Business Hi-Tech

Pe masura ce tonurile de apel se demodeaza, operatorii telecom au identificat o noua sursa de venituri: tonurile de tip ringback

16.04.2008, 15:16 16

Industria muzicii se orienteaza catre o noua sursa de venit: tonurile de tip ringback, scrie presa internationala. Tonurile de tip ringback sunt melodiile pe care un utilizator le asculta in momentul in care efectueaza un apel.
Astfel, in momentul cand un utilizator apeleaza un alt client al unei retele de telefonie mobila el va auzi in locul clasicului sunet al unui telefon clasic o melodie selectata de destinatarul convorbirii.
Acestea reprezinta de asemenea singura zona de crestere serioasa de pe piata aplicatiilor muzicale pentru telefoanele mobile din ultimul an. Potrivit datelor furnizate de M:Metrics, o autoritate in analiza segmentului media pentru telefonia mobila, numarul celor ce au achizitionat un astfel de ton ringback a crescut cu 69 de procente in februarie 2008 fata de aceeasi luna a anului trecut.
Prin comparatie, segmentele tonurilor de apel si al imaginilor de fundal nu s-au situat in tandem cu tendinta generala de crestere de pe aceasta piata. Ambele au inregistrat majorari de doar 4,3 procente, respectiv 6,2 procente pentru acelasi interval de timp.
"Cresterea segmentului tonurilor de tip ringback se inscrie pe o traiectorie foarte optimista", a declarat din partea M:Metrics analistul Mark Donovan.
Pentru industria muzicala, care s-a bazat mult timp pe tonurile de apel pentru telefoanele mobile in vederea suplimentarii veniturilor de pe segmentul digital, aceasta tendinta are atat implicatii financiare, cat si promotionale.
Conform statisticilor BMI, organizatie pentru drepturile artistilor, veniturile generate de tonurile de apel in SUA s-au diminuat cu mai mult de 8 procente sau 50 de milioane de dolari (31,65 milioane de euro) in 2007. Aceasta scadere s-ar putea mentine si pentru anul acesta, concretizandu-se in sume de aproximativ 40 mil. $ (25,32 mil. euro) sau 7 procente. Totusi vanzarile de tonuri ringback sunt asteptate sa compenseze acest declin, generand venituri de 70 mil. $ (44,31 mil. euro) pentru anul 2008.
"Vanzarile de tonuri ringback sunt in momentul de fata o sursa stabila si sigura de venituri", a declarat directorul pentru marketing mobil al RCA Records, Sean Rosenberg.
Marile case de discuri de muzica si analistii arata in directia Verizon Wireless ca principal operator de pe piata tonurilor de tip ringback. Succesul acesteia se datoreaza in mare unei strategii de marketing mult mai robuste decat a altor operatori. De asemenea, reteaua de telecomunicatii este singura ale carei vanzari de tonuri de apel sunt asemanatoare cu cele de tip ringback.
Acest lucru inseamna ca potentialii clienti ce aleg sa achizitioneze un anumit ton de apel vor fi de asemenea intrebati printr-un mesaj daca vor sa cumpere si un ton ringback cu aceeasi melodie. Pentru moment, tonurile de apel sunt forma dominanta a pietei. Melodia "No One" a artistei Alicia Keys a reusit sa genereze vanzari de 2 milioane de tonuri de apel si 500.000 de tonuri ringback.
Dincolo de profitul generat, aceste tonuri de tip ringback sunt folosite si pentru a promova noi lansari de piese si artisti si de a pune in valoare portofoliul existent al artistilor.
Desi ambele sunt clipuri de 30 de secunde ale unor melodii, tonurile de apel si cele ringback sunt doua aplicatii fundamental diferite.
In timp ce tonurile de apel pot fi ascultate de toti cei care se afla langa un telefon mobil care suna, tonurile ringback nu pot fi ascultate decat de cei care apeleaza.
Mai mult, tonurile ringback pot fi personalizate, putand fi rulate doar pentru anumite persoane.
Totusi, conform unor surse din cadrul industriei muzicale, tonurile de tip ringback sunt inca la inceput si nu sunt vandute mai bine decat tonurile de apel obisnuite.
Piata muzicii de telefonie mobila este dominata de genuri muzicale precum R&B sau hip-hop.
Extinderea acestui format este bazata pe marketing. Sony BMG si Warner Music Group au angajat artisti pentru a explica, prin intermediul unor scurte filmulete, ce sunt tonurile acestea si sa-si incurajeze fanii sa le cumpere.
Filmuletele sunt postate pe YouTube si site-ul Mobility al AT&T. Puterea unor astfel de strategii de marketing a transformat spre exemplu melodia "Don't hurt me" a interpretului Blake Shelton in numarul unu in vanzari la operatorul telecom AT&T.
Industria de muzica si wireless considera ca o politica mai pronuntata de marketing este necesara in ceea ce priveste tonurile de tip ringback, insa exista dispute in ceea ce priveste cine ar trebui sa faca acest lucru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO