Business Internaţional

Companiile aeriene au rezultate la inaltime

19.08.2004, 00:00 12



Lufthansa si Air France-KLM au raportat profituri in crestere, pe cand concurentul britanic, British Airways se confrunta cu iminenta unei greve, scrie Financial Times.



Compania Lufthansa a raportat pe site-ul sau oficial un profit de 33 mil. euro pentru primul semestru al anului 2004. Astfel, dupa ce in primele trei luni ale anului inregistrase o pierdere de 116 mil. euro, grupul Lufthansa a revenit in urmatoarele trei luni obtinand un profit de 149 mil. euro. Veniturile totale pe prima jumatate a anului au fost de 8,3 mld. euro.



Rezultatele companiei pe primele sase luni se explica prin extinderea retelei catre noi destinatii, mentinerea sub control a costurilor si capacitatea de inovare, spun cei din conducerea companiei. Unul dintre exemplele de inovatii introduse este si noul concept FlyNet, premiera mondiala in introducerea accesului la internet extins in timpul zborului.



Wolfgang Mayrhuber, CEO si presedintele Consiliului Director, crede ca la aceste rezultate o contributie importanta au avut-o si parteneriatele cu Air India si cu China, zone in care Lufthansa a devenit cel mai important transportator european.



Lufthansa anticipeaza un rezultat operational pentru intregul an in jur de 300 mil. euro si un rezultat net pozitiv, cu conditia ca pe piata combustibilului sa nu intervina o noua criza, dupa cum precizeaza conducerea companiei.



Air France-KLM a raportat o crestere a cifrei de afaceri pe primul trimestru de 12,3%, pana la nivelul de 4,46 miliarde de euro fata de luna iunie a anului 2003, cand suma a fost de 3,9 miliarde de euro.



Fiecare din companiile care formeaza grupul a contribuit la aceasta crestere: Air France a crescut cu 11,8 %, adica a aportat 3,36 miliarde de euro, iar KLM a consolidat cifra de afaceri cu 1,10 miliarde de euro, sau 14,3%.



Compania a inregistrat o ameliorare semnificativa a factorului de incarcare a aparatelor de zbor, care a crescut cu 2,7%. Potrivit conducerii Air France-KLM, grupul a raportat o revenire puternica, atat in volum, cat si in venituri.



Bonusuri contra greva



Pe de alta parte, British Airways a trebuit sa imbunatateasca bonificatiile prommise salariatilor, pentru a nu intra in greva. Oferta imbunatatita a venit la o zi dupa ce sindicatul GMB anuntase o greva de 24 de ore a celor 3000 de angajati din toate aeroporturile folosite de BA si a celor 8000 de manipulanti de bagaje afiliati la sindicatul transportatorilor T&G.



Compania britanica a afirmat ca programul de bonusuri se afla in fruntea ofertei sale de cresteri salariale cu 8,5% in urmatorii trei ani. Prima transa de majorari salariale de 2,5% a fost efectuata acum zece luni, la 1 octombrie anul trecut. Noua oferta facuta salariatilor s-a resimtit si in pretul actiunilor BA care au castigat 2,9% ajungand la 221,5 pence.



Mike Street, directorul departamentului operatiuni si servicii clienti, a declarat ca oferta revizuita a reprezentat un adaos de 6%, astfel indeplinindu-se cerintele sindicatelor care solicitau o majorare cu 14,5% a salariilor in urmatorii trei ani.



"Sindicatele ne-au propus sa luam in considerare un program de stimulente pentru a amorsa problema absenteismului si credem ca acesta este un mod inovativ de a ne recompensa angajatii cu un nivel rezonabil de performanta", a adaugat Street. BA a solicitat sindicatelor sa ofere posibilitatea membrilor sa isi poata exprima vointa printr-un referendum pe aceasta tema. Cu toate ca oferta revizuita reprezinta un "evident pas inainte", nu a fost suficienta pentru a indeparta complet amenintarea unei miscari revendicative, a declarat Allan Black, persoana din conducerea GMB. Brendan Gold, reprezentand T&G, spune ca oferta va fi luata "serios in considerare".



Cu o medie anuala de 17 zile de absenteism, care costa organizatia cel putin 60 mil. de lire sterline, conducerea BA spune ca programul de bonusuri se va autofinanta. Compania a mai adaugat ca, desi a urmarit in principal realizarea intelegerii pe trei ani, acest program ar putea fi mentinut daca se va dovedi un succes.



Plata bonusurilor urmeaza a se realiza in trei transe de 200, 400 si 400 de lire sterline care se vor acorda in trei perioade cuprinse intre octombrie 2004 si octombrie 2006. Pentru a putea primi aceasta bonificatie salariatii nu trebuie sa lipseasca mai mult de 4 zile in prima faza si de 6 zile in celelalte doua.



Reprezentantii BA au dezmintit ca disputa ar fi agravat problema absenteismului, declarand ca lipsa personalului de la aeroportul Heathrow a fost rezultatul incapacitatii de a recruta suficient personal.



Black sustine ca nivelul imbolnavirilor reflecta gradul ridicat de stres resimtit de personalul de verificare si de manipulanti, in special la Heathrow. "Ati vizitat de curand Terminalul 1?" intreaba el; "daca ati lucra intr-un asemenea mediu veti avea serioase probleme de anxietate. Este cu adevarat iadul pe Pamant".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO