Business Hi-Tech

Publicitatea online va creste cu cel putin 20%

22.01.2007, 18:11 20

In 2006, evenimente cu un public impresionant precum Campionatul Mondial de Fotbal, Jocurile Olimpice sau alegerile pentru Congresului Statelor Unite au generat cheltuieli publicitare mai mari decat asteptarile analistilor, scrie presa internationala.
In 2007, agentiile de publicitate va trebui sa se descurce cu evenimente precum Liga Campionilor, Super Bowl sau alegeri electorale in Franta. Ca urmare, companiile care achizitioneaza spatii publicitare estimeaza o usoara scadere in cheltuielile publicitare pentru 2007.
Aegis Media considera ca piata va creste cu 5,8% in 2007, dupa ce a inregistrat o crestere de 6% in 2006.
Cifrele oferite de Zenith Optimedia, care face parte din grupul Publicis, sunt de 5,4% pentru 2007, respectiv 6,1% pentru 2006. Group M, divizia media a grupului WPP, estimeaza o crestere de 5% pentru anul curent, fata de 5,3% pentru 2006.
Avand in vedere ca agentiile vor avea la dispozitie evenimente sportive si politice cu un public mai mic in comparatie cu anul trecut, multi se intreaba de ce companiile care achizitioneaza spatii publicitare sunt atat de optimiste pentru 2007. Raspunsul este simplu: cheltuielile pentru publicitatea online sunt in plina ascensiune.
"Cu siguranta au loc schimbari structurale pe piata", declara Jonathan Barnard, seful departamentului de publicatii de la Zenith Optimedia. In 2007, Zenith Optimedia estimeaza o crestere de 28% a pietei publicitatii pe Internet, o cifra cu mult peste estimarile anterioare de 17%.
Exista diversi factori care influenteaza cresterea economiei publicitatii globale. Conform Aegis Media, piata din China infloreste, analistii estimand o crestere de 20% pentru anul curent.
Pietele din Europa Centrala si de Est sunt conduse de Rusia. Jonathan Barnard considera ca regiunea va inregistra o crestere mai mare decat Europa de Vest, chiar daca piata estica si centrala reprezinta doar un sfert din cea vestica.
Pe pietele mature din Europa de Vest si America de Nord atat mijloacele de comunicare noi, cat si cele vechi castiga de pe urma acestei cresteri, dar lucrurile devin mai complicate pentru ziare, reviste, televiziuni si alte suporturi media traditionale.
Conform Zenith Optimedia, cota de piata pe care o detine publicitatea prin intermediul televiziunii va scadea de la 37,5% la 36,7% din cheltuielile publicitare globale estimate pentru 2009.
Desi televiziunea a mai inregistrat mici socuri, acesta va fi primul declin constant, considera Barnard. In Statele Unite, piata publicitatii TV a revenit dupa o evolutie slaba in 2005. Aceasta s-a datorat in mare parte cheltuielilor masive in urma alegerilor pentru Congres. Piata din Marea Britanie s-a clasat pe ultimul loc, principalul operator de televiziune - ITV - fiind supus presiunilor.
Franta isi va alege un nou presedinte anul acesta, dar cheltuielile nu se vor compara cu cele din Statele Unite, deoarece candidatii nu au voie sa-si promoveze campania prin intermediul televiziunii. Chris Boothby, seful departamentul de management al investitiilor de al Aegis Media, considera ca televiziunea va fi mai putin atractiva pentru agentiile de publicitate, intrucat operatorii se vor concentra pe emisiuni politice nepopulare, care vor duce la scaderea ratingurilor.
Pe plan global insa, Aegis Media este optimista in ceea ce priveste televiziunea, dupa un an in care piata a crescut cu 7,9%, depasind piata ziarelor, care a crescut cu 2,6% in 2006.
"Pe pietele din Vest, televiziunea se afla sub presiune - suporturile media traditionale sunt atacate. Insa discutia despre moartea televiziunii este deja exagerata", a precizat Chris Boothby.
Pentru companiile media, 2008 reprezinta un an plin de sperante, in care vor avea loc alegerile prezidentiale din Statele Unite si Jocurile Olimpice din Beijing - evenimente ce ar trebui sa asigure un public numeros si cheltuieli pe masura.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO