Business Hi-Tech

Operatorii telecom cheltuie miliarde de dolari pe servicii de televiziune prin linii telefonice

13.03.2007, 20:36 22

Confruntate cu scaderea veniturilor in segmentele principale de activitate, companiile telecom din intreaga lume cheltuiesc miliarde de dolari pentru a construi retele de mare viteza care pot oferi servicii IPTV (Internet Protocol Television) - televiziune digitala, video-on-demand, servicii interactive - prin intermediul liniilor telefonice existente, scrie International Herald Tribune. Companiile telecom insa ar putea avea dificultati in convingerea consumatorilor sa se aboneze la serviciu.
Cel mai mare obstacol il constituie faptul ca oamenii au deja multe alternative pentru serviciile de televiziune digitala, sustin analistii. Consumatorii pot apela la operatorii de cablu sau satelit, iar in unele tari au fost introduse servicii gratuite de televiziune digitala terestra. Servicii online precum YouTube si Joost se dezvolta rapid pe Internet. Luand in considerare multitudinea alternativelor, chiar mai este nevoie de IPTV? "Aceasta este intrebarea cheie", considera Lars Godell, analist la Forrester Research.
Dintre toate companiile care mizeaza pe succesul IPTV, Verizon a investit cea mai mare suma, construind in Statele Unite o noua retea de fibra optica in valoare de 18 mld. dolari (13,69 mld. euro). Companii precum Deutsche Telekom, France Telecom si Telecom Italia au anuntat si ele investitii mari in retele de mare viteza.
Nortel, Cisco Systems, Alcatel-Lucent si Juniper Networks, companii care produc routere, swtich-uri, convertoare TV si alte echipamente de infrastructura, deja castiga de pe urma acestor investitii, declara executivii companiilor. Microsoft, care produce software pentru gestionarea drepturilor de autor pentru continutul digital (DRM), serviciile video la cerere (VOD) si ghidurile electronice ale programelor (EPG), a beneficiat in urma dezvoltarii IPTV.
"Televizunea de azi este invechita - similara cu PC-urile din anii 1980", a declarat Christine Heckart, director de marketing la Microsoft TV, care ofera solutii software pentru operatori IPTV precum AT&T in Statele Unite, Club Internet in Franta si Swisscom in Elvetia. Un alt motiv pentru care IPTV s-a comercializat greu este pentru ca majoritatea oamenilor nici nu stiu ce este, sustin analistii. Desi IPTV este un acronim pentru "Internet Protocol Television", serviciul nu este oferit prin Internet. Asemanator cu cablul TV clasic, IPTV utilizeaza o retea inchisa si convertoare TV pentru a oferi si decoda semnalul video. Deci, este cu totul diferit de noile servicii Web TV precum Joost, care sunt accesate prin Internet si vizionate pe PC.
Analistii declara ca aproximativ cinci milioane de consumatori din intreaga lume sunt abonati la servicii IPTV, dar acestia sunt concentrati in zone precum Hong Kong, Franta, Belgia si Islanda, unde conditiile de pe piata au fost favorabile. In celelalte parti ale globului, IPTV ar putea fi atractiv pentru ca este deseori oferit pe aceeasi factura cu serviciile de telefonie si acces la Internet (asa numitul sistem Triple Play).
Eric Abensur, vicepresedinte al diviziei Orange din Marea Britanie a France Telecom, considera ca pana in 2010 vor fi peste 100 de milioane de abonati IPTV in intreaga lume. Conform firmei de cercetare MRG, cifrele vor fi doar jumatate din estimarile lui Abensur. Ovum, o alta firma cercetare, este si mai conservatoare, anuntand sub 30 de milioane de abonati pana in 2010, insa estimarea nu include serviciul video la cerere (prin care utilizatorii pot comanda si vizualiza instantaneu anumite filme, concerte sau programe TV - oricand doresc sa le vada).
In Franta, serviciile IPTV oferite de peste sase operatori au atras aproape un milion de clienti. In Islanda, prima tara din lume cu o retea nationala IPTV, un sfert din cetateni sunt abonati la serviciu, sustine David Gunnarsson de la Siminn, o firma islandeza de telecomunicatii. Operatorul PCCW din Hong Kong are 750.000 de abonati, a declarat Paul Berriman, seful departamentului de dezvoltare strategica al companiei.
Insa pe pietele unde serviciile de televiziune prin cablu si satelit sunt raspandite, IPTV va avea dificultati, considera analistii. In Germania, spre exemplu, majoritatea caselor sunt conectate la televiziunea clasica prin cablu, iar consumatorii nu par dispusi sa plateasca in plus pentru televiziune digitala terestra sau prin satelit. Peste o jumatate din locuintele din Marea Britanie au trei metode de a obtine televiziunea digitala - platind operatori de satelit si cablu sau prin serviciul gratuit de televiziune terestra Freeview.
Multe companii telecom au lansat pachete "triple play", care includ IPTV, servicii de voce si conexiune la Internet. Unii operatori, in incercarea atragerii noilor clienti, ofera in pachet si servicii de telefonie mobila, dand nastere asa numitului "quadruple play". Companiile telecom spera sa atraga clienti investind in continut media.
Drepturile de difuzare a meciurilor importante de fotbal au ajutat Belgacom sa atraga numerosi clienti, avand 140.000 de abonati la sfarsitul anului trecut. Un alt pioner IPTV, Fast Web din Italia, a apelat la fotbal pentru a-si construi un public.
Insa achizitionarea drepturilor asupra materialelor video este scumpa. Godell, analist la Forrester, a declarat ca firmele telecom a trebuit sa plateasca firmelor media circa doua treimi din veniturile IPTV, micsorandu-si astfel marjele profitului operational. Daca operatorii telecom nu actioneaza curand, ar putea pierde si mai mult, sustin analistii. Continutul video se digitizeaza si migreaza online, insa companiile telecom nu vor beneficia daca oamenii prefera servicii deschise precum YouTube sau Joost.
Unii operatori ar dori sa obtina venituri taxand site-urile video care consuma multa latime de banda. Aceasta este o problema delicata in Statele Unite, unde companii din Silicon Valley, care beneficiaza de pe urma utilizarii gratuite a Internetului, au criticat proiectul "net neutrality", care le permite doar celor care platesc anumite taxe sa-si incarce continutul pe Internet.
Companiile telecom si unii analisti considera ca renuntarea la proiect ar putea grabi ziua in care Internetul va ajunge la un blocaj.
Fara posibilitatea de a taxa consumatorii de latime de banda, firmele telecom sustin ca nu vor mai putea sa-si modernizeze aparatura necesara gestionarii traficului imens din era digitala. "Daca oficialii Joost si YouTube cred ca vor putea utiliza gratuit latimea de banda a operatorilor, atunci vor exista probleme", a declarat Godell.

Entuziasm fortat

Confruntate cu scaderea veniturilor din businessul traditional, companiile telecom cheltuie miliarde de dolari pe construirea unor retele prin care sa ofere televiziune IP

Cele mai mari investitii apartin operatorului american Verizon, care va cheltui 18 mld. de dolari pe un proiect IPTV

In prezent exista cinci milioane de abonati in intreaga lume, iar estimarile privind numarul viitor de clienti variaza intre 30 si 100 de milioane de utilizatori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO