Business Hi-Tech

Previziuni optimiste pentru comertul electronic in Europa

30.07.2001, 00:00 73



Volumul pietei europene de desfacere online este asteptat sa creasca la 152 de miliarde euro pana in anul 2006, detailistii trebuind sa se axeze pe pietele mature din Europa pentru a-si atrage o parte cat mai mare din profiturile brute in valoare de 103 miliarde de euro pe care le prevad specialistii in urmatorii sase ani.

"Zilele in care investitiile in e-commerce se faceau cu usurinta sunt de mult apuse. Sumele in euro care vor fi investite de-acum vor fi aprobate numai pentru proiecte cu un plan de afaceri solid", afirma Julia Woodham-Smith, senior analyst la compania de consultanta Forrester Research.

"In timp ce companiile care vand prin intermediul Internetului se tem ca rapoartele mass-media despre prabusirea dotcom-urilor ar putea sa aiba un impact negativ asupra volumului achizitiilor online, studiile facute de noi spun exact contrariul."

In primele sase luni ale anului 2000, in perioada de prabusire a dotcom-urilor, numarul persoanelor din Europa, cu varste peste 16 ani, conectate la Internet a crescut cu peste jumatate, de la 20% la 32%.

In marea Britanie si Germania cresterea a fost si mai semnificativa, pana la 40%, respectiv 39% si este statistic dovedit (pentru toate tarile europene) ca volumul achizitiilor online este direct proportional cu timpul petrecut in retea.

In primele 12 luni pe care le petrec online, europenii cheltuie in medie 134 de euro pentru o achizitie, suma crescand la 150 de euro pentru cei care acceseaza Internetul de aproape doi ani si ajungand la 176 de euro pentru cei care sunt deja navigatori de mai mult de doi ani.

Forrester prevede ca pana in 2006, tarile europene se vor imparti in trei grupe din acest punct de vedere. Elvetia, Germania, Marea Britanie si Scandinavia vor forma avangarda, cu peste 8% din totalul vanzarilor desfasurate prin intermediul Internetului, urmate de Austria, Franta, Irlanda, Finlanda, Belgia, Olanda si Luxemburg, cu o rata intre 4 si 8%, in timp ce utilizatorii de Internet din Portugalia, Spania, Italia si Grecia vor achizitiona online sub 4% din volumul total al tranzactiilor de vanzare-cumparare.

Pe masura ce utilizatorii de Internet cumpara produse dintr-o gama tot mai diversa, specialistii afirma ca obiceiurile de cumparare online vor semana tot mai mult cu cele de achizitionare offline.

"Un mediu in care oferta este redusa va crea oportunitati pentru detailisti sa exploateze o cerere nesatisfacuta, insa investitiile se justifica numai daca sunt generate profituri suficiente pentru a sustine si dezvolta afacerea", adauga Julia Woodham-Smith.

"Am calculat ca achizitiile online vor genera profituri brute de 103 miliarde de euro pana in 2006, acestea crescand de la 3,9 miliarde in 2001, la 35 de miliarde in 2006."

Dupa studii de piata amanuntite, Forrester a impartit produsele in patru tipuri: produse cu oferta ridicata si care genereaza profituri mari, oferta scazuta si profituri mari, oferta ridicata si profituri scazute, sau oferta scazuta si profituri mici.

"Produsele care se confrunta cu o oferta scazuta si profituri generate mari, de genul produselor cosmetice sau medicamentelor, constituie un segment inca insuficient exploatat, care poate aduce in urmatorii ani profituri totale de peste trei miliarde de euro" afirma Julia Woodham-Smith.

In categoria oferta ridicata, profituri scazute (muzica si carti) prea multe firme se bat pe profituri nesemnificative iar pentru produsele cu oferta scazuta si profituri generate mici, de genul bijuteriilor, investitia in magazine online dedicate nu este justificata.

Pentru acest studiu Forrester a interogat 50 de detalisti europeni despre experienta vanzarii online in 2000 si previziunile pentru 2001. Douazeci dintre acestea sunt companii care isi deruleaza afacerile exclusiv prin intermediul Internetului, iar celelalte isi desfac produsele pe diferite canale, inclusiv online.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO