Business Hi-Tech

Utilizatorii decid "cat ai clipi" valoarea site-urilor

20.01.2006, 20:01 24

Timpul necesar pentru a "cantari" daca un site arata bine sau nu este extrem de scurt.

Internautii isi creeaza o impresie pozitiva sau negativa despre site-urile pe care le viziteaza intr-o fractiune de secunda, reiese dintr-un studiu facut de un grup de cercetatori canadieni de la Universitatea Carleton din Ottawa.

Timpul necesar unui internaut pentru a decide daca site-ul este sau nu pe gustul lui este foarte scurt: a douazecea parte dintr-o secunda, adica de doua ori mai putin decat timpul necesar pentru a clipi. In acest interval, oamenii iau decizii de natura estetica care influenteaza tot restul interactiunii lor cu site-ul respectiv.

Cercetatorii au inceput prin a expune un grup de voluntari la imaginea unor pagini web timp de 500 de milisecunde - o jumatate de secunda. Acestia au fost rugati sa dea o nota, pe o scara de la 0 la 100, fiecarui site vazut.

Dupa aceea, aceleasi pagini au fost aratate unui nou grup de voluntari, timpul fiind insa redus la 50 de milisecunde - a douazecea parte dintr-o secunda. Spre surprinderea oamenilor de stiinta, notele date de cele doua grupuri au fost foarte asemanatoare.

Studiul, care a fost publicat in ultimul numar al revistei Behavior and Information Technology, are implicatii majore pentru domeniul designului web, este de parere coordonatorul proiectului, doctorul Gitte Lindgaard, citata de presa internationala.

"Este o reactie de natura psihologica", a spus ea. "Este la fel ca impresia pe care ti-o lasa un cadru dintr-o emisiune TV. Cu toate ca e extrem de scurt, stii sigur daca iti face o impresie buna sau proasta". Cu alte cuvinte, designerii web trebuie sa aiba grija sa nu-i "raneasca" vizual pe vizitatorii site-ului. Daca prima impresie este negativa, este foarte probabil ca oamenii sa paraseasca repede pagina respectiva, spune Lindgaard.

Conform cercetatorilor, deciziile luate de utilizatori cu privire la site-urile de Internet nu sunt intamplatoare. Anumite site-uri au fost aratate de doua ori aceluiasi grup de voluntar, iar reactiile au fost aceleasi de fiecare data.

Cu toate acestea, studiul nu a gasit raspunsul la intrebarea "ce conditii trebuie sa indeplineasca un site pentru a starni o reactie pozitiva", a spus Lindgaard, care este si profesor de psihologie.

"Cercetand site-urile pe care le-am inclus in teste, nu am gasit niciun indiciu cu privire la ce anume produce simpatie sau antipatie".

In general, specialistii sunt de acord ca anumite caracteristici ale site-urilor web influenteaza in mod sigur reactia utilizatorilor. Printre ele sunt culoarea, animatia si gradul de interactivitate.

Si, cu toate ca studiile care se vor face pe viitor ar putea oferi unele informatii suplimentare in acest sens, un concept atat de personal precum gustul va fi intotdeauna foarte greu de analizat, a mai spus Lindgaard. "Daca designul ar fi reductibil la un set de principii, n-am vedea o multime de case, gradini sau masini care arata aproape identic? N-ar mai exista nicio varietate", a conchis ea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO