♦ Tehnologiile AI sunt în atenţia tuturor, nu doar că se integrează la nivel de soluţii oferite clienţilor, ci şi la modelul de livrare efectiv ♦ Concret: folosim AI să construim AI.
Inteligenţa artificială (AI) a ajuns pe „buzele“ şi pe agendele tuturor, iar în zona de business AI-ul a ajuns în stadiul în care este folosit pentru a dezvolta AI, a explicat Tudor Ciuleanu, fondator al RebelDot, companie de dezvoltare de software din Cluj.
„În momentul de faţă, tehnologiile AI sunt în atenţia tuturor, nu doar că se integrează la nivel de soluţii oferite clienţilor, ci şi la modelul de livrare efectiv. Concret: folosim AI să construim AI. E interesant cum asistenţii digitali precum Copilot sau modelele de limbaj în general au eficientizat modul în care livrăm tehnologie. În acelaşi timp, aşteptările clienţilor privind aceste soluţii cresc, clienţii devin tot mai educaţi, se expun soluţiilor, iar cererile din partea lor devin tot mai specifice“, a spus pentru ZF Tudor Ciuleanu.
El a adăugat că se aşteaptă ca industria să se maturizeze, tehnologiile să se stabilizeze, iar astfel companiile care au trecut prin schimbările din domeniu - tehnologii noi introduse lunar pe piaţă - să iasă cu o expertiză valoroasă din valurile curente.
„Printre provocări avem securitate, compliance, trasabilitatea datelor. Majoritatea soluţiilor sunt „black boxes“, fără capacitatea de a trasa un rezultat către un input sau către contextul folosit la antrenare. E ca şi cum ai avea un algoritm criptografic avansat, dar care în loc să cripteze input-ul, îl transformă într-un output ce rezolvă o problemă de produs. Dezavantajul este că pierzi din control, iar impactul în industriile puternic reglementate e semnificativ. De asemenea, companiile sunt sub presiune să adopte tehnologii noi, iar problema securităţii împreună cu problema adopţiei rapide nu fac o combinaţie perfectă. Mai mulţi clienţi au menţionat faptul că au avut, la un moment dat, o interzicere internă de a utiliza sau a implementa Generative AI, de exemplu.“