Business Internaţional

Coca-Cola a intrat intr-o perioada de refacere, cred analistii

21.04.2005, 19:45 20

Desi sediul Coca-Cola este in Atlanta, succesul operatiunilor companiei depinde intr-o masura din ce in ce mai mare de ceea ce se intampla in alte locuri, mai departe de casa, arata The New York Times.

In raportul privitor la castigurile obtinute pe primul trimestru, compania a raportat o crestere a vanzarilor realizate in Asia, Africa si America Latina, crestere ce a devansat-o cu mult pe cea inregistrata pe pietele Statelor Unite si Europei.

In timp ce veniturile realizate pe pietele Americii de Nord si Europei au ramas neschimbate fata de perioada similara a anului trecut, vanzarile au avansat cu 28% in cazul pietei africane, cu 12% in America Latina si cu 8% in Asia.

Aceste rezultate pozitive i-au permis directorului executiv al companiei, E. Neville Isdell, sa adopte un ton optimist cu privire la perioada urmatoare, in ciuda rezultatelor generale destul de slabe.

Stagnarea vanzarilor pe pietele principale din Europa si SUA a avut un impact negativ asupra profiturilor Coca-Cola. Castigurile globale ale Coke au scazut cu 6%, pana la 1,5 miliarde de dolari (1,2 miliarde euro), iar veniturile au crescut cu 4% pana la 5,3 miliarde de dolari (4,1 miliarde euro). Rezultatele au depasit usor previziunile analistilor de pe Wall Street.

Avertizandu-i pe investitori ca 2005 va fi inca un "an de tranzitie", Isdell a explicat ca declinul castigurilor se datoreaza in parte majorarilor de cheltuieli legate de marketing si inovatii anuntate anterior. Cheltuielile generale, legate de vanzari si cele administrative au inregistrat o crestere de 12% pe primul trimestru.

Mary E. Minnick, recent desemnata responsabila cu strategia de marketing, inovatii si dezvoltare a companiei, a descris importanta pe care o are Asia in ceea ce priveste dezvoltarea pe viitor a companiei. "Vedeta noastra este China. Acolo am inregistrat o rata de crestere formata din doua cifre in ultimii ani", a aratat aceasta.

Minnick a remarcat de asemenea ca in Japonia, cea mai profitabila piata a grupului, 34% din vanzarile companiei sunt reprezentate de alte bauturi in afara celor carbonatate.

Evenimentele de pe pietele indepartate au reprezentat de asemenea centrul discutiilor purtate in cadrul reuniunii anuale a actionarilor companiei. Reuniunea a fost dominata de un grup de actionari si activisti politici ce au acuzat compania de complicitate la cazuri de incalcare a drepturilor omului in Columbia si de o utilizare irationala a apei in India. Isdel a respins cu calm de fiecare data acuzatiile formulate. Coca-Cola a fost declarata responsabila pentru moartea a opt lideri sindicali ce munceau in fabrici de imbuteliere detinute de companie in Columbia. Isdell a declarat ca aceste acuzatii sunt nefondate.

Pe de alta parte, gigantul american este acuzat de a fi contribuit la declansarea unor crize de apa in India, insa Isdell a respins orice legatura intre operatiunile de imbuteliere ale companiei si criza de apa din anumite regiuni ale Indiei.

Coca-Cola a desemnat anul 2005 drept un an al inovatiilor, urmand sa lanseze noi bauturi, inclusiv o bautura energizanta denumita Full Throttle si o versiune a Diet Coke, relateaza BBC News.

Analistii spun ca pentru a avansa in continuare, Coca-Cola va trebui sa se concentreze nu asupra bauturilor carbonatate, dulci, ci asupra celor cu un numar redus de calorii, cum ar fi Orange, cu un nivel scazut de zahar si asupra apei imbuteliate.

"Coca-Cola a intrat intr-o perioada de refacere. Compania este foarte puternica pe segmentul bauturilor racoritoare carbogazoase, insa cresterea va veni de pe segmentul bauturilor necarbogazoase", arata Amy Bonkoski, analist in cadrul National City Corp.

"Coke trebuie neaparat sa gaseasca o modalitate de a se dezvolta in continuare pe aceasta piata sau va avea probleme serioase", arata Manny Goldman, consultant in sectorul bauturilor. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO