Business Hi-Tech

O aplicatie care poate bloca reclamele de pe internet ingrijoreaza industria publicitatii online

10.09.2007, 20:07 753

Reprezentand inca produse de nisa pentru multi utilizatori care navigheaza pe internet, ad-blocker-ele ar putea juca un rol important in dezvoltarea viitoare a internet-ului. Spre exemplu, programul Adblock Plus, o extensiune gratuita pentru browser-ul Firefox de la Mozilla, elimina orice urma comerciala de pe site-urile vizitate, bannerele si reclamele personalizate Google care insotesc rezultatele unei cautari disparand de pe pagina, scrie International Herald Tribune.
Desi multi utilizatori ar intampina cu bucurie o astfel de aplicatie, ad-blocker-ele reprezinta un adevarat cosmar pentru companiile care ani de zile erau ingrijorate ca internet-ul nu ar putea sustine un plan de afaceri pentru publicitate.
Momentan insa, jucatorii principali s-au hotarat sa ignore fenomenul. Nici Google, nici CNN spre exemplu, nu au dorit sa comenteze asupra programelor de tip ad-blocker ce pot fi adaugate browser-ului Internet Explorer de la Microsoft, cea mai utilizata aplicatie pentru accesarea web-ului. Aceste extensii pentru Internet Explorer nu sunt insa neaparat gratuite si nu functioneaza la fel de eficient precum Adblock Plus.
Oferta de astfel de programe este bogata, iar pachetele de aplicatii de securitate (antivirus si firewall) precum ZoneAlarm deja integreaza aplicatii care blocheaza reclamele.
Adblock Plus "nu este suficient de popular, iar atacarea sa ar fi o pierdere de timp", a declarat Vladimir Palant, dezvoltatorul aplicatiei open-source, justificand de ce nu a fost contactat inca de catre companii mari precum Google.
El a estimat ca sunt circa 2,5 milioane de utilizatori ai programului in intreaga lume. "Numarul acestora creste constant", a precizat Palant, adaugand ca Adblock Plus castiga intre 300.000 si 400.000 de utilizatori noi in fiecare luna.
Palant, un programator de 27 de ani din Germania, nu este impotriva ideii de publicitate online. El chiar apreciaza mesajele publicitare afisate de Google impreuna cu rezultatele unei interogari a motorului de cautare, precizand ca acest tip de reclama este util si neinvaziv. Aceasta nu inseamna insa ca Adblock nu va restrictiona reclamele de la Google, ci doar ca Palant va trebui sa isi personalizeze aplicatia astfel incat sa permita afisarea acestora.
Analistii sunt de parere ca programe precum Adblock Plus au potentialul de a deveni o versiune pe computer a video recorderelor digitale - o metoda eficienta de a "sari" peste reclame - insa aceasta metoda nu necesita achizitionarea unor echipamente hardware specializate sau plata unor abonamente.
Fiind un proiect open-source, Adblock Plus este modelat de catre persoanele care doresc sa contribuie. Astfel, nimeni nu poate ajunge la o intelegere cu un site sau un grup de site-uri pentru a stabili modul de functionare al programului.
Pana in prezent, opozitia a fost condusa de un grup restrans de site-uri care si-au propus ca nici un utilizator al browser-ului Firefox sa le poata accesa site-urile.
O astfel de pagina, whyfirefoxisblocked.com, avertizeaza utilizatorii cu urmatorul mesaj: "Ati ajuns la aceasta pagina pentru ca site-ul pe care ati incercat sa il accesati blocheaza browser-ul Firefox. Blocarea reclamelor in general este considerata furt, iar problema adevarata este pozitia Adblock Plus de a nu permite administratorilor de site-uri sa blocheze persoanele care utilizeaza aceasta extensie. Blocarea browser-ului Firefox este singura alternativa".
In mod similar, administratorii de site-uri concepute in Linux au profitat de o eroare a browser-ului Microsoft Internet Explorer 6 pentru a bloca utilizatorii. In momentul accesarii unui astfel de site, browser-ul se bloca, fiind necesara repornirea acestuia.
Palant nu este de acord cu argumentele aduse de catre grupul whyfirefoxisblocked.com. "Exista o singura metoda pe care te poti baza ca sa te asiguri ca reclamele tale nu sunt blocate - asigura-te ca utilizatorii nu vor sa le blocheze", sustine Palant, adaugand ca reclamele ar trebui utilizate intr-un mod care nu deterioreaza experienta de navigare.
Pentru moment, aceste dezbateri au loc in zonele periferice ale internetului - blog-uri, forumuri de discutii. Prima parte a unui raspuns din partea corporatiilor fi de natura tehnologica si nu legala, este de parere Randal Picker, profesor de drept la Universitatea din Chicago care a studiat problemele de copyright legate de TiVo, dispozitivele video digitale care permit utilizatorilor sa evite reclamele din pauzele publicitare ale emisiunilor.
El sustine ca operatorii de televiziune nu isi pot schimba semnalul pentru a elimina utilitatea aparatelor TiVo. In schimb, administratorii de site-uri web pot utiliza o tehnologie care complica procesul de filtrare al ad-blocker-elor.
O alternativa propusa de Palant ar fi gazduirea reclamelor pe propriile servere ale companiei care vand publicitate. "Aceasta solutie are avantajul principalele reguli ale filtrelor, care vizeaza servere mari ce gazduiesc continut publicitar, vor fi evitate. Insa, nici o metoda nu este sigura", a mai spus Palant.
Singura corporatie care a adoptat o pozitie oficiala fata de sistemele de blocare a reclamelor online a fost Microsoft, cel mai mare producator de software din lume. Compania se afla intr-o pozitie inedita, avand in vedere faptul ca este operatorul unuia dintre cele mai mari site-uri de pe internet, produce cel mai utilizat browser web, care concureaza cu Firefox, si este implicata in businessul publicitatii online prin portalul MSN si motorul de cautare Windows Live Search.
Oficialii Microsoft au laudat succesul inregistrat de decizia de a permite tertilor de a dezvolta extensii pentru Internet Explorer, precizand ca aceste soft-uri aduc valoare in plus browser-ului.
"Printre extensiile create se numara si aplicatii care blocheaza reclame si mesaje publicitare. Nu ar fi potrivit ca Microsoft sa comenteze asupra calitatilor sau deficientelor unei extensii sau a unui grup de extensii. Presupunand ca nu au fost concepute in scopuri malitioase si nu compromit intimitatea si securitatea utilizatorilor, Microsoft este incantata sa vada extensii noi care sporesc numarul de optiuni pe care utilizatorii le au la dispozitie pentru a-si imbunatati experienta de navigare pe internet", au mai precizat reprezentantii Microsoft.
Segmentul publicitatii online este asteptat sa depaseasca in dimensiune sectorul publicitatii traditionale din presa scrisa in Statele Unite pana in 2011, sustin experti din industrie.
Piata publicitatii online va atinge o valoare de 62 mld. dolari (45,2 mld. euro) in 2011.

Fara reclame pe internet

Adblock Plus, o extensie gratuita pentru browser-ul web Mozilla Firefox, elimina orice reclama de pe site-urile vizitate.

Utilzand aplicatia, bannerele si reclamele personalizate Google care insotesc rezultatele unei cautari dispar de pe pagina.

Softul creat de programatorul german Vladimir Palant a generat o miscare de protest, mai multe site-uri coalizandu-se pentru a bloca aplicatia.

Contestatarii AdBlock cred ca "blocarea reclamelor este un furt" si cer ca administratorii web sa aiba posibilitatea sa blocheze utilizatorii softului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO