Business Hi-Tech

Plata continutului online, problema industriei media

08.07.2009, 20:51 20

O dezbatere privind plata continutului oferit online, o problema care a lovit intai in plin ziarele, iar acum s-a extins la nivelul intregii industrii media, este asteptata sa domine discutiile dintre cei mai puternici oameni din media mondiala, care se reunesc in aceasta saptamana in cadrul unei reuniuni organizate anual in Statele Unite, scrie Financial Times.
Timp de o saptaman pe an, Sun Valley - o statiune turistica din statul Idaho, in partea centrala a SUA, este transformata de banca de investitii Allen & Co. intr-un spatiu coplesit de miliardari, care acum trebuie sa se gandeasca prin ce metoda vor scoate bani din continutul online - stiri, articole, videoclipuri sau showuri de televiziune.
La reuniunea care aduna aproximativ 300 de executivi media participa an de an nume ca Bill Gates, Warren Buffett si Rupert Murdoch. Iar cum definitia industriei media s-a extins, acum pe lista invitatilor se afla si Mark Zuckerberg - CEO al retelei sociale Facebook sau Evan Williams - CEO-ul Twitter.
In aceasta saptamana este de asteptat ca participantii sa fie mai putin relaxati in conditiile in care Zentih Optimedia a anuntat la inceputul acestei saptamani ca industria mondiala de publicitate va scadea mai puternic decat estimarea initiala, de 8,5 la suta. Recesiunea din Statele Unite, care a ajuns deja la cea de-a 19-a luna, a fortat gigantii media sa reia disputele privind modul in care ar trebui sa ofere continutul si serviciile: gratuit sau cu plata?
In urma cu un deceniu ziarele au oferit gratuit prin internet cele mai bune produse ale lor, iar acum se confrunta cu dificila problema de a le cere cititorilor bani pentru continut. Intrebarea care ar fi cea mai buna metoda de a evita dificultati similare in monetizarea continutului a polarizat grupurile media care sunt prezente in aceasta saptamana in Sun Valley. Mogulii media nu vorbesc despe continutul platit in acest moment - afacerile traditionale, dar in scadere prin care vand reviste, ziare si acces la showuri de televiziune. Ei au in prim-plan visul ca in viitor consumatorii sa accepte sa plateasca pentru versiunile digitale, de pe internet, ale revistelor, ziarelor si showurilor TV, scrie si Wall Street Journal.
Cum reuniunea este una secreta, tinuta departe de ochii si urechile presei, singurele comentarii ale executivilor media vin in cele cateva minute pe care ei le parcurg intre masina si intrarea in sala de conferinte.
Bob Iger, CEO al Walt Disney, primul executiv care s-a indreptat spre sala de conferinte, s-a aratat extrem de increzator in viitorul continutului platit, afirmand ca acest deziderat este deja atins. "Oamenii vor plati pentru continut. Nu suntem ingrijorati din acest motiv", a spus el.
Blake Krikorian, fostul CEO al Sling Media, spune, pe de alta parte, ca televiziunile si-au sapat singure groapa "piratandu-si singure propriile show-uri, pe care le-au publicat pe internet". "Acum televiziunile incearca sa bage iar inapoi in sticla spiridusul", a adaugat el. O afirmatie putin optimista a fost facuta si de fostul executiv AOL Ted Leonsis, care a spus ca firmele care cred ca pot forta consumatorii sa plateasca pentru continut vor fi "dezamagite".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO