Business Internaţional

Companiile aeriene “uita” de programele de fidelizare

Companiile aeriene “uita” de programele de fidelizare
05.11.2009, 23:15 72

O serie de puncte valorice acumulate direct proportional cunumarul de kilometri parcursi si oferite prin programele defidelizare practicate de companiile aeriene se risipesc fara a fiutilizate de consumatori sau sunt anulate in mod agresiv deoperatori.
In prezent, exista circa 10.000 mld. mile de zbor (16.000 mld.kilometri) neutilizate, in valoare de 165 mld. dolari, care au fostoferite prin programe de fidelizare, scrie The New York Times.Majoritatea operatorilor aerieni nu fac declaratii cu privire lavolumul de puncte valorice neutilizate si expirate, insa estimarilearata ca 20% sau chiar mai mult dintre acestea nu pot fi folositede beneficiarii de drept, in special din cauza politicilor liniiloraeriene, care ofera putine detalii despre aceste bonusuri.
O serie de puncte valorice sunt pur si simplu "sterse" cu buretele,iar clientii, care se straduiesc sa stranga sute de mii de milepentru a beneficia de diferite promotii, descopera cu stupoare ca,dupa un anumit timp, conturile lor au fost anulate de operatori dincauza lipsei de activitate.
Companiile aeriene au inceput sa inaspreasca regulile de expirare apunctelor valorice, in mare parte din cauza unei modificari operateanul trecut in sistemul american de contabilitate, care a "scumpit"mentinerea acestor pasive in bilant.
Si in timp ce liniile aeriene, in schimbul unui anumit comision,permit reactivarea punctelor valorice expirate, de cele mai multeori aceasta alegere nu este rentabila din punct de vedere economicpentru consumatori.

Zboruri castigate prin cumparaturi la diferitiretaileri
Exista anumiti pasi pe care detinatorii de puncte valorice ii poturma pentru a-si proteja conturile, printre care si cumparaturilefacute la retailerii care ofera kilometri de zbor. Totodata,clientii pot utiliza diferite servicii online cu ajutorul carorapot supraveghea data de expirare a punctelor valorice.
Cand aceste programe de fidelizare au fost introduse pentru primadata in anii '80, punctele valorice practic nu expirau niciodata.La mijlocul anilor '90, operatorii aerieni au stabilit o perioadade valabilitate de trei ani, astfel ca fiecare punct valoric urmasa expire daca intr-o perioada de trei ani contul care le contineanu era reactivat. In ultimii doi ani insa, regulile s-au schimbatin cazul liniilor aeriene din Statele Unite.
American Airlines, United Airlines si US Airways inchid orice contde puncte valorice care timp de 18 luni nu are niciun fel deactivitate. Nu expira doar punctele valorice, ci si intregul cont.La polul opus, Delta Airlines si Alaska Air Group ofera clientiloro perioada de doi ani inainte de a le anula conturile de punctevalorice. Continental Airlines isi rezerva dreptul de a inchideconturile care nu au nicio activitate timp de un an si jumatate,insa in cele mai multe cazuri prelungeste perioada de valabilitatea punctelor valorice. In cadrul noului program de fidelizare alcelor de la JetBlue Airways punctele valorice expira daca conturilesunt inactive timp de 12 luni.

Clientii risca sa afle prea tarziu ca punctele valoriceau expirat
In conditiile in care operatorii aerieni isi schimba din ce in cemai des partenerii de aliante, iar clientii renunta la loialitateafata de o anumita companie din cauza relocarii in interes deserviciu sau din cauza reducerii masive a calatoriilor de business,din ce in ce mai multi pasageri ar putea pierde din vedereprogramele de fidelizare, urmand sa afle ulterior ca punctelevalorice de care dispuneau au expirat. Chiar si schimbarea adreseide e-mail fara a notifica operatorul aerian sau existenta unuifiltru anti-spam care blocheaza mesajele trimise de companie potobstructiona accesul la informatiile cu privire la punctelevalorice.
"Am fost socat sa aflu cat de repede au putut disparea", spuneChris Beddow din Hawaii, a carei sotie, Mary, a pierdut in iunie61.000 de mile pe care le acumulase prin programul de fidelizare aloperatorului United Airlines.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO