediei germane.
"In tari ca Italia si Spania, nu observam nicio reactie negativa in ceea ce priveste implicarea noastra ca sponsor in cadrul JO de anul acesta", a adaugat Meurer. "In mod cert nu vom observa nicio reactie negativa din partea clientilor nostri", a incheiat el.
Companiile germane nu sunt insa singurele tinte spre care se indreapta criticile opiniei publice din China. Compania franceza de retail Carrefour, care nici nu se numara printre sponsorii oficiali ai JO, a anuntat ca unele magazine ale companiei din China au fost atacate de catre demonstrantii chinezi, iritati de manifestarile pro Tibet din Paris.
Compania japoneza Lenovo, impreuna cu alte doua companii din Japonia, Coca-Cola si Samsung, toate trei sponsori ai JO, au renuntat sa mai participe la parada de defilare a flacarii olimpice, invocand motive de securitate.
Insa miza pentru companiile germane este cat se poate de ridicata: China este cel mai important partener comercial al Germaniei si peste 90% dintre companiile germane au anuntat planuri de extindere in aceasta tara.
Adidas de exemplu vrea ca pana in 2010 sa atinga o cifra a vanzarilor in China de peste
1 mld. euro. Volkswagen doreste ca in aceeasi perioada sa comercializeze aproximativ un milion de unitati pe piata auto chineza.
"Toate aceste masuri populiste de crestere a vanzarilor din China, corelate cu scaderea productiei interne s-ar putea sa aiba insa repercusiuni negative asupra economiei chineze", se arata intr-un comunicat al Camerei de Comert si Industrie a Germaniei.
In continuare, oficialii germani sunt de parere ca afilierea companiilor germane la boicoturile comerciale instaurate de alte companii occidentale ar putea deteriora relatiile comerciale dintre cele doua state. Aproximativ 200.000 de locuri de munca din Germania depind exclusiv de exporturile catre China.
"In momentul de fata, toti isi indreapta atentia catre pietele internationale", a declarat Salazar, adaugand "insa accentul care se pune acum pe problemele din Tibet cred ca va fi de scurta durata, cu atat mai mult cu cat acum atentia se indreapta mai mult catre dezastrul provocat de cutremurul din provicina Sichuan."
"Iar cum Volkswagen si Carrefour sunt printre primele companii care au donat ajutoare umanitare in regiune, companiile vor inceta sa mai aiba probleme", a incheiat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO