Business Hi-Tech

Serviciile de date devin locomotiva telefoniei mobile din Est

17.07.2003, 00:00 15

Numarul utilizatorilor de servicii de telefonie mobila in 11 state europene din afara UE (baltice, balcanice si din Europa Centrala) va creste pana in 2007 la aproape 80 de milioane, de la 47 de milioane in 2002, releva un studiu realizat de compania de cercetare si analiza International Data Corp. (IDC). Aceasta evolutie se va traduce intr-un grad mediu de penetrare a telefoniei mobile de 73% in 2007, fata de numai 43% anul trecut. Aceasta crestere aparent stabila va fi generata insa in principal de pietele in dezvoltare - cu mai putini clienti in prezent, dar mai populate decat restul statelor din zona -  cum este si cea din Romania, apreciaza analistii IDC. Pietele din Ungaria, Cehia, Slovenia sau Estonia incep deja sa fie saturate, penetrarea in randul populatiei fiind peste media Estului. De altfel, in aceste tari cresterea in domeniul telefoniei mobile s-a incetinit deja, iar operatorii cauta un debuseu in serviciile de date.



Vocea nu mai e suficienta
Problema principala cu care se confrunta acum operatorii, in special pe pietele mai dezvoltate, este ca serviciile de voce nu vor mai putea crea o crestere spectaculoasa, apreciaza IDC. Venitul mediu pe client (ARPU) este in scadere in toate tarile din regiune, in timp ce cheltuielile au o tendinta  de crestere. Totodata, majoritatea operatorilor constata ca reducerile de pret efectuate pentru atrage noi utilizatori au avut un impact negativ asupra incasarilor.



Viitorul: MMS si GPRS
Pe pietele in curs de dezvoltare, precum Romania, Bulgaria sau Polonia, exista insa in continuare loc de extindere a bazei de clienti. Operatorii gasesc aici in continuare noi si noi utilizatori pe masura ce ofertele evolueaza si oamenii devin tot mai convinsi de utilitatea unui telefon mobil. De cealalta parte, operatorii de pe pietele mai dezvoltate din regiune se orienteaza acum spre transmisiile de date pentru a-si spori incasarile, in special  catre mesajele multimedia (MMS) si Internetul mobil de mare viteza, prin GPRS. Aceste tehnologii sunt acum accesibile pentru orice operator.  Problema va fi, spun analistii, sa oferi pe baza acestor tehnologii servicii competitive si mai ales sa construiesti o baza de clienti.  " Industria comunicatiilor mobile  are o oportunitate extraordinara de a se dezvolta continuu cu ajutorul imensei baze de utilizatori pe care reuseste sa si-o creeze, mai mare decat a creat oricare alta tehnologie, de una singura. Acest lucru se va vedea mai clar odata cu raspandirea si a altor noi tehnologii, de exemplu telefonia de generatia a treia (UMTS) sau accesul wireless la Internet (WLAN)  ", apreciaza analistul IDC Artur Ludwiczynski .



MVNO- noii jucatori
De asemenea, nu este deloc exclusa aparitia unor noi jucatori pe piata, apreciaza analistii IDC. Este vorba de asa-numitii MVNO (mobile virtual network operators) care nu dispun neaparat de licenta sau de retea proprii, dar ofera servicii de telefonie mobila in parteneriat cu operatorii existenti pe piata. Acesti MVNO nu vor ameninta liderii din piata, insa vor umple niste nise si vor avea si ei la randul lor un potential de crestere. IDC nu mentioneaza Romania in lista tarilor in care vor aparea astfel de jucatori mai mici. Cel mai probabil, concurentii vor aparea in piete mai mature, precum Polonia, Slovenia sau statele baltice, apreciaza analistii citati. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO