Business Hi-Tech

Graffiti-urile multimedia sterg granita dintre Internet si lumea reala

15.06.2005, 18:03 31

Data viitoare cånd va plimbati pe strada, priviti cu mai multa atentie in jur. Tehnologia va inconjoara din toate partile - si nu este vorba doar de liniile telefonice ori de cablurile de Internet. Trotuarul sau zidul casei pe långa care tocmai treceti s-ar putea sa aiba ceva sa va spuna. Le puteti asculta folosindu-va telefonul mobil.

Mai multi pioneri ai tehnologiei au lansat in ultimele luni servicii disponibile la nivel mondial, care duc comunicarea dintre Internet si lumea reala la un nivel cu totul nou, relateaza presa internationala.

Daca trimiteti un e-mail de pe mobil la o adresa scrijelita pe un perete, pe un panou publicitar sau, de ce nu, direct pe trotuar, veti primi imediat inapoi ceva pe telefon. Poate fi un text de salut, o fotografie, ori pur si simplu o mica istorie a unei cladiri din apropiere.

Peisajul urban va poate face cu ochiul si cu ajutorul unei sageti galbene adezive, lipita undeva in drumul dumneavoastra.

Unul din primele astfel de servicii a fost lansat in luna decembrie in orasul canadian Toronto. Botezat "Grafedia", acesta transforma niste aparent banale texte de tip graffiti in mici opere de arta. Daca observati undeva pe strada un text "måzgalit" in care un anumit cuvånt este scris cu albastru si subliniat (cam cum arata link-urile pe o pagina de Internet), sau care contine o adresa de e-mail care se termina cu "@grafedia.net", inseamna ca tocmai aveti de-a face cu un graffiti multimedia. Trimiteti un e-mail la adresa respectiva (daca cuvåntul subliniat ar fi "strada", mail-ul trebuie adresat la strada@grafedia.net) si veti primi inapoi o imagine digitala cu ceea ce a vrut autorul sa va transmita. De pilda, un graffiti din Sydney, Australia, infatiseaza cuvåntul "Love", iar daca trimiteti e-mail veti primi inapoi fotografia unei fetite blonde care a desenat cu creta pe trotuar o inima.

Adesea insa autorii folosesc acest procedeu pentru a-si promova un site sau o afacere, potentialul comercial al serviciului fiind evident. PÃ¥na in prezent, in reteaua Grafedia s-au inscris peste 2.000 de utilizatori. Alte exemple de cuvinte alese de acestia: Mission, McDonalda??s, Buy, HeyStranger, InHere.

Creatorul Grafedia este John Geraci, proaspat absolvent al cursului Telecomunicatii Interactive de la New York University, un program care exploreaza cele mai noi aplicatii ale tehnologiei. Grafedia a fost un mod pentru Geraci de a-si testa cunostintele, scrie presa internationala.

"Granitele Internetului sunt arbitrare. Web-ul poate fi orice, oriunde", a spus Geraci, citat de presa internationala.

Un alt serviciu de acest tip se numeste Yellow Arrow si ii incurajeaza pe oameni sa lipeasca pe strada semne adezive sub forma de sageti galbene. Semnele pot fi purtate chiar si de catre persoana respectiva, spun autorii proiectului. Fiecare sageata are atasat un cod unic, iar trecatorii pot trimite la un anumit numar de telefon un SMS continånd acel cod. Mesajul pe care il vor primi inapoi contine informatii despre locul sau persoana pe care este lipita sageata.

Sagetile pot transmite tot felul de mesaje, de la recomandari despre baruri si restaurante ("Cel mai bun prånz din oras se poate lua aici!") si påna la informatii despre puncte turistice de interes.

Sagetile costa 50 de centi fiecare, iar in prezent sunt in circulatie aproximativ 15.000, a spus un oficial al companiei care a avut aceasta idee, CountsMedia din New York. In viitorul apropiat, vor mai fi produse inca 300.000. Acestea vor fi incluse dupa amplasare intr-un ghid Lonely Planet, iar cititorii vor fi incurajati sa semnaleze la råndul lor prin sageti galbene locurile care le-au placut cel mai mult. mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO