Business Internaţional

Aveti de ales: plecati la scufundari in America Centrala sau vedeti Parisul la jumatate de pret

09.04.2003, 00:00 22

Claudia Goldner prefera sa isi petreaca vacanta facand scufundari in America Centrala decat sa vada celebrul Colosseum din Roma, care are o istorie de 19 secole. Goldner (26 ani) este una din miile de americani care intentioneaza sa ramana aproape de casele lor in urmatoarele luni, pe masura ce razboiul din Irak alimenteaza teama de terorism iar atitudinea guvernelor europene fata de campania militara irakiana ii face pe turistii americani sa se simta nedoriti.
"Preferam sa mergem in Europa cand lumea nu este in razboi si cand localnicii sunt prietenosi", spune Claudia Goldner, cercetator de marketing din New York. In schimb, ea intentioneaza sa faca scufundari si sa exploreze pesteri in insulele Belize.
Numarul turistilor americani care viziteaza orase italiene s-a injumatatit de cand a inceput razboiul. Companiile de turism Thomas Cook si Club Mediterrannee spun ca rezervarile s-au imputinat. Compania aeriana KLM va concedia 3.000 de persoane datorita declinului inregistrat de vanzarea de bilete. "Razboiul. Terorismul. Declinul economiei globale. Acesta este un cocktail letal", spune Bernabo Bocca, presedinte al Confturismo, organism care reprezinta hotelurile si operatorii turistici din Italia.
Decizia Claudiei Goldner cat si cele ale altor turisti americani vor afecta economia Uniunii Europene, care isi obtine aproximativ sase procente din produsul intern brut din turism, sunt de parere analistii. Deja, Comisia Europeana si-a micsorat estimarile de crestere la 1 procent pentru anul 2003, in scadere fata de estimarea anterioara de 1,8 procente.
Doar la companiile aeriene europene, razboiul va reduce profitul operational din acest an cu aproximativ 2,5 mld.$, conform datelor furnizate de Asociatia Companiilor Aeriene Europene. Doua din cele mai mari companii aeriene ale Europei, KLM si British Airways au raportat o scadere a traficului in luna martie, pe masura ce razboiul din Irak si raspandirea pneumoniei atipice a ridicat noi riscuri pentru calatori.
Totusi, in Franta, cea mai solicitata destinatie turistica a lumii, turistii americani trec cu vederea ca acum au sansa sa vada Turnul Eiffel si sa manance branza Roquefort veritabila la jumatate din pretul pe care l-ar plati acasa. Ministerul de turism francez estimeaza ca numarul strainilor care viziteaza Franta in 2003 va scadea fata de nivelul inregistrat anul trecut de 76,7 milioane.
In plus, companii precum American International Group (AIG) care este cel mai mare asigurator din lume, banca de investitii Goldman Sachs si producatorul francez de echipamente electrice Schneider Electric, si-au sfatuit angajatii sa evite calatoriile spre China, Hong Kong si Vietnam din cauza epidemiei de pneumonie atipica.
Totusi, unii turisti nu lasa ca razboiul sau virusul SARS sa stea in calea planurilor lor de vacanta. Atunci cand doi prieteni si-au facut rezervari pentru o excursie de week-end la Paris nu s-au lasat descurajati de nimic. Ei au gasit o agentie turistica din Londra si au pornit spre Paris pentru o vacanta de cinci zile. Au rezervat o camera la un hotel de cinci stele cu numai 129$ pe noapte si amandoi au declarat ca asta a fost excursia in Franta pe care si-au dorit-o.
"Am facut o afacere grozava pentru ca atat de multi oameni si-au anulat rezervarile. Ne-am gandit ca daca nu vom manca crepe frantuzesc cu Nutella la Paris, ar fi ca si cum teroristii au castigat deja", spun cei doi turisti americani.
raluca.mirescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO