Business Hi-Tech

Xerox România: După scăderea de 65% din 2009 piaţa ar putea creşte uşor în acest an

Xerox România: După scăderea de 65% din 2009 piaţa ar putea creşte uşor în acest an
12.08.2010, 23:59 64

Piaţa locală de servicii şi echipamente de imprimare ar puteaînregistra în acest an o creştere uşoară, pe fondul unei reveniri acererii din partea clienţilor care caută să-şi optimizeze costurileşi să-şi mărească productivitatea, spune Petr Sichrovsky,directorul executiv al subsidiarei locale a Xerox.
"Piaţa rămâne una dură în România, pentru că, prin comparaţie cualte ţări din Europa Centrală şi de Est, economia suferă mai mult.Dar aceasta este o realitate locală şi trebuie să obţinem rezultatemai bune chiar şi în acest context. Primul trimestru şi în alspecial al doilea trimestru din 2010 ne-au arătat că există câtevaluminiţe la capătul tunelului, că există lucruri care se mişcă", adeclarat într-un interviu pentru ZF şeful Xerox România şiRepublica Moldova.
"Există o revenire lentă, care va continua până la finele anului,dar care va fi afectată de condiţiile economice dificile. În acestecondiţii vom avea o creştere zero sau foarte modestă a pieţeitotale. Serviciile vor merge mult mai bine faţă de vânzările deechipamente, care îşi revin şi ele, dar nu vor ajunge curând lanivelul înregistrat în 2008".
Anul trecut piaţa de servicii şi echipamente de imprimare a căzutdramatic, cu 65%, pe fondul îngheţării cheltuielilor de cătrecompanii şi consumatori, spune şeful Xerox, care pune schimbareacomportamentului clienţilor pe seama "şocului" trăit de schimbareacondiţiilor economice.
"Înainte de această criză putem spune că am fost pe vârful unui valde creştere, pentru că economia era în boom, toată lumea se aşteptala creşteri, toată lumea era optimistă când se gândea la viitor, sebucura de situaţia de pe piaţă, iar afacerile creşteau natural. Nuştiu dacă multă lume se gândea la eficienţă la nivelul care poatear fi fost necesar, având în vedere că pe piaţă exista o atmosferăatât de pozitivă şi companiile se aşteptau ca şi ziua de mâine săfie în continuare foarte bună şi că toţi putem creşte. Iar aceastăsituaţie s-a schimbat, într-o anumită măsură, brusc. Şi a pus totmediul de business într-o situaţie complet diferită. Iniţial a fostun şoc pe piaţă şi oamenii au preferat iniţial să nu mai facănimic, pentru că erau terifiaţi de ceea ce se întâmplă şi încercausă-şi dea seama ce va urma."
După mai multe luni în care întreaga piaţă a îngheţat - clienţii auînceput uşor-uşor să realizeze că ieşirea din recesiune va dura,astfel că este nevoie de măsuri de eficientizare şi optimizare."După un anumit timp, oamenii au realizat însă că problemele dineconomie vor fi de durată şi nu vor dispărea în câteva săptămânisau luni şi au început să-şi schimbe pas cu pas comportamentul. Şinoi am încercat să monitorizăm foarte atent ce se întâmplă şi săanticipăm felul în care comportamentul clienţilor se va schimba înviitor şi am început să ne schimbăm compania în linie cusolicitările clienţilor."
În anul 2008, Xerox România şi Republica Moldova obţinuse venituride peste 72 de milioane de dolari, în creştere cu 18% faţă de anulprecedent. Cu cât au scăzut afacerile companiei anul trecut?Sichrovsky spune că scăderea a fost mai mică decât cea a pieţei,fără a oferi însă date exacte. "Piaţa din România a scăzut în 2009cu 65% în industria noastră, deci a fost un impact puternic, toţijucătorii de pe piaţă fiind afectaţi. Fiecare companie a fostafectată diferit - mai repede, mai încet sau mai mult sau mai puţinputernic, însă toată lumea a resimţit scăderea. Practic două treimidin oportunităţile de pe piaţă au dispărut. În aceste condiţiiXerox România şi-a schimbat parţial focalizarea, urmând tendinţeleobservate la clienţi, astfel că s-a orientat din ce în ce mai multcătre portofoliul de produse cu valoare adăugată - care poate ajutaclienţii să-şi optimizeze costurile, să le ţină sub control."
Plasarea centrului de greutate pe zona echipamentelor mai scumpe şia serviciilor a ajutat compania să câştige clienţi, spuneSichrovsky. "Acest lucru ne-a ajutat foarte mult să compensămscăderea pieţei. Numărul de clienţi pe segmentul de servicii acrescut cu 18% în 2009, în ciuda crizei, iar în prima jumătate aacestui an a urcat cu 10%. În prima jumătate a anului venituriledin acest business au crescut cu aproximativ 50."
În ceea ce priveşte cifra de afaceri din bilanţul contabil depus deXerox la Registrul Comerţului din România, de 17,6 mil. euro în2009, Petr Sichrovsky spune că aceasta este "total irelevantă",întrucât nu acoperă întreg businessul companiei de pe piaţa locală.Şi în 2008, când Xerox a raportat un business de peste 72 mil.dolari pe piaţa locală, la Registrul Comerţului cifra raportată afost de 21,9 mil. euro. Potrivit datelor de la RegistrulComerţului, compania a avut un profit brut de 0,8 mil. euro, faţăde 4,1 mil. euro în 2008.
În ce priveşte contractele de servicii şi outsourcing, şeful Xeroxa declarat că durata acestora se întinde pe câţiva ani, de regulăpână la patru sau cinci, iar valoarea porneşte de la câteva zeci demii de dolari şi poate ajunge la milioane de dolari. "Am semnat înacest an un contract cu o valoare de peste patru milioane dedolari", a spus şeful Xerox, fără a oferi detalii. Printre cei maimari clienţi ai companiei din România se numără bănci şi operatoritelecom.
Creşterea de pe segmentul serviciilor a fost accelerată puternic decriză, care a obligat companiile să se uite mai atent la metode deeficientizare şi reducere a costurilor. "Criza a accelerat acesttrend puternic, pentru că nu doar companiile internaţionale - careau făcut primele acest pas, dar chiar şi companiile româneşti -care anterior refuzaseră acest tip de contracte, au înţeles căaceasta este una dintre modalităţile prin care îşi pot rezolvaproblema cu costurile şi a productivităţii şi eficienţei."

Petr Sichrovsky

n a preluat funcţia de CEO al Xerox România anul trecut
n a început să lucreze pentru Xerox Cehia în 1997, imediat dupăîncheierea studiilor universitare
n prima sa funcţie în cadrul Xerox Cehia a fost aceea dereprezentant de vânzări pentru echipamente de producţie destinateimprimării în format mare
n în 2004 a fost numit director general al Xerox Cehia şiSlovacia
n în cei patru ani, cât a condus operaţiunile din Xerox Cehia şiSlovacia, afacerile companiei s-au triplat

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO