Business Internaţional

Care este impactul real al construirii de noi autostrazi asupra mediului?

10.12.2007, 19:16 317

Ecologistii au salutat propunerea francezilor, dar sunt inca precauti. Ei au cerut guvernului publicarea unei liste cu masuri concrete pana anul viitor in martie, dorind sa se asigure ca proiectele menite sa descongestioneze traficul nu vor fi aprobate abuziv, informeaza International Herald Tribune.
"Orice politician din aceasta tara vrea sa-si mentina puterea de a construi drumuri si sosele nationale", declara Michel Dubromel, expert in transporturi, membru al France Nature Environnement, o federatie de grupuri ecologiste.
Chiar si in aceste conditii, demersurile Frantei pentru a rari proiectele de constructie de autostrazi sunt in contrast fata de mondial. In plus, chiar si unele grupuri ecologiste admit prezenta unei serii de beneficii in cazul marilor autostrazi.
Unul dintre cele mai mari proiecte de acest gen este Asian Highway, o retea de drumuri noi si moderne care se va extinde pe 140.000 de kilometri, strabatand 32 de tari, din Asia de Sud-Est pana in Asia Centrala. Un alt proiect mare este drumul ce incercuieste Marea Neagra, pe o lungime de 7.500 kilometri, legand Armenia de Turcia si Georgia.
In ceea ce priveste vestul Europei, exista o serie de proiecte de constructii care sa lege Balcanii de Marea Baltica, printr-o serie de drumuri care ar face legatura intre cele mai izolate zone si restul continentului.
Toate aceste proiecte pentru infrastructura se folosesc de fondurile care ar putea fi folosite la construirea unor retele de drumuri mai prietenoase mediului, cum ar fi caile ferate, afirma Anelia Stefanova, coordonatorul de transport al CEE Bankwatch Network, grup de monitorizare al alocarii fondurilor publice in Europa de Est si Centrala.
Stefanova a mai adaugat ca Uniunea Europeana a alocat pentru urmatorii cinci ani 25 de miliarde de euro pentru proiectele de infrastructura ale Poloniei, Bulgariei si a altor state est-europene. Stefanova a declarat ca proiectele de cale ferata primesc doar echivalentul a jumatate din aceasta suma, afectand planurile de reducere a poluarii de catre autovehicule ale Uniunii.
Sustinatorii construirii retelelor de sosele afirma ca o astfel de comparatie este nepotrivita.
"Drumurile pot reduce saracia, permit accesul la educatie, servicii medicale si deschid piete noi. In plus, de cele mai multe ori sunt mult mai eficiente decat orice alt mod de transport", a declarat Sybille Rupprecht, director general la Federatia Internationala a Drumurilor.
"Nu poti ajunge in orice sat sau catun prin intermediul cailor ferate sau pe apa", adauga Rupprecht, a carui organizatie reprezinta asociatiile mondiale de constructii, dar si mari jucatori cum ar fi Colas, din Franta sau Budimex Dromex din Polonia. "In unele zone, pur si simplu ai nevoie de sosele", a mai spus Rupprecht.
Pe langa rolul important pe care il joaca in dezvoltarea unei tari, drumurile noi pot aduce, in unele cazuri, beneficii mediului inconjurator prin ocolirea centrelor oraselor si scurtarea drumurilor pe sosele nationale, unde inca se mai folosesc rute ocolitoare, a mai spus directoarea.
In lipsa acestor modernizari, soferii sunt blocati in trafic, consumand mai mult combustibil decat daca ar exista rute directe, a continuat Rupprecht.
Multi luptatori pentru mediu sunt de acord ca drumurile si soselele noi ajuta la combaterea saraciei, iar mijloacele de transport cu emisii scazute, cum sunt bicicletele sau autobuzele electrice, depind de aceleasi suprafete pavate.
In acelasi timp, ecologisii sunt sceptici in ceea ce priveste construirea de drumuri si sosele in numele protectiei mediului. "Indiferent de conditii, largirea unei autostrazi dintr-o zona urbana aglomerata va creste substantial emisiile de gaze toxice", declara Clark Williams-Derry, director de cercetare la Institutul Sightline, un think tank din Seattle.
Williams-Derry, care a scris un raport despre efectele expansiunii retelelor de autostrazi asupra mediului in octombrie, e de parere ca singurele beneficii aduse de soselele mai mari sunt pe termen scurt.
Dupa o perioada de cinci ani, drumurile respective vor fi si ele asaltate de autoturisme si camioane, ceea ce va duce la emisii si mai mari de dioxid de carbon.
Masinile din Europa de Vest tind sa fie mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil decat cele americane, dar Williams-Derry afirma ca traficul va acoperi si aceste mici beneficii in scurt timp.
In acest moment, Franta pare sa fie singura tara unde guvernul a decis sa ia masuri impotriva construirii excesive de drumuri si sosele, dar ecologistii nu sunt impresionati in lipsa unor rezultate reale. In 2003, Myung Bak Lee, primarul din Seul, a sfidat grupurile de lobby inlocuind sase kilometri din autostrada ce traversa raul Cheonggyecheon, din centrul capitalei, cu un complex de parcuri si piste pentru biciclisti.
Electoratul din Seattle a votat in luna noiembrie impotriva unui pachet de proiecte pentru dezvoltarea retelei de sosele, conform ecologistilor, deoarece existau temeri cu privire la relatia dintre acestea si incalzirea globala.
In Polonia, Curtea Europeana de Justitie analizeaza la acest moment daca legile promovate de guvernul tarii in legatura cu construirea retelei de autostrazi dintre capitala si Helsinki au ignorat sau nu legislatia in vigoare a Uniunii Europene. Cazul face referire in special la ultimele paduri virgine din Europa si la habitatele naturale din terenurile mlastinoase prezente in zona respectiva.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO