Business Hi-Tech

Google ameninta viitorul ziarelor

06.09.2007, 19:00 17

Industria presei online amplifica dezvoltarea gigantului Google, cel mai mare motor de cautare de pe Internet, pe masura ce unele agentii de stiri, precum Associated Press (AP), ii cer companiei sa ofere link-uri direct catre site-urile lor si sa plateasca o taxa pentru utilizarea continutului, scrie presa internationala.
Serviciul Google News, lansat in urma cu cinci ani, scaneaza automat sute de site-uri care ofera stiri si intocmeste un clasament al celor mai populare articole. Principiul este simplu: pe prima pagina sunt afisate stirile de pe site-urile care aduna cele mai multe link-uri, un sistem similar cu Page Rank, utilizat de Google pentru a ordona rezultatele interogarilor pe motorul de cautare.
Google preia stirile de la surse locale si ofera link-uri catre acestea, pentru ca utilizatorii sa poata citi integral articolul. Spre exemplu, daca stirea accesata provine de la AP, publicatiile locale platesc agentia pentru acel continut.
Insa, lucrurile incep sa se schimbe, pe masura ce AP si alte agentii au considerat acest lucru ca o incalcare a drepturilor de copyright.
AP a cerut ca Google sa plateasca o taxa pentru utilizarea continutului si sa ofere un link direct catre site-ul lor. Astfel, ziarele care publica stiri de la AP vor pierde link-urile catre respectivele materiale avand in vedere ca Google ar urma sa furnizeze un link direct catre site-ul AP.
Alte trei agentii care au urmat modelul AP sunt Agence France-Presse (AFP), Press Association din Marea Britanie si Canadian Press. Acestea argumenteaza ca Google incalca drepturile de copyright prin afisarea unor rezumate ale stirilor, in ciuda faptului ca multe din aceste sumare sunt afisate public de catre agentii prin fluxuri RSS.
Recent, Google a anuntat oficial ca serviciul Google News va gazdui articolele celor patru agentii. In urma incheierii contractelor de licentiere, articolele vor fi afisate sub brand-ul propriu al agentiilor. Sistemul de licentiere al stirilor practicat de catre Google este similar cu cel utilizat de catre site-urile rivale de stiri precum Yahoo! News sau MSNBC (Microsoft).
Josh Cohen, business product manager pentru Google News, a declarat anterior ca Google ia in considerare afisarea reclamelor publicitare alaturi de stirile furnizate de cele patru agentii. Avand in vedere ca Google plateste pentru licente, compania ar putea profita de acest lucru pentru a-si spori veniturile publicitare.
Insa, datorita faptului ca scopul Google este de a reduce stirile in duplicat, articolul original al unei agentii de stiri are mai multe sanse sa apara in cadrul rezultatelor decat o versiune similara redactata de un ziar sau alta publicatie.
Unele publicatii locale sunt ingrijorate ca aceste schimbari le-ar putea afecta afacerile, in timp ce unii analisti considera ca recentele evenimente ar putea marca inceputul declinului final al ziarelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO