Business Hi-Tech

Romtelecom contabilizeaza pierderi, dar are venituri mai mari, in ciuda scaderii pe telefonie

Romtelecom contabilizeaza pierderi, dar are venituri mai mari, in ciuda scaderii pe telefonie

Yorgos Ioannidis, CEO Romtelecom

29.08.2008, 20:13 13

Romtelecom, unul din cei mai mari operatori de pe piata locala telecom, a inregistrat in al doilea trimestru o pierdere operationala de 1,9 mil. euro, fata de profitul net de 1,4 mil. euro inregistrat in urma cu un an, conform raportului financiar al grupului elen OTE, actionarul majoritar al companiei. Veniturile Romtelecom au fost de 223,2 mil. euro, in crestere cu 2,7% fata de anul trecut, in ciuda scaderii cu 3% a bazei de clienti de pe cel mai important business, cel de telefonie fixa.
Pierderile anuntate de Romtelecom nu sunt o surpriza, in conditiile in care oficialii operatorului au precizat ca efortul de restructurare al companiei, corelat cu cel de repozitionare pe piata vor afecta rezultatele financiare.
In trimestrul al doilea numarul de angajati a scazut cu aproape 18% (1.834 de oameni), costurile acestui program influentand de asemenea rezultatele companiei.
Yorgos Ioannidis, directorul executiv al Romtelecom, a precizat anterior ca se asteapta ca operatorul sa treaca din nou pe profit "cel tarziu in 2010".
In primul semestru, Romtelecom a anuntat un profit operational inainte de includerea deprecierii si amortizarii (OIBDA) de 124,3 mil. euro, in scadere cu 24,5% fata de perioada similara a anului trecut, in conditiile in care veniturile au avansat cu 0,7%, la 442,4 mil. euro.
Compania precizeaza ca veniturile au crescut datorita expansiunii afacerilor pe segmente noi ale pietei comunicatiilor (internet broadband, servicii de date pentru segmentul business si televiziune prin satelit), care au echilibrat declinul incasarilor din zona telefonei traditionale. Numarul de linii telefonice fixe a scazut cu 3%, sub plafonul de trei milioane de clienti, care fusese descris de Ioannidis drept "linia de aparare" a Romtelecom. Este pentru prima oara cand numarul de utilizatori pe telefonia fixa scade sub trei milioane. Numarul de utilizatori pe telefonia fixa a scazut sub patru milioane de clienti in trimestrul patru al anului 2005, la doi ani de la liberalizarea pietei. Compania are de infruntat o competitie dura atat cu operatorii de telefonie mobila, cat si cu jucatori ca RCS&RDS si UPC.
Pe de alta parte, scaderea numarului de linii fixe a incetinit semnificativ in cele 12 luni incheiate la 30 iunie fata de intervalul similar anterior, cand s-a consemnat un declin de 18%. De altfel, dupa o lunga perioada de scaderi consecutive ale numarului de clienti pe telefonia fixa, operatorul a inregistrat anul trecut si o usoara crestere a bazei de clienti.
Numarul de clienti ai serviciului de acces la internet ClickNet s-a triplat fata de nivelul de la 30 iunie 2007, la 505.000. Romtelecom precizeaza ca numarul de clienti ai serviciului de televiziune prin satelit Dolce s-a dublat fata de 30 iunie 2007.
Veniturile din apelurile fixe pe plan intern au scazut cu 15%, de la 275,1 mil. euro la 233,4 mil. euro, in timp ce incasarile obtinute din convorbiri catre locatii din afara tarii au inregistrat un declin de 8,3%, de la 57,6 mil. euro la 52,8 mil. euro.
Cheltuielile operationale ale Romtelecom au crescut cu 11%, de la 395,4 mil. euro la 440,2 mil. euro.
Fondurile alocate pentru salariile si beneficiile angajatilor au scazut cu 11,8%, de la 113,1 mil. euro la 99,7 mil. euro, in urma programului de disponibilari voluntare derulat in cadrul companiei. Romtelecom a suportat in prima jumatate a anului costuri de 32,6 mil. euro pentru implementarea acestui program, cea mai mare parte din aceasta suma, respectiv 29,6 mil. euro, fiind aferenta primului trimestru.
Numarul de angajati a scazut in T2 cu aproape 18%, la 10.523 persoane.
Costurile suportate ca urmare a includerii deprecierii si amortizarii in exercitiul financiar ianuarie-iunie 2008 au fost de 122,2 mil. euro, fata de 120,6 mil. euro in prima jumatate a anului trecut.
Potrivit raportului financiar trimestrial al OTE, platile efectuate de Romtelecom catre alti operatori, interni si internationali, au crescut in primele sase luni cu 16%, de la 57,9 mil. euro la 67,2 mil. euro. Cea mai mare suma, respectiv 51 mil. euro, a revenit operatorilor locali.
Traficul de voce a crescut semnificativ in reteaua Romtelecom, cu 24% pe segmentul convorbirilor interurbane (nationale), respectiv 14% in zona apelurilor intraurbane, avansuri datorate, potrivit companiei, ofertelor cu minute incluse lansate pentru prima jumatate a acestui an.
Cu toate acestea, cresterea utilizarii retelei atat pe plan intern, cat si international a indus costuri de interconectare in crestere cu 6,8%.
Grupul grec OTE este actionarul majoritar al Romtelecom, cu o participatie de 54,01%.
In luna mai, statul elen a vandut o participatie de 3% la OTE catre grupul german Deutsche Telekom, pentru 442,3 mil. euro. In prealabil, compania germana a cumparat, de la Marfin Investment Group, un pachet de circa 20% din actiunile OTE, si, ulterior a preluat inca 2% de pe piata libera. In urma acestor tranzactii, Deutsche Telekom a ajuns la o participatie de 25% plus o actiune la grupul elen, pentru 3,2 miliarde euro, potrivit unui anunt al companiei germane.
Grupul elen a consemnat venituri de 3,12 mld. euro in primele sase luni, cu 2,2% peste nivelul de 3,05 mld. euro din perioada similara a anului trecut, in timp ce profitul net al grupului a avansat cu 8,3%, de la 277,5 mil. euro la 300,4 mil. euro. Profitul OIBDA raportat de grup a avansat intr-un ritm similar cu veniturile, respectiv cu 2,7%, de la 1,08 miliarde euro la 1,11 miliarde euro.
OTE precizeaza ca aceste rezultate nu includ cheltuielile cu programele de disponibilizari voluntare derulate atat la operatorul grec de telefonie, cat si la Romtelecom.
Programul de disponibilizari a costat OTE 34,3 milioane euro in primul semestru.
Cheltuielile de capital ale grupului OTE au totalizat 236 de milioane de euro in al doilea trimestru, in scadere cu 3,3% fata e anul anterior, datorita investitiilor mai mici realizate de Romtelecom.
Investitiile Romtelecom in al doilea trimestru s-au ridicat la 27 de milioane de euro, fata de 77 milioane de euro pentru OTE Grecia. Investitiile grupului Cosmote s-au ridicat la 127 de milioane de euro.

Cosmote obtine pentru prima oara profit operational
Cosmote, al treilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, a obtinut, in intervalul aprilie-iunie, pentru prima data, un profit operational trimestrial inainte de depreciere si amortizare (OIBDA) de
5 milioane euro, dar operatorul a continuat sa inregistreze la sase luni pierderi operationale OIBDA, de 2,7 milioane euro, in scadere cu 85,5%.
In T2, compania a inregistrat venituri de 63,6 mil. euro, in crestere cu 75,4% fata de anul precedent, si o pierdere operationala de 13,5 mil. euro, in scadere cu 26,1%.
Veniturile Cosmote Romania au crescut in primele sase luni cu 83,6%, la 116,8 mil. euro. Pierderile operationale din S1 au fost de 39,3 mil. euro, cu 4,4% mai mari decat in perioada similara a anului trecut.
Cosmote Romania are ca obiectiv pentru acest an obtinerea de profit operational inainte de depreciere si amortizare (OIBDA) in acest an, iar aceasta tinta ar trebui sa fie atinsa, in conformitate cu asteptarile managementului, se arata in raportul trimestrial al grupului elen OTE.
"Desi piata de telecom si-a incetinit cresterea, rezultatele financiare ale Cosmote Romania pentru al doilea trimestru al anului demonstreaza o continua dezvoltare pe toate segmentele. (...) Avand toate aceste aspecte in vedere, Cosmote Romania isi mentine tinta de a atinge EBITDA pozitiv pentru intreg anul 2008. De asemenea, estimez ca vom continua sa ne crestem constant cota de piata", a declarat Konstantinos Apostolou, director financiar al Cosmote Romania.
In primele sase luni, operatorul a obtinut venituri din servicii de telecomunicatii si comisioane de 84 mil. euro, cu 83,2% mai mari comparativ cu intervalul similar din 2007. Pe segmentul de interconectare, veniturile Cosmote Romania au avansat la sase luni cu 108,3%, la 29,4 mil. euro. Cheltuielile operationale s-au majorat in primul semestru cu 54,2%, fiind de 156,084 mil. euro, iar pierderea operationala a companiei a urcat 4,4%, la 39,3 mil. euro.
Numarul de clienti a crescut in trimestrul al doilea cu 404.382, ajungand la 4.642.525 de utilizatori la sfarsitul lunii iunie. La finele anului 2007, Cosmote Romania avea 3.616.274 de clienti.
In schimb, venitul mediu pe utilizator a scazut de la 6,2 euro la 4,9 euro in primul semestru.
"Venitul mediu pe utilizator a continuat sa fie afectat de veniturile pe consumator reduse din segmentul pre-paid, intrucat piata este dominata de oferte ieftine", potrivit raportului OTE. Veniturile obtinute din abonamente au crescut cu 119% in T2, in timp ce incasarile de pe segmentul pre-paid au urcat cu 71%.
Conform datelor companiei, 17% din clientii Cosmote Romania (circa 780.000 de utilizatori) au contractat servicii cu abonament.
La nivel de grup, Cosmote a obtinut in primele sase luni venituri de 1,54 miliarde de euro, in urcare cu 8,1% fata de perioada similara din 2007, si un avans al profitului operational de 10,3%, la 321,2 mil. euro. Numarul de clienti ai grupului Cosmote s-a majorat in trimestrul al doilea cu 942.289, grupul avand la finele lunii iunie o baza de 17.428.633 de utilizatori.
Veniturile lantului de magazine Germanos, controlat de grupul elen OTE, au avansat in primul semestru cu 13,8%, la 486,4 milioane euro, in timp ce profitul operational a scazut de 107 ori, la 0,1 mil. euro.
"Germanos este un factor esential pentru majorarea cotei de piata si a numarului de clienti, in special in Grecia si Romania", potrivit raportului OTE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO