Business Hi-Tech

Operatorii telecom de pe piata locala cauta formula cresterii veniturilor, in ciuda cresterii fara precedent a gradului de concurenta

05.09.2007, 18:51 13

Razboiul pentru clienti noi si mentinerea bazei actuale de utilizatori, in conditiile celui mai ridicat grad de competitie de pe piata locala de comunicatii, obliga operatorii de telefonie fixa si mobila de pe piata locala sa ofere mai multe servicii pentru aceiasi bani si sa se afle intr-o permanenta campanie promotionala.
Anticipat drept anul cu cel mai ridicat grad de concurenta de pe piata locala de servicii de telefonie fixa si mobila, internet si televiziune - 2007 pare a corespunde cu estimarile facute anul trecut de cei mai mari operatori de pe piata locala. De la inceputul anului, cei mai mari jucatori din piata de telefonie mobila au desfasurat constant campanii promotionale care incurajau cresterea utilizarii retelei si serviciilor si adaugarea de noi clienti - chiar daca tarifele de lista au ramas in marea lor majoritate intacte, fapt explicabil pentru o piata pe care este inca loc considerabil de crestere. Cele mai drastice mutari au avut insa loc pe piata de telefonie fixa, care se afla intr-o scadere constanta, si unde operatorii au fost nevoiti sa diminueze nominal tarifele, uneori chiar cu procente putin uzuale - de 50%.
Pe piata de telefonie mobila exista inca puternice resurse de crestere - avand in vedere ca pentru finalul acestui an rata de penetrare a telefoniei mobile este estimata la peste 90%, dar aceasta ar putea atinge si 120-130% in perioada urmatoare. Operatorii de telefonie mobila de pe piata locala se asteapta ca principalul motor de crestere al pietei locale, care a depasit deja 17 milioane de utilizatori, sa nu fie acela ca fiecare roman sa achizitioneze o cartela sim, ci tendinta ca fiecare roman sa aiba nu unul, ci mai multe telefoane mobile.
Competitia dura pe achizitia de noi clienti poate fi remarcata prin promotiile agresive desfasurate de primii operatori de telefonie mobila din piata, unde cuvintele cheie sunt aproape invariabil "50% reducere" si "gratuit". Pe de alta parte, prin comparatie cu telefonia fixa, se poate observa ca operatorii de telefonie mobila nu au recurs inca la reduceri semnificative ale tarifelor de lista - avand in vedere ca piata inca permite acest lucru.
Piata de servicii triple-play a inregistrat insa in acest an unele dintre cele mai importante schimbari in pachetele tarifare. Pe aceasta piata se lupta trei mari operatori, respectiv Romtelecom, UPC Romania si RCS&RDS - fiecare dintre ei urmarind sa-si conserve baza de clienti care le aduce grosul veniturilor (telefonie fixa si cablu TV).
Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa, a facut primul pas in luna noiembrie a anului trecut, atunci cand a lansat serviciul de televiziune digitala prin satelit Dolce, furnizat la un pret redus pentru clientii sai. Mutarea - considerata si de concurenta - cea mai buna a Romtelecom din 2006, se inscrie in strategia operatorului de a lega cat mai multe servicii de linie fixa pentru a determina clientii sa nu plece din retea.
Scaderea puternica a numarului de clienti si concurenta puternica a fortat Romtelecom sa faca si pasi mai agresivi, respectiv sa reduca cu 50% tarifele pentru serviciul de acces la internet Clicknet si sa furnizeze apeluri nelimitate in reteaua proprie, in unele conditii, pentru abonamentele cu minute incluse. Dupa aceste anunturi de la sfarsitul lunii mai, Romtelecom a ridicat miza, adaugand posibilitatea ca utilizatorii sai sa sune nelimitat in retelele rivalilor din telefonia fixa si reducand cu 30 de euro tariful lunar al celui mai scump pachet de acces la internet. Romtelecom furnizeaza totusi, fara nicio restrictie, apeluri nelimitate in reteaua proprie si a rivalilor din telefonia fixa doar cu un tip nou de abonament, introdus in luna mai, care are un tarif lunar de 11,2 euro. Veniturile din abonamentele la telefonia fixa reprezinta principala sursa de venituri ale operatorului. Conform oficialilor companiei, in acest an noile surse de venituri - internetul, serviciile de date pentru companii si televiziunea - au inceput sa compenseze pierderile generate de scaderile din telefonie.
Romtelecom are insa de infruntat o competitie puternica, RCS&RDS spre exemplu, furnizand gratuit serviciul de telefonie fixa - la care sunt adaugate si cateva sute de minute de convorbiri - ca bonus la abonamentul de cablu TV.
La aceasta se adauga si UPC Romania, cel mai mare operator de cablu TV de pe piata locala, care a lansat in urma cu trei luni pe piata un abonament care include apeluri nelimitate si gratuite in orice retea de telefonie fixa. Compania desfasoara si alte oferte, proiectate sa mentina baza de clienti de pe cablu TV.
Conform datelor furnizate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei, clientii persoane juridice au fost anul trecut singurii care continua sa achizitioneze servicii de telefonie fixa, pe o piata aflata in declin, incepand cu anul 2004.
Numarul de clienti persoane fizice pentru serviciile de telefonie fixa a scazut de la 3,935 milioane in 2004 la 3,664 milioane in 2006, in timp ce numarul clientilor-companii a crescut constant, ajungand la 559.629 la finele anului trecut.
Numarul legaturilor la internet in banda larga (broadband) a atins 1,764 milioane de conexiuni la finele anului 2006, in crestere cu 134,9% fata de 2005, conform datelor preliminare anuntate de autoritatea de reglementare in comunicatii. Aproape 40% din numarul conexiunilor broadband au ca suport tehnologia mobila (CDMA/EVDO, EDGE, 3G).
Anul trecut, cele mai ridicate rate de crestere in ceea ce priveste furnizarea de servicii de acces la internet in banda larga au fost inregistrate de conexiunile furnizate prin xDSL (1.075%) si cele furnizate prin retelele de cartier si satelit (211%). Valoarea pietei telecom a crescut anul trecut la 3,5 mld. euro, cu 500 milioane euro mai mult fata de 2005.


Lupta acuta in telefonia mobila

Promotiile curente ale primilor trei operatori din piata pentru a atrage clienti cu abonament.

Orange Romania (pentru un abonament nou de 3 euro, contractat pe 2 ani) - 50% reducere pentru apelurile nationale in timpul saptamanii, timp de 6 luni (tarif de 0,055 euro/minut pentru apeluri in Orange si retele fixe si de 0,08 euro/minut pentru apeluri in alte retele nationale mobile); 70% reducere pentru apelurile nationale in weekend, timp de 6 luni; 200 de minute in retea, valabile 3 luni; 150 de SMS-uri in retea cu 1,5 euro/luna, timp de 3 luni; abonament gratuit 3 luni.

Vodafone Romania (pentru un abonament nou pe 2 ani) - 50% reducere la abonament in primele 5 luni, in cei 2 ani de contract; acces gratuit in portalul Vodafone live! in primele 5 luni de contract; o optiune valabila pe toata durata contractului, care asigura 250 de minute in retea, lunar, pentru apeluri intre 8 seara si 8 dimineata de luni pana vineri si tot weekend-ul, sau apeluri video oricand, timp de 10 luni la 2 $/luna; o optiune care asigura 250 de mesaje (SMS si MMS) in retea, lunar, pentru 2 $/luna.

Cosmote Romania (pentru un abonament nou de 3 euro, contractat pe 2 ani) - abonamentul gratuit in primele 2 luni ale fiecarui an contractual; 30 de minute nationale gratuite, lunar, pe toata durata contractului; 600 de minute nationale; cu o extraoptiune de 3 euro pe luna - lunar, 500 de minute si 500 de SMS-uri in retea, indiferent de zi sau palierul orar, pentru orice numar Cosmote.


Nu cedeaza nimeni nici pe fix

Promotiile curente ale primilor trei operatori de pe piata de telefonie fixa & internet.

Romtelecom - pentru clientii noi, instalare fara taxe a telefonului fix, 3 luni abonament gratuit, factura detaliata si o optiune de voce gratuit - pentru contract pe un an; pentru contractele pe 2 ani, abonamentul gratuit e pe 6 luni, iar operatorul ofera si un telefon fix gratuit; tariful lunar pentru cel mai scump abonament de acces la internet prin Clicknet a fost redus cu 30 de euro; apeluri nelimitate in reteaua Romtelecom si orice alta retea fixa, in afara orelor de varf, pentru cel mai ieftin abonament cu minute incluse.

UPC Romania (pentru clientii exstenti pe cablu TV, daca se incheie un abonament pe 1 an): pentru 40 de lei/luna, un pachet care include acces la internet cu 1,5 Mbps viteza de download, serviciu de telefonie fixa cu convorbiri nelimitate in orice retea fixa nationala, in afara orelor de varf; pentru 70 de lei/luna, un pachet care include acces la internet 3 Mbps viteza de download, serviciu de telefonie fixa cu convorbiri nelimitate in orice retea fixa nationala.

RCS&RDS - instalare cablu TV fara taxa de instalare; abonament gratuit la telefonie fixa care include 100 de minute de convorbiri in reteaua RDS.Tel si 50 in Romtelecom; taxarea apelurilor la intervale de 10 secunde, din primul minut; servicii furnizate fara taxa; pentru abonamentele la serviciile de acces la internet FiberLink, trei luni de abonament gratuit pentru clientii noi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO