Business Hi-Tech

Piata softului pentru companii se va maturiza peste 4-5 ani

06.04.2006, 00:00 19

Solutiile software pentru afaceri vor deveni obligatorii pentru companiile romanesti care vor sa faca fata concurentei dupa integrare. Pe aceasta piata se bat companii de talie mondiala precum Oracle sau SAP, dar si companii locale precum Softwin sau Siveco.

Piata aplicatiilor software pentru companii, care a fost in 2004 de 35,3 milioane de dolari (29,40 mil. euro), va creste in perioada 2005-2009 cu o medie anuala de 19,7%, conform companiei de cercetare a pietei IDC.

In acest moment sectorul bancar este "cel mai important consumator pe aceasta piata", reprezentand 20% din piata din acest an, conform lui Valentin Tomsa, directorul SAP Romania.

"In 2006, piata va fi de aproximativ 35-40 milioane de euro in licente si mentenanta pentru segmentul mediu si mare de companii", spune si Cosmin Mares, director de comunicare in cadrul companiei Softwin.

Pe aceasta piata, alti mari "consumatori" sunt de cativa ani utilitatile, administratia publica si operatorii de telefonie fixa si mobila. Fiecare din sectoarele acestea se afla in diferite stadii de maturitate din punctul de vedere al infrastructurii IT, iar nevoile difera semnificativ de la un sector la altul.

"Segmentul bancar a solicitat cu precadere solutii profesionale si de avengura in zona CRM, mai precis centre de contact cu clientii, solutii de vanzari, marketing si de raportare bazate pe business intelligence", spune Mares. "In zona de distributie se remarca cu precadere solutiile de vanzari indirecte prin distribuitori si solutii complexe de raportare".

Conform specialistilor din piata, piata aplicatiilor software pentru companii este abia la inceput si se va maturiza abia in 2010. Pana atunci, se vor produce mai multe schimbari, majoritatea fiind provocate de intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.

Poate cel mai important efect al aderarii va fi accelerarea achizitiei de tehnologie, solutii si mai ales a consultantei de business si management, aceasta fiind singura cale de aliniere la competitia din UE. Nu mai este o noutate pentru nimeni ca dupa aderare companiile din Europa nu vor mai fi impiedicate de nici un obstacol sa concureze "la fata locului" cu firmele romanesti", precizeaza Mares.

Tomsa este de parere ca IMM-urile vor fi unul dintre motoarele pietei in urmatorii ani. Daca ne referim generic la IMM-uri, ceea ce ne diferentiaza in acest moment de competitorii regionali este pretul final al produselor sau serviciilor, dat de o mana de lucru mai ieftina. "Insa, nici inovatiile, nici superioritatea tehnica a siste-melor de productie si nici activitatile de nisa nu vor mai constitui un avantaj pentru mai mult de cativa ani, pentru ca acestea nu pot inlocui o stra-tegie de business bine pusa la punct si dublata de uneltele potrivite pentru a o implementa", a spus Mares. "Din pacate, in Romania majoritatea companiilor mai intai se lovesc cu capul de pragul de sus si nu au o atitudine preventiva", este de parere Mares.

"Avem de a face cu un comportament neorientat pe dezvoltare si eficientizare prin tehnologie, ci mai degraba pe cresterea profitabilitatii prin reducerea costurilor. Unii manageri romani nu sunt convinsi ca utilitatea este pe masura investitiei", a spus Anca Crahmaliuc, director de marketing la Siveco.

"In mod normal, solutiile software trebuie sa determine achizitia de hardware in functie de cerintele respectivelor solutii. In Romania de multe ori se cumpara mai intai partea hardware si alegerea unei solutii software este abia pasul doi", precizeaza Tomsa.

Insa, pentru cel putin 3-5 ani de acum inainte piata va fi dominata de vanzarile de hardware, si abia apoi acestea vor fi echilibrate de vanzarile de soft, conform lui Mares. Romania va urma de fapt tendinta unor tari precum Cehia sau Polonia. Este insa probabila accelerarea unor pasi prin care celelalte tari deja au trecut, este de parere Mares.

Specialisti din piata sunt de parere ca majoritatea IMM-urilor vor adopta in urmatorii ani solutii software ERP (enterprise resource planning). "Nivelul de educatie asupra solutiilor ERP este relativ scazut si exista o mare nevoie de informare in acest domeniu", spune Crahmaliuc. "Conform unui studiu realizat in 2005, sunt manageri care nu cred ca o solutie informatica poate gestiona atatea procese si activitati, considerand ca organizatia merge foarte bine cu aplicatiile dezvoltate in-house sau ca fluxurile de activitati sunt bine definite si nu necesita sa fie automatizate", a adaugat ea.

Urmatorul efect al aderarii si al maturizarii pietei de solutii software pentru companii va fi o schimbare din punctul de vedere al jucatorilor pe piata locala.

Odata cu maturizarea piata nu va mai permite decat supravietuirea companiilor specializate pe industrii si solutii. "Vremea companiilor de toate pentru toti va apune odata cu maturizarea pietei." Intrarea in UE va obliga companiile sa devina mult mai puternice pe competentele cu valoare adaugata foarte mare precum business intelligence, arhitectura de sistem, marketing sau suport postvanzare.

"In primul rand se va produce o consolidare a jucatorilor pe piata. Daca acum exista 15-20 de jucatori, in cativa ani vor ramane mai putin de 10", considera Tomsa.

Si de fapt cine si de ce tip de aplicatii software va avea nevoie? Complexitatea solutiilor care se impun variaza direct proportional cu factori precum marimea companiilor, numarul de clienti sau furnizori. "Nu putem spune ca un retailer, un producator sau un furnizor de servicii are nevoie de solutii mai avansate. Ceea ce este cu adevarat necesar este o solutie perfect adaptata nevoilor reale ale companiilor respective. O solutie aleasa gresit nu va face decat sa ingreuneze desfasurarea activitatilor in compania respectiva", cosidera Mares. De fapt, aici intervine rolul de consultant al companiei care ofera solutia IT, dublat de discernamantul echipei de conducere a companiei cumparatoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO