Business Hi-Tech

Talpes: Softistii de nisa vor castiga mai multi bani

02.03.2006, 20:34 14

Piata outsourcing-ului de software ar urma sa creasca cu 20% in acest an, pana la valoarea de 300 de milioane de euro.

Specialistii romani in software vor avea un succes mai mare pe piata daca se vor reorienta catre proiectele de outsourcing cu o valoare adaugata mai mare, a declarat pentru ZF Florin Talpes, presedintele Asociatiei Patronale a Industriei de Servicii si Software (ANIS). El afirma ca participarea softistilor romani la proiecte specializate, ce prespun existenta unui know-how pe segmente de nisa pe langa cunostintele de software, va genera o valoare a exportului de aproximativ 400-500 de euro/persoana/zi de lucru. Participarea la proiecte outsourcing mai putin pretentioase, bazate pe avantajul pretului scazut al fortei de munca, genereaza valori ale exportului de trei pana la patru ori mai mici, de aproximativ 125 de euro/zi/persoana.

Valoarea exporturilor romanesti - bazate pe outsourcing-ul de software - ar urma sa creasca cu 20% in acest an, pana la valoarea de 300 de milioane de euro, conform ANIS.

Presedintele ANIS sustine ca outsourcing-ul va fi, pentru inca cel putin zece ani, un segment generator de venituri semnificative pentru industria autohtona, in ciuda unor voci mai putin optimiste din piata. "Este adevarat ca in industria noastra salariile cresc in salturi si intr-un ritm mai mare decat cel din alte sectoare, ceea ce face ca diferentele de acum cinci ani, cand un roman primea un salariu de pana la zece ori mai mic decat unul occidental, sa se topeasca vazand cu ochii. Asadar, dupa estimarile noastre, diferenta de cost intre programatorii din Romania si cei occidentali va ramane inca suficient de atractiva in urmatorii 10 ani pentru outsourcingul software", a spus Talpes.

Pe de alta parte, el este convins ca si companiile care merg pe un export bazat pe pretul mic au o fereastra de oportunitate de minim 5 ani, in care au sanse sa ramana in afaceri si chiar sa faca profit. "Companiile care merg pe politica pretului mic ca diferentiator au un alt mare avantaj fata de companiile similare din Asia: apropierea geografica si culturala de clientii occidentali". Daca in industrie exista si pareri potrivit carora outsourcing-ul este o "activitate paguboasa, fara perspectiva", Talpes ii incurajeaza pe intreprinzatorii sa nu excluda din calcul o asemenea afacere. "Businessul de software outsourcing va exista mereu in piata. El este pur si simplu un alt fel de business decat cel bazat pe proprietatea intelectuala. Deci nu este neaparat un business mai bun sau mai prost", explica Talpes, care detine compania Softwin.

"Cheia oricarui business este valoarea adaugata adusa clientului. Exista intr-adevar prejudecata ca outsourcing-ul inseamna valoare adaugata mica, astfel ca acesta ar fi un business prost. Nu mai putin adevarat este insa ca businessul de outsourcing este unul care poate demara cu investitii initiale mai mici, avand si grad de risc mai mic - adaptarea la nevoile unui singur client, nu a sute si mii de clienti. Profitabilitatea medie a acestei afaceri, pe un termen de cinci ani, e una buna, de circa 20-40%".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO