Business Hi-Tech

Miza luptei pentru noua licenta de comunicatii mobile: Serviciile de internet fara fir, intr-o frecventa cu costuri mici de instalare

01.09.2008, 22:58 33

Serviciile de voce si acces la internet care pot fi furnizate prin frecventa de 410-415/420-425 Mhz la costuri semnificativ mai mici decat prin tehnologia 3G sau prin realizarea unei retele din fibra optica sau cablu au provocat un interes enorm pentru licenta scoasa la vanzare de stat, declansand un razboi dur, juridic si de culise, intre principalii jucatori de pe piata locala telecom.
Posibilitatea de a acoperi eficient si la costuri mici zone mari de teritoriu reprezinta unul din motivele cheie ce au generat interesul pentru aceasta licenta. Astfel, benzile de frecvente in 400 Mhz permit acoperirea cu mai putine antene a unui teritoriu mai mare decat in cazul tehnologiei 3G, spre exemplu, costurile fiind semnificativ mai mici.
Aceste caracteristici ale spectrului fac posibila utilizarea acestei licente, spre exemplu, pentru acoperirea cu servicii de voce si date a mediului rural - o zona unde e greu de crezut ca vreun operator va decide sa instaleze o infrastructura de fibra optica sau cablu TV.
Piata locala de servicii internet are inca un potential semnificativ de crestere, fata de piata de telefonie mobila sau fixa, spre exemplu, ceea ce sporeste presiunea pe operatori de a obtine licenta scoasa la vanzare de stat. Potentialul pietei locale este relevat atat de vanzarile tot mai mari de PC-uri, cat si de statistici ale UE care arata ca suntem la coada clasamentului din Uniune la utilizarea internetului.
Pe langa avantajele generate de cheltuielile mai mici de realizare a retelei, licenta are si un cost initial de achizitie foarte mic, de circa 1 milion de euro.
Avantajele competitive importante sau pierderile provocate de obtinerea/pierderea licentei de comunicatii mobile scoase acum la vanzare au ridicat la maximum tensiunea intre operatorii interesati de licenta, care au pornit un razboi juridic si de culise pentru a nu iesi in pierdere in urma procedurii de selectie desfasurate de ANRCTI, pe baza unei hotarari emise de guvern.
La ecuatia complicata de faptul ca toti marii jucatori prezenti pe piata telecom locala au interese divergente in ceea ce priveste aceasta "licitatie", se adauga si faptul ca licenta ar trebui sa duca la respectarea unei promisiuni mai vechi facute de Romania catre China: crearea in parteneriat a unui operator care sa concureze Romtelecom, dupa cum spun mai multe surse din piata. Romania urma sa contribuie cu licenta telecom iar China urma sa asigure echipamentele si finantarea.
Desi hotararea de guvern pe baza careia ANRCTI a demarat procedura de selectie a castigatorului licentei a fost emisa in ianuarie 2008, spiritele s-au incins abia la jumatatea anului, atunci cand arbitrul telecom a anuntat companiile care au cumparat caietul de sarcini, si, mai apoi, cele care au depus oferte pentru licenta.
Astfel, ANRCTI a primit patru oferte: Romtelecom, Saudi Oger Ltd. (actionarul Telemobil-Zapp), NetPoint (o firma detinuta de RCS&RDS) si Tactical Network (un fond de investitii ceh, care are in spate producatorul chinez de echipamente telecom ZTE si Posta Romana).
Ulterior acestui anunt, trei evenimente au sporit tensiunea si zvonurile existente in piata: incercarea unui grup de patru operatori de a bloca in instanta desfasurarea procedurii de selectie a castigatorului, demiterea de catre premier a sefului ANRCTI si emiterea de catre Consiliul Concurentei a unei precizari privind companiile care sunt eligibile de a participa la licitatie.
Orange, Vodafone, Zapp si RCS&RDS au atacat in contencios administrativ si fiscal actul normativ care reglementeaza acordarea licentei, incercand blocarea procedurii de selectie a castigatorului. Mai exact, cei patru operatori, reprezentati de avocatii de la Nestor, sustin ca blocarea participarii la "licitatie" a operatorilor care detin deja o licenta de telefonie si broadband mobil, precum si stabilirea unei taxe de licenta de 20 de ori mai ieftina decat cea 3G vor afecta climatul concurential.
La scurt timp dupa anuntarea celor patru oferte care vor fi evaluate de ANRCTI si lansarea actiunii judecatoresti pentru blocarea procedurii de desemnare a unui castigator, Gheorghe Oprescu - presedintele Consiliului Concurentei, a emis o precizare privind conditiile de participare la "concurs". Oprescu atragea atentia ANRCTI ca trebuie sa ia in calcul faptul ca in concurs nu se pot inscrie nici companiile ce apartin unor grupuri telecom ce ofera deja servicii de telefonie mobila in tara.
Precizarea emisa de concurenta a fost interpretata initial ca un semnal ca ANRCTI nu ar trebui sa permita participarea la "licitatie" a RCS&RDS, Romtelecom si Saudi Oger (Zapp) - avand in vedere faptul ca toate cele trei companii apartin unor grupuri ce au deja licente telecom. Conform unor surse din piata, insa, precizarea emisa de concurenta s-ar referi doar la companiile sau grupurile telecom ce au in Romania atat o licenta de telefonie mobila cat si una care sa permita furnizarea de servicii internet. In acest caz, in cursa ar ramane Romtelecom si fondul care are in spate Posta Romana. Oficialii Consiliului Concurentei nu au dorit sa comenteze aceste speculatii.
Reprezentantii casei de avocatura Bostina si Asociatii, care reprezinta interesele Ministerului Comunicatiilor in cadrul procesului intentat de cei patru operatori mentionati, par a sustine aceasta idee. "Prin HG 61/2008 s-a restrans doar dreptul de participare al operatorilor care detin deja licente in baza carora pot furniza atat servicii de telefonie mobila cat si de internet de banda larga mobil, orice alt operator poate participa la aceasta licitatie", au spus reprezentantii Bostina si Asociatii, care au depus in instanta o solicitare de respingere ca fiind neintemeiata a cererii depuse de Orange, Vodafone, Zapp si RCS&RDS.
La aceeasi data, Curtea de Apel Bucuresti a admis si cererea de interventie formulata de Romtelecom (reprezentati de avocatii de la Stoica&Asociatii) in interesul Guvernului, in litigiul declansat de operatorii Vodafone, Orange, Zapp si RCS& RDS. Pentru moment, procesul s-a amanat, urmatoarea infatisare fiind stabilita pe 9 septembrie, la o zi dupa ce ANRCTI ar urma sa anunte castigatorul licentei.
Este de asteptat ca lupta juridica dintre operatori sa atinga punctul culminant in perioada de 15 zile pe care ANRCTI o are la dispozitie dupa 8 septembrie de a emite licenta pe numele companiei desemnate castigatoare.




Ce interese au operatorii

Orange

Oficialii Orange spun ca ar putea utiliza intr-un mod avantajos licenta de comunicatii scoasa la vanzare de stat, si afirma ca actiunea lansata in instanta alaturi de
alti trei operatori "demonstreaza ca exista dubii in ceea ce priveste modul de organizare a licitatiei". Orange sustine ca prin conditiile stabilite de guvern "se ajunge in situatia in care noul competitor va beneficia de conditii mai bune decat ceilalti jucatori de pe piata locala".

Vodafone

Vodafone ar putea utiliza licenta pentru a-si extinde serviciile de date, blocand astfel si aparitia unui nou jucator. Oficialii companiei afirma ca ANRCTI ar trebui sa suspende procedura de selectie a unui castigator pentru licenta de comunicatii mobile avand in vedere "imposibilitatea participarii tuturor operatorilor mobili la licitatie si valoarea taxei de licenta,
care este de pana la 20 de ori mai mica decat taxele platite anterior de operatorii mobili".

Romtelecom

Un eventual castig ar rezolva o problema strategica pentru proprietarii Romtelcom si Cosmote, respectiv OTE si Deutsche Telekom: detinerea unei licente de internet mobil in Romania. "Apartenenta la un mare grup, Deutsche Telekom, este un atu important, insemnand expertiza, finantare, sinergii. Romtelecom ar putea folosi licenta pentru a dezvolta o retea care sa acopere mai ieftin (...) zone mai putin dense (...). Ar putea fi cea mai buna folosire a licentei", spune analistul telecom Nicolae Oaca.

RCS&RDS

Ca si ceilalti trei operatori alaturi de care a atacat in instanta hotararea de guvern pe baza careia se va stabili castigatorul noii licente, RCS&RDS este interesata sa blocheze aparitia unui nou competitor, si o eventuala intarire a Romtelecom. RCS&RDS are un interes particular in acest demers, avand in vedere eforturile considerabile depuse de companie pentru a-si face loc pe piata de telefonie mobila, prin practicarea unor tarife agresive, ce erodeaza marja de profit.

Zapp (Telemobil)

Saudi Oger, compania care detine operatorul Zapp, are un interes deosebit in aceasta licitatie. Licenta scoasa la vanzare poate oferi unei noi companii avantaje de care se bucura pana acum doar Zapp: costuri mai mici decat cele cu care opereaza competitia pentru acoperirea cu servicii de voce si date a unor arii intinse. Intrata pe mana unei alte companii cu resursele necesare pentru dezvoltarea rapida a unei retele, licenta poate pune presiune pe afacerile si valoarea Zapp.

Tactical Network (ZTE, Posta Romana)

Avand in spate Posta Romana si producatorul chinez de echipamente telecom ZTE, compania Tactical Network urmareste printre altele sa devina un studiu de caz de succes al implementarii echipamentelor si tehnologiilor chineze telecom in Uniunea Europeana. Compania ar beneficia de expertiza telecom a ZTE, care este, spre exemplu, furnizorul de echipamente pentru Zapp, care opereaza o retea de telefonie si date intr-un spectru de frecvente apropiat (450 MHz).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO