Business Internaţional

Cererea nestavilita de petrol a Chinei - scanteia care ar putea aprinde din nou pretul barilului

21.03.2005, 00:00 14

Cererea mondiala de petrol a atins din nou cote alarmante la sfarsitul saptamanii trecute. Agentia Internationala a Energiei a publicat un raport in care avertizeaza ca  cererea pentru petrol va depasi din nou asteptarile. Cauzele principale sunt apetitul crescut pentru energie al Chinei si vremea rece.
AIE a anuntat ca si-a modificat previziunile "ca urmare a unei analize mai profunde a cresterii economice a SUA si a impactului pe care aceasta, impreuna cu alti factori, il are asupra perspectivelor de crestere a cererii de petrol a Chinei". Presiunea asupra producatorilor va fi mai mare in prima parte a anului 2005, povara cea mai grea fiind asupra celor 11 state producatoare de petrol ce alcatuiesc grupul OPEC. Cererea medie in anul 2005 pentru aceste tari este estimata la 28,6 milioane barili pe zi, cu jumatate de milion mai mult decat in 2004, scrie presa internationala.
Cresterea economica rapida a Chinei urgenteaza descoperirea de noi surse de energie. Avantul economic este probabil sa se mentina si in viitor, in special datorita faptului ca economia SUA este mai puternica decat s-a crezut initial, oferind astfel o piata importanta pentru exportul chinez.
In 2003 China a depasit Japonia si a devenit al doilea consumator mondial de petrol, dupa Statele Unite. In 2004 consumul a crescut cu 15% in timp ce productia proprie a crescut doar cu 2%. China este raspunzatoare pentru 40% din cresterea cererii de petrol din ultimii patru ani.
Strategia diplomatica folosita de China pentru atragerea unor cantitati cat mai mari de petrol a fost foarte utila pana acum. Conducatorii chinezi au facut foarte multe vizite in ultimul timp fara a mentiona insa nimic despre petrol. In acest timp covorul rosu a fost intins la Beijing pentru toti cei 11 sefi ai statelor membre OPEC.
Atat timp cat are destul, China nu este interesata de unde provine petrolul. Produce mult pe cont propriu, insa majoritatea rezervelor se apropie de fund.
Presedintele Statelor Unite, George W. Bush, a sustinut cererea AIE de eficientizare a utilizarii energiei. Analistii sustin insa ca o noua directie in rationalizarea consumului energetic este foarte dificila deoarece majoritatea cresterii consumului de petrol se datoreaza transporturilor, domeniu in care exista putine alternative.
Astfel, pretul mediu pe care transportatorii din Statele Unite il platesc pentru benzina este foarte aproape de un maxim record.
Benzina fara plumb se vinde la pompa la un pret mediu national de 2,056 galonul, cu 0,33 dolari mai mult decat in urma cu un an. Recordul a fost stabilit in mai 2004 la nivelul de 2,064 dolari galonul. Preturile in crestere ale combustibilului afecteaza buzunarele consumatorilor care vor avea mai putini bani la dispozitie pentru alte bunuri si servicii. "Cand pretul benzinei creste la un asemenea nivel au de suferit bugetele familiilor si nu numai la pompa de benzina, ci si la bacanie sau la magazinul universal", a spus senatorul democrat Ron Wyden din Oregon.
"Cu cat companiile platesc mai mult pentru a-si transporta bunurile, cu atat vor plati si consumatorii mai mult pentru aceste bunuri", a continuat Wyden. Acesta a incercat sa determine administratia Bush sa faca presiuni asupra tarilor ce compun grupul OPEC pentru ca acestea sa scada preturile la petrol, o componenta esentiala a pretului benzinei.
Cele mai mari preturi sunt pe coasta de vest, ajungand pana la 2,228 dolari galonul, Los Angeles fiind orasul cu cea mai scumpa benzina din Statele Unite. La cealalta extrema se afla statele din golf, cu cel mai mic pret in Houston. Companiile de transport sufera cel mai mult avand in vedere ca si pretul motorinei a crescut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO