Xerox România: După scăderea de 65% din 2009 piaţa ar putea creşte uşor în acest an
Companiile au început din nou să cumpere echipamente, dar mai ales să-şi externalizeze serviciile de imprimare, după un moment de şoc în care au îngheţat investiţiile.
Piaţa locală de servicii şi echipamente de imprimare ar putea
înregistra în acest an o creştere uşoară, pe fondul unei reveniri a
cererii din partea clienţilor care caută să-şi optimizeze costurile
şi să-şi mărească productivitatea, spune Petr Sichrovsky,
directorul executiv al subsidiarei locale a Xerox.
"Piaţa rămâne una dură în România, pentru că, prin comparaţie cu
alte ţări din Europa Centrală şi de Est, economia suferă mai mult.
Dar aceasta este o realitate locală şi trebuie să obţinem rezultate
mai bune chiar şi în acest context. Primul trimestru şi în al
special al doilea trimestru din 2010 ne-au arătat că există câteva
luminiţe la capătul tunelului, că există lucruri care se mişcă", a
declarat într-un interviu pentru ZF şeful Xerox România şi
Republica Moldova.
"Există o revenire lentă, care va continua până la finele anului,
dar care va fi afectată de condiţiile economice dificile. În aceste
condiţii vom avea o creştere zero sau foarte modestă a pieţei
totale. Serviciile vor merge mult mai bine faţă de vânzările de
echipamente, care îşi revin şi ele, dar nu vor ajunge curând la
nivelul înregistrat în 2008".
Anul trecut piaţa de servicii şi echipamente de imprimare a căzut
dramatic, cu 65%, pe fondul îngheţării cheltuielilor de către
companii şi consumatori, spune şeful Xerox, care pune schimbarea
comportamentului clienţilor pe seama "şocului" trăit de schimbarea
condiţiilor economice.
"Înainte de această criză putem spune că am fost pe vârful unui val
de creştere, pentru că economia era în boom, toată lumea se aştepta
la creşteri, toată lumea era optimistă când se gândea la viitor, se
bucura de situaţia de pe piaţă, iar afacerile creşteau natural. Nu
ştiu dacă multă lume se gândea la eficienţă la nivelul care poate
ar fi fost necesar, având în vedere că pe piaţă exista o atmosferă
atât de pozitivă şi companiile se aşteptau ca şi ziua de mâine să
fie în continuare foarte bună şi că toţi putem creşte. Iar această
situaţie s-a schimbat, într-o anumită măsură, brusc. Şi a pus tot
mediul de business într-o situaţie complet diferită. Iniţial a fost
un şoc pe piaţă şi oamenii au preferat iniţial să nu mai facă
nimic, pentru că erau terifiaţi de ceea ce se întâmplă şi încercau
să-şi dea seama ce va urma."
După mai multe luni în care întreaga piaţă a îngheţat - clienţii au
început uşor-uşor să realizeze că ieşirea din recesiune va dura,
astfel că este nevoie de măsuri de eficientizare şi optimizare.
"După un anumit timp, oamenii au realizat însă că problemele din
economie vor fi de durată şi nu vor dispărea în câteva săptămâni
sau luni şi au început să-şi schimbe pas cu pas comportamentul. Şi
noi am încercat să monitorizăm foarte atent ce se întâmplă şi să
anticipăm felul în care comportamentul clienţilor se va schimba în
viitor şi am început să ne schimbăm compania în linie cu
solicitările clienţilor."
În anul 2008, Xerox România şi Republica Moldova obţinuse venituri
de peste 72 de milioane de dolari, în creştere cu 18% faţă de anul
precedent. Cu cât au scăzut afacerile companiei anul trecut?
Sichrovsky spune că scăderea a fost mai mică decât cea a pieţei,
fără a oferi însă date exacte. "Piaţa din România a scăzut în 2009
cu 65% în industria noastră, deci a fost un impact puternic, toţi
jucătorii de pe piaţă fiind afectaţi. Fiecare companie a fost
afectată diferit - mai repede, mai încet sau mai mult sau mai puţin
puternic, însă toată lumea a resimţit scăderea. Practic două treimi
din oportunităţile de pe piaţă au dispărut. În aceste condiţii
Xerox România şi-a schimbat parţial focalizarea, urmând tendinţele
observate la clienţi, astfel că s-a orientat din ce în ce mai mult
către portofoliul de produse cu valoare adăugată - care poate ajuta
clienţii să-şi optimizeze costurile, să le ţină sub control."
Plasarea centrului de greutate pe zona echipamentelor mai scumpe şi
a serviciilor a ajutat compania să câştige clienţi, spune
Sichrovsky. "Acest lucru ne-a ajutat foarte mult să compensăm
scăderea pieţei. Numărul de clienţi pe segmentul de servicii a
crescut cu 18% în 2009, în ciuda crizei, iar în prima jumătate a
acestui an a urcat cu 10%. În prima jumătate a anului veniturile
din acest business au crescut cu aproximativ 50."
În ceea ce priveşte cifra de afaceri din bilanţul contabil depus de
Xerox la Registrul Comerţului din România, de 17,6 mil. euro în
2009, Petr Sichrovsky spune că aceasta este "total irelevantă",
întrucât nu acoperă întreg businessul companiei de pe piaţa locală.
Şi în 2008, când Xerox a raportat un business de peste 72 mil.
dolari pe piaţa locală, la Registrul Comerţului cifra raportată a
fost de 21,9 mil. euro. Potrivit datelor de la Registrul
Comerţului, compania a avut un profit brut de 0,8 mil. euro, faţă
de 4,1 mil. euro în 2008.
În ce priveşte contractele de servicii şi outsourcing, şeful Xerox
a declarat că durata acestora se întinde pe câţiva ani, de regulă
până la patru sau cinci, iar valoarea porneşte de la câteva zeci de
mii de dolari şi poate ajunge la milioane de dolari. "Am semnat în
acest an un contract cu o valoare de peste patru milioane de
dolari", a spus şeful Xerox, fără a oferi detalii. Printre cei mai
mari clienţi ai companiei din România se numără bănci şi operatori
telecom.
Creşterea de pe segmentul serviciilor a fost accelerată puternic de
criză, care a obligat companiile să se uite mai atent la metode de
eficientizare şi reducere a costurilor. "Criza a accelerat acest
trend puternic, pentru că nu doar companiile internaţionale - care
au făcut primele acest pas, dar chiar şi companiile româneşti -
care anterior refuzaseră acest tip de contracte, au înţeles că
aceasta este una dintre modalităţile prin care îşi pot rezolva
problema cu costurile şi a productivităţii şi eficienţei."
Petr Sichrovsky
n a preluat funcţia de CEO al Xerox România anul trecut
n a început să lucreze pentru Xerox Cehia în 1997, imediat după
încheierea studiilor universitare
n prima sa funcţie în cadrul Xerox Cehia a fost aceea de
reprezentant de vânzări pentru echipamente de producţie destinate
imprimării în format mare
n în 2004 a fost numit director general al Xerox Cehia şi
Slovacia
n în cei patru ani, cât a condus operaţiunile din Xerox Cehia şi
Slovacia, afacerile companiei s-au triplat